Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest white tiger
Skrevet

Jeg har en datter som blir 4 om ikke lenge. Hun er sjenert når hun er sammen med voksne/barn hun ikke er trygg på. Jeg kunne derfor tenkt meg å finne en barnebok som handler om det å være sjenert/stille. På den måten hadde det blitt lettere å få til en dialog med henne om dette.

Noen som vet om en sånn bok? Har kikket litt på nett, men de jeg finner er for litt eldre barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du tar turen innom biblioteket kan de garantert hjelpe deg. Der har de mange barnebøker som er kategorisert etter følelser og som kan gjøre det enklere å dra i gang en samtale om det aktuelle tema i ettertid. Kanskje du kan finne noe om det å være sjenert/stille.

• Liker 1
Gjest white tiger
Skrevet

Ja, jeg får ta meg en tur til biblioteket. Men jeg kunne hatt lyst til å kjøpe en bok om temaet da. Får høre i bokhandelen neste gang jeg er i byen :)

Gjest Thefainter
Skrevet

Jeg anbefaler Historien om Ferdinand (The story of Ferdinand). En av mine favorittbøker, selv i voksen alder :sjenert:

Skrevet

Gro Dahle har skrevet en bok som heter ''Snill'' som kanskje kan være aktuell?

Den handler ikke direkte om det å være sjenert, men heller om en typisk jente som er så snill og flink og stille at ingen legger merke til henne. Og den handler om veien UT fra veggen, om å bli hørt og sett, og om å gjøre opprør. Jeg tror at mange sjenerte vil kunne klare å identifisere seg med hovedpersonen, fordi de også i mange tilfeller føler seg "usynlige".

Det er en billedbok, så den passer nok best for barn i førskolealder, men jeg vil ikke anbefale boken for en 3-åring, for de vil sannsynligvis ikke forstå boken. Et barn mellom 4 og 8 år er nok best egnet. Husk også å snakke om bokens innhold etter å ha lest den.

Skrevet (endret)

Hvem skal trøste knøttet? bør jo være midt i blinken :) I tillegg til å passe til temaet er det en fantastisk nydelig bok, både visuelt og i ord.

Den finnes også i tegnefilm, med flott musikk.

Endret av Tonje!
Skrevet

Hvem skal trøste knøttet? bør jo være midt i blinken :) I tillegg til å passe til temaet er det en fantastisk nydelig bok, både visuelt og i ord.

Den finnes også i tegnefilm, med flott musikk.

Ja, denne er nydelig! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...