Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så koselig å se at så mange vil hjelpe :)

Ble anbefalt et av ei arbeidskollega og, Fujifilm hs10. Noen som har erfaring med det?

Fikk se bilder hun hadde tatt osv, virka veldig greit. Men er jo som dere sier, man må kjenne det i hendene og det er som biler, noen liker det og noen liker det.

Men har og funnet ut at justerbar skjerm er et must. Greit å ha om man skal ta bilder av noe som er veldig lavt, eller høyt opp :)

Namine: Det nikon d5000 virka jo veldig greit ut det og da :) Men er det sånn at man BØR eller MÅ ha en linse for å få bra bilder? Har liksom ikke såå lyst å legge ut så mye før jeg har blitt kjendt med det, og om jeg får det til :) Lenge siden du kjøpte ditt eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fujifilm hs10 er ikke et speilreflekskamera, men et ultrazoomkamera. Du kan altså ikke bytte ut objektivet på det.

Du MÅ ha et objektiv (linse) for å få tatt bilder, men du lurer kanskje på om du må ha et dyrt et for å få bra bilder? Jeg vil anbefale deg å begynne med kitobjektivet (det som følger med) og bruke dette en stund før du eventuelt oppgraderer til et bedre, da kan du finne ut om det er noe du savner (muligheten for makrobilder, noe mer lyssterkt, mer vidvinkel osv.). Det kan hende du er fornøyd med det, og heller ønsker et annet objektiv som supplement til kitobjektivet.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Fujifilm hs10 er ikke et speilreflekskamera, men et ultrazoomkamera. Du kan altså ikke bytte ut objektivet på det.

Du MÅ ha et objektiv (linse) for å få tatt bilder, men du lurer kanskje på om du må ha et dyrt et for å få bra bilder? Jeg vil anbefale deg å begynne med kitobjektivet (det som følger med) og bruke dette en stund før du eventuelt oppgraderer til et bedre, da kan du finne ut om det er noe du savner (muligheten for makrobilder, noe mer lyssterkt, mer vidvinkel osv.). Det kan hende du er fornøyd med det, og heller ønsker et annet objektiv som supplement til kitobjektivet.

Riktig som Safira presiserer, HS10 er ikke 'ekte' speilreflekskamera, men du verden det er mye som er fryktelig likt, med uttak av å bytte objektiv ;)

DinSide testet det da det kom, og testen finner du her

Jeg har et HS10, selv om jeg i sjel og sinn er en hardbarket Olympusfantast :sjenert:

Fikk Fujien varmt anbefalt av den voksne, kvinnelige fotografen som eier og driver fotobutikken "min".

Anbefalingen hennes holdt stikk, og jeg er særs fornøyd med Fuji'en :) Den passer mine hender (akkurat som en Olympus alltid gjør).

Så dersom du ikke på død og liv må ha et tradisjonelt speilrefleks så drister jeg meg til å gi Fuji'en en anbefaling :)

Har lagt inn et av mine egne Fuji HS10 bilder i en annen post om samme tema.

Det bildet finner du her.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Riktig som Safira presiserer, HS10 er ikke 'ekte' speilreflekskamera, men du verden det er mye som er fryktelig likt, med uttak av å bytte objektiv ;)

DinSide testet det da det kom, og testen finner du her

Jeg har et HS10, selv om jeg i sjel og sinn er en hardbarket Olympusfantast :sjenert:

Fikk Fujien varmt anbefalt av den voksne, kvinnelige fotografen som eier og driver fotobutikken "min".

Anbefalingen hennes holdt stikk, og jeg er særs fornøyd med Fuji'en :) Den passer mine hender (akkurat som en Olympus alltid gjør).

Så dersom du ikke på død og liv må ha et tradisjonelt speilrefleks så drister jeg meg til å gi Fuji'en en anbefaling :)

Har lagt inn et av mine egne Fuji HS10 bilder i en annen post om samme tema.

Det bildet finner du her.

Det får veldig gode anmeldelser, og jeg syns det virker som et kjempe kamera :)

Jeg er jo nybegynner innen dette, og jeg MÅ ikke ha et speilrefleks kamera. Jeg ønsker et som tar veldig gode bilder bare ;) Og tenkte egentlig at med et speilrefleks, da er man safe :P Og for min del så syns jeg det bare er bra at man slipper å styre med å bytte objektiv :)

Det bildet du hadde tatt var jo veldig bra :D Så vist du og kan anbefale det, så skal jeg ta å sjekke d opp i fotobutikken "min" ;)

Men bare spør deg om noen småting jeg da, siden du har det fra før av :)

Lenge siden du kjøpte det?

Er det lett for en nybegynner å finne utav ting?

Innstillinger- er det komplisert eller enkelt?

Funksjonene på kameraet, bruker du de ofte, eller bruker du helst auto?

Evt annet du syns er viktig å poengtere for en nybegynner? :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at uansett hvilken speilrefleks man kjøper, så er det mye å sette seg inn i. Jeg har brukt mitt aktivt i over to år og ennå dukker det opp ting jeg må google og lære meg på nytt, men det er noe av det jeg syns er moro:)

Og å lære seg innstillingene er et must synes jeg, får litt sånn spysmak i munnen om noen gir meg et kompliment for et bilde jeg har tatt med kameraets egne forhåndsinstillinger, for da er det jo ikke jeg som har fortjent skryt, men Canon :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Canon G12 er ikke speilreflekskamera, men en hybrid som har mange av dr funksjonene. Har vridbar skjerm også, digger det :)

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler Canon! Canon EOS 550D (eventuelt 600D, eller 1100D som er i "klassen" under) er et veldig godt nybegynnerkamera. Kitobjektivet som følger med er fint å ha når du blir kjent med kameraet, dog ikke det beste objektivet. Hvis fotointeressen utvilker seg, kan du heller invistere i et bedre objektiv senere. Alle tre nevnte kameraer kan filme også, så det er uten tvil et godt kjøp. Vil forresten anbefale at du lærer deg de manuelle instillingene - da blir bildene mye bedre. Lykke til! :)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg selv foretrekker Nikon. Synes det har vært veldig lett å lære seg å bruke det i forhold til de Canon kameraene jeg har prøvd. Men dette er jo litt smak og behag, noen synes Canon er bedre. Anbefaler deg å prøve ut forskjellige merker, kanskje du kjenner noen som har speilrefleks som du kan få prøve.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker et som tar veldig gode bilder bare ;) Og tenkte egentlig at med et speilrefleks, da er man safe :P

Akkurat det der er en meget vanlig misforståelse blant nybegynnere innen foto. Kanskje litt klisjé, men: Det kommer ikke an på kameraet, men fotografen. Hvis en fotograf mestrer et kompaktkamera av dagens kaliber, blir bildene mye bedre enn hvis samme fotograf ikke mestrer et speilreflekskamera. Garantert! Kompaktkameraene i dag er nesten på høyde med speilrefleksene, og for mange nybegynnere som i hovedsak er interessert i hverdagsbilder, er antageligvis et godt kompaktkamera et mye mer naturlig valg.

Når det er sagt, så er jo nybegynnerkameraene til både Canon og Nikon billige og bra (jeg bruker selv Canon men mener at Canon og Nikon er begge solide merker og like gode, så det er uansett hva man velger). Fordelen med speilrefleks er at du kan bytte ut optikken hvis du etter hvert blir litt mere interessert i foto, så hvis dette er noe du tror kan skje, så kan det være greit å bruke de ekstra tusenlappene på et av Canon eller Nikons nybegynnerkameraer.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Sjelden man tar hverdagsbilder med speilrefleksen egentlig, ihvertfall i mitt tilfelle. Jeg syns det er for kjett å dra det med seg over alt så alle hverdagsbildene mine er tatt med kompakten. Speilrefleksen blir stort sett bare brukt når jeg vil være kreativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...