Gå til innhold

Speilreflekskamera til nybegynner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst å innvistere i et speilreflekskamera, men siden jeg ikke har noen peiling så spør jeg dere.

Jeg har i grunn ikke så mange kritereier annet en at det må være lett brukervennlig siden jeg er nybegynner og det bør helst være muligheter for å filme. Prisen avgjør litt også, men heller et dyrere kamera og bli fornøyd, en et billig som ikke blir brukt eller forstått.

Håper noen med erfaring og kjennskap vil tipse litt her :)

(vet det er flere innlegg som spør om det samme, men lettest å spøre selv)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lottiplott
Skrevet

*mine innlegg*

Ønsker meg speilrefleks selv :)

Skrevet

jeg er knakende fornøyd med mitt nikon d40. ganske billig og veldig greit!

Skrevet

*mine innlegg*

Ønsker meg speilrefleks selv :)

Hehe :D Har du blitt noe klokere i jungelen eller? Og har du funnet ut hvilket du vil ha?

Skrevet

jeg er knakende fornøyd med mitt nikon d40. ganske billig og veldig greit!

Takk :) Skal skrive d opp på "sjekkutlista" mi jeg :D

Gjest Lottiplott
Skrevet (endret)

Hehe :D Har du blitt noe klokere i jungelen eller? Og har du funnet ut hvilket du vil ha?

Uff, nei! Det er altfor mange å velge i. Det har ikke vært så prioritert tidligere, for det koster litt mer enn jeg har tilgjengelig for tida. Men når økonomien bedrer seg, dvs når jeg er ferdig med utdanning - SKAL jeg ha et! :fnise:

Endret av Lottiplott
Skrevet

Uff, nei! Det er altfor mange å velge i. Det har ikke vært så prioritert tidligere, for det koster litt mer enn jeg har tilgjengelig for tida. Men når økonomien bedrer seg, dvs når jeg er ferdig med utdanning - SKAL jeg ha et! :fnise:

Hehe, om pengene strekker til er jo en annen sak da ;P Men skal ha et til høsten uansett :) Da kommer nemmeligen vår lille arving, og da vil jeg kunne ta gode bilder av h*n og filme litt :D Så har jo litt tid til å utforske litt da, men blir jo så forvirra når det er sååå mye å velge mellom :P:fnise:

Skrevet

Jeg anbefaler Nikon D3100 - kjempeenkelt å bruke + at den har en guide-funksjon som forklarer en del funksjoner med kameraet. I tillegg tar det opp 5 minutters video i HD og er i tillegg ganske lett. Husk bare å få med deg VR-linse, som hjelper ved en ustø hånd. Det koster litt ekstra, men det er verdt det! :) Jeg kjøpte mitt i januar, og da betalte jeg 5500 inkludert superraskt minnekort og VR-linse (18/55). Ser de har det på mpx (første treff på googlesøk) for 3999 nå (sikkert uten minnekort).

• Liker 1
Skrevet

Siden du vil ha et du kan filme med vil jeg anbefale Canon 550D. Har Canon 450D selv, og driver og sikler på 550D men har desverre ikke råd. Tror det koster rundt 6000kr for et kit med 18-55 objektiv. Broren min har kjøpt et nå og kona hans syns det er kjempegøy å ta bilder nå og det er lett å få bra bilder med de forhåndsinnstillingene som er på kamerat. Tror det er 18 megapixel og HD-kamera. Men du burde legge litt i optikken, har like mye å si det.

Har forresten også hatt Nikon før og var veldig fornøyd med det også(hadde 40D) :)

• Liker 1
Gjest Lottiplott
Skrevet

Hehe, om pengene strekker til er jo en annen sak da ;P Men skal ha et til høsten uansett :) Da kommer nemmeligen vår lille arving, og da vil jeg kunne ta gode bilder av h*n og filme litt :D Så har jo litt tid til å utforske litt da, men blir jo så forvirra når det er sååå mye å velge mellom :P:fnise:

Herlig :) Det er planen for oss også - ta bilder av niesa vår, og den lille når den kommer om ..vel, noen år :-p

Men det er hyggelig å ha et "ordentlig" kamera å ta bilder med, så slipper man å styre så fælt med den lille kompakten :-p

Gjest Consensio
Skrevet

Gå i en fotobutikk. Hold kameraet i hendene dine. Føl deg frem til hvilket merke som ligger best i dine hender.

Jeg for eksempel - kan ikke ha Canon. Det ligger ikke noe godt i mine hender. Syns det er alt for lett og alt for "plastikk", men det er likevel et bra merke.

Nikon ligger bedre i mine hender, er tyngre og er derfor det merket jeg har gått etter.

Dersom det bare er hverdagsbilder dere skal ta, så er det ikke noe vits i å legge alt for mye penger i et kamera. De billige er helt okey de også.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Men det er hyggelig å ha et "ordentlig" kamera å ta bilder med, så slipper man å styre så fælt med den lille kompakten :-p

Det er jo mindre styr med et lite kompaktkamera da.

Jeg driver mye med fotografering (på et litt høyere nivå enn hverdagsbilder bare), og har alltid et kompaktkamera i lomma, nettopp fordi det er så enkelt å bare ta opp og knipse et bilde.

Gjest Lottiplott
Skrevet

Dersom det bare er hverdagsbilder dere skal ta, så er det ikke noe vits i å legge alt for mye penger i et kamera. De billige er helt okey de også.

Nå vet ikke jeg hva Benni tenker, men for min del ønsker jeg å kunne ta fine hverdagsbilder, men også kunne ta bilder til f.eks kort og til å forstørre og ha på veggen.

Det viktigste er vel at det er holdbart, fungerer bra, og ikke er altfor innviklet. :)

Gjest Lottiplott
Skrevet

Det er jo mindre styr med et lite kompaktkamera da.

Jeg driver mye med fotografering (på et litt høyere nivå enn hverdagsbilder bare), og har alltid et kompaktkamera i lomma, nettopp fordi det er så enkelt å bare ta opp og knipse et bilde.

Jeg har et lite kamera også, men dette er ødelagt (vil ikke lade), så det er blitt tatt lite bilder i det siste. Vi kommer nok til å ha samboerens kompaktkamera i tillegg uansett, men det tar ikke fullt så bra bilder i forhold til de vi har sett familiemedlemmer har tatt med sitt speilrefleks. :)

Skrevet

Takker for svar folkens, noterer ned forskjellig her, så skal jeg sjekke opp :D

Og ja, tenkte jeg skulle gå i en fotobutikk over helgen. De har vell en del tips å komme med der og satser jeg på :)

Gjest Consensio
Skrevet

Takker for svar folkens, noterer ned forskjellig her, så skal jeg sjekke opp :D

Og ja, tenkte jeg skulle gå i en fotobutikk over helgen. De har vell en del tips å komme med der og satser jeg på :)

Ja du får mye og bra hjelp i en FOTObutikk. Dvs IKKE, ALDRI, FOR GUDS SKYLD dra til Elkjøp, Expert eller lignende forretninger og be om hjelp. Disse folka har ikke peiling på så og si noe.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har flira meg ihjel etter å ha hørt butikkmedarbeiderene der stå å forklare om en spesifikk vare og sier ting som ikke henger på grep i det hele tatt.

Du kan godt kjøpe kameraet ditt i en slik butikk, men dra nå til en skikkelig fotobutikk for hjelp :)

Skrevet

Ja du får mye og bra hjelp i en FOTObutikk. Dvs IKKE, ALDRI, FOR GUDS SKYLD dra til Elkjøp, Expert eller lignende forretninger og be om hjelp. Disse folka har ikke peiling på så og si noe.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har flira meg ihjel etter å ha hørt butikkmedarbeiderene der stå å forklare om en spesifikk vare og sier ting som ikke henger på grep i det hele tatt.

Du kan godt kjøpe kameraet ditt i en slik butikk, men dra nå til en skikkelig fotobutikk for hjelp :)

Støtter dette! Selv om det å dra på elkjøp og lignende kan være virkelig god underholdning :fnise:

Skrevet

Jeg kjøpte Canon Eos 1000D for en del år siden, veeldig fornøyd.

Skrevet

Hahaha, jeg ler :fnise::fnise: Å spør etter hjelp hos elkjøp er ikke akkurat det beste, men underholdende kan det være ;P Men ikke syns jeg det er noe god service der heller, så mye bedre å gå en annen plass :D Har en fotobutikk ikke så langt borte, så de kan nok hjelpe :)

Skrevet

jeg hadde selv nikon d40 som mitt første kamera, og var veldig fornøyd med det. :) men det begynte å bli litt enkelt i lengda, da jeg etterhvert trivdes så godt med fotografering og redigering, at jeg begynte å få forespørsler om photoshoot her og der. :) (tror forresten d40 har gått ut av produksjon nå)

har nå nikon d5000, med diverse linser (invister i en god linse, det er VIRKELIG verdt pengene!), og er råfornøyd med dette kameraet. :) men det blir nesten som å spørre hvilken type bil for liker best, noen liker bmw, andre liker toyota, mao: smaken er som baken. ;)

d5000 har også filmmuligheter og noe som heter live view og vendbar skjerm, som jeg i alle fall har funnet ut er kjempekjekt når jeg vil ta bilder av meg og bikkja feks, da jeg kan se skjermen mens jeg holder linsa rettet mot oss å tar bilde. det koster forøvrig rundt en 5000 kr. også er det veldig enkel og grei meny å forstå, gir en lyst til å lære mer. :) det har forresten også kommet en ny modell, d5100, men dette er noe dyrere, og største forskjellen er at d500 har 12,3 mp, og 5100 har 16,2 mp. :) om du søker på google, så finner du nok bilder som er tatt med dette kameraet, ellers kan jeg sikkert finne frem noen bilder jeg tok med det når jeg var helt ny, så du kan se hvordan de er.

men forslaget om å reise i en butikk å prøveholde er ikke dum, ikke alle kameraer føles like bra ut i alle type hender. :)

lykke til med valg av kamera! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...