Gå til innhold

Kjøre med bil fra Stavanger til Narvik

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til helgen skal vi (to voksne og et barn på 12 år) kjøre nordover fra Stavanger til Narvik. Det vi lurer på er nå det er lurest å kjøre. Vi tenker at det er best å kjøra på kvelden/natta slik at trafikken ikke er så stor. Vi tenkte derfor å starte på lørdagskvelden fra Stavanger og så se hvor lang tid vi bruker via E6 til Trondheim. Noen som vet sånn ca. hvor mange timer det vil ta?

Vi lurer også på hvor det er lurt å stoppe, for å få en god pause. Mosjøen eller Mo i Rana? Eller er det noe nærmere Trondheim? Vi vil ikke stoppe i selve Trondheim.

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Skal dokke bytte på å køyre? Det er ei veldig lang strekning viss dokke ikkje planlegg å overnatte nokon stad. Det er vanskeleg å sove godt i bil, og det er også vanskeleg å sove godt på dagtid. Denne turen er jo minst eit døgn berre i rein køyring. Små "bed and breakfast"-plassar finn du langs vegen, så det er berre å stoppe ein plass det ser triveleg ut. Oppdal er fint, til dømes.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne som skal bytte på å kjøre. Vi har ikke tenkt å overnatte andre steder enn i bilen, dette for å spare mest mulig tid og penger. Oppdal er notert. :)

Gjest Spinell
Skrevet

Når man går inn på gulesider.no og velger fanen "veibeskrivelse" kan man få en viss oversikt over hvor lang tid reisen vil ta, og hvor en bør kjøre. Gulesider anbefaler tydeligvis Hardangervidda, Valdresflya, og deretter E6 fra Otta og hele resten av veien, slik dere har tenkt.

Ruteplanleggeren anslår at hele turen tar ca 22,5 timer (effektivt). Ved å sette inn Trondheim istedenfor Narvik som sluttpunkt, ser det ut til at det er ca halvveis tidsmessig.

Ved pause: har dere tenkt å stoppe for å sove, f.eks på campingplass eller hotell? Jeg har aldri overnattet noe sted langs E6 på denne strekningen, men ville lett etter campingplass ett eller annet sted på strekningen Stjørdal - Steinkjer.

Jeg kan aldri tenke meg at det er så mye og tett trafikk at det er noe å spare på å kjøre på natten nå, men hvis dere klarer å være like opplagte på natten som på dagen er det jo helt opp til dere hva dere gjør.

Gjest Spinell
Skrevet

Brukte litt lang tid på å svare, så jeg så først nå at dere ikke hadde tenkt å innkvartere dere noe sted. Bare se bort fra campingforslaget :) Men ett eller annet sted på den strekningen kan allikevel være et greit stoppested.

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg kan aldri tenke meg at det er så mye og tett trafikk at det er noe å spare på å kjøre på natten nå, men hvis dere klarer å være like opplagte på natten som på dagen er det jo helt opp til dere hva dere gjør.

Eg er einig i dette. Det er fare for å havne bak ein trailer både midt på natta og på dagen. Vi har køyrt mykje langturar, og er ein erfaren så går det greitt. Eg merkar på meg sjølv at eg blir fort trøytt, og har behov for å bytte ofte. Men der er folk ulike. Eg vil foreslå at dokke stoppar bilen og søv iallfall seks timar på natta. Det er det tryggaste.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for tipsene! :)

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg har vært på biltur nordover, men en ting å være oppmerksom på er spisemulighetene når du kommer nord for Steinkjær (om dere satser på veikro da, kan jo være dere skal ha med mat). Langs E6 lengre sør er det ganske kort mellom veikroene, lenger nord kan det fort være at om man ikke stopper på en pga man ikke er sulten helt enda, så er det 3 timer til neste.

AnonymBruker
Skrevet

Nistemat kan altså være en god ting. Vi kommer til å smøre med oss mat og ha med oss drikke.

Men hvordan er det å sove på rasteplasser o.l.? Er det best å sove der på dagtid eller går det greit også om natten?

Gjest navnelapp
Skrevet

Det trur eg skal gå heilt greitt. Du kan jo parkere nær eit kjøpesenter eller ein bensinstasjon viss du er usikker, der ferdast det folk heile døgnet. Eg vil iallfall anbefale å sove om natta, dei fleste går heilt i surr ved å sove om dagen, og ein klarer ikkje å sove lenge nok til å få kvilt skikkeleg.

AnonymBruker
Skrevet

Takk!

Da ser det ut som om vi starter på lørdagskvelden, og tar oss en stopp om natta når vi er ved Eidfjord. Det tror vi at skal gå bra. :)

Skrevet

Lykke til med turen (det er denne lørdagen, altså i morgen dere drar?)! Håper dere følger med på info om flom og ras, og regner litt ekstra tid kjører om Eidfjord i alle fall. Og nord for Otta er det vel og litt rot?

Bare som tips, så er det lett å følge med på hvilke veier som er åpen og stengt på http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger

god tur!

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Vi kommer oss ikke til Eidfjord i dag, veien er stengt, og vi kommer oss derfor ikke over Hardangervidda. Derfor har turen blitt avlyst. Det virker som om været er for urolig til at vi tar sjansen på å kjøre nå. Så nå venter vi og ser om det bedrer seg om et par dager. Viss ikke, får vi utsette turen til neste helg.

Takk for linken:)

Gjest navnelapp
Skrevet

RV 45 og E 134 er vel open? Då kan dokke køyre via Oslo og Østerdalen, det er vel det tryggaste no for tida. E6 er stengt ved Otta.

AnonymBruker
Skrevet

Vi gidder ikke å kjøre omveier for å komme nordover. Vi venter heller til veiene er åpne. Regner med at de er det til neste helg i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...