Gå til innhold

Jogge om morgenen?

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70
Skrevet

Som jeg har nevnt i en annen tråd nylig, har jeg nylig tatt opp jogging igjen for å komme i bedre form og ta av noen kg. Så langt har jeg jogget tidlig på kvelden fordi det er det som har passet best, men av flere årsaker så kommer jeg ikke til å ha anledning til det en periode framover. Jeg vurderer derfor å jogge om morgenen før jobb i denne perioden, men ser i en annen tråd ("Jogg 30 min før frokost") at dette kanskje ikke er helt optimalt? Det anbefales i hvertfall å spise frokost før man jogger, men det ser jeg for meg kan bli litt problematisk, blir av erfaring lett litt "uggen" hvis jeg jogger med mat i magen...tenkte at jeg kanskje kunne ta et glass usukret juice før turen for å gi kroppen litt å gå på og heller spise min vanlige frokost (havrekligrøt med kanel og ett glass ekstra lett melk) etterpå. Noen som har noen gode råd å komme med? Jeg begynner på jobb 07.45 og må opp litt før kl.06.00 hvis jeg skal rekke å trene, så jeg har ikke så mye tid til disposisjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest at en moden banan + et glass vann 15 minutter før trening skal være bra. Selv spiser jeg kanskje en yoghurt en halvtime før jeg jogger om morgenen, om jeg har dårlig tid. Trener ikke like tidlig som deg og har oftest mulighet til å spise frokost og vente, så har ikke stor erfaring med dette.

Alternativet er jo å jogge "fastende", kanskje med et glass vann eller to først. Det kommer vel litt an på hvor sulten du er og om du har spist nok dagen før for å ha noe å gå på.

Skrevet

Jeg jogger ganske tidlig om morgenen(30min), på "tom" mage, drikker som oftest bare et par glass juice eller spiser en yoghurt.

For meg fungerer det fint, for jeg blir veldig uvel når jeg jogger med mat i magen.

Faren er vel at man kan bli fort svimmel og dårlig om man ikke får i seg nok næring før man bruker kroppen sin.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg jogger ca 20-40 min før frokost nå og da. Spiser da en banan, drikker litt vann og en kopp grønn te. Jogger da i rolig tempo, og helst ikke for lenge pga at energien blir "brukt opp".

Skrevet

Unnskyld at jeg spør om noe annet her, men kan jeg få oppskrifta på havrekli grøten din? :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Unnskyld at jeg spør om noe annet her, men kan jeg få oppskrifta på havrekli grøten din? :)

Hei, klart det! Jeg bruker 1 dl havrekli, 1,5 dl vann, 1 dl ekstra lett melk og en klype salt. Du kan evt. tilsette litt søtningsmiddel i grøten hvis du ønsker. Kok opp og la småkoke til grøtkonsistens på svak varme, det tar 4-5 minutter. Serveres med kanel eller usøtet syltetøy.

Skrevet

Om morgenen er kroppen definitivt ikke på topp når det gjelder fysisk ytelse. Hvis du ikke liker å jogge med full frokost i magen bør du ta noe lett som f. eks. en banan. Banan har høy glykemisk indeks, dvs. at blodsukkeret stiger raskt etterpå. Dessuten er det vist i mange eksperimenter at bare man kjenner søtsmaken på tunga så stiger ytelsesevnen. Det er nok en egenskap som har blitt til gjennom evolusjonen: Kroppen kjenner at hjelpen er på vei, og kan skru opp gassen.

Skrevet

Hei, klart det! Jeg bruker 1 dl havrekli, 1,5 dl vann, 1 dl ekstra lett melk og en klype salt. Du kan evt. tilsette litt søtningsmiddel i grøten hvis du ønsker. Kok opp og la småkoke til grøtkonsistens på svak varme, det tar 4-5 minutter. Serveres med kanel eller usøtet syltetøy.

Tusen takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei, et spørsmål relatert til jogging om morgenen:)

Er det bedre for forbrenning av fett enn å jogge om kvelden. Eller er det slik at styrke er best om morgenen for forbrenning?:)

Skrevet

Myten säger att man förbränner mer fett på morgonen och jag vet inte huruvida det är sant eller inte. Men alla människor har olika energitoppar under dagen och även om det är så att man förbränner mer fett på morgonen (även om det är marginellt) så är det inte säkert att man orkar lika mycket som senare under dagen. Känn efter när du har högst energinivå och spring då istället. :) Jag älskar att träna på morgonen för att jag vaknar upp ordentligt, men jag vet många som verkligen inte klarar av det.

• Liker 1
Skrevet

Hei, et spørsmål relatert til jogging om morgenen:)

Er det bedre for forbrenning av fett enn å jogge om kvelden. Eller er det slik at styrke er best om morgenen for forbrenning?:)

Om morgenen er glykogenlageret ganske lavt, så da forbrennes kanskje litt mer fett enn om man gjør samme joggeturen tidlig på ettermiddagen i samme tempo. Jeg kan ikke tenke meg at forskjellen skal være så veldig stor i forhold til hvor mye som forbrennes totalt. Det er mye viktigere å faktisk jogge noen kilometer, enten man gjør det på morgenen, ettermiddagen eller kvelden.

Når glykogenlageret er lavt kjennes det også tyngre å trene, noe som kan tære på motivasjonen for mange, så det beste å trene når man føler seg våken og opplagt i både hode og kropp. Det bringer meg videre til en av mine kjepphester: Sørg for å få nok søvn. For lite søvn gjør at man lettere legger på seg, evt. at det blir vanskeligere å gå ned i vekt. Det gjør også at restitusjonen fra en treningsøkt tar lengre tid, og man orker mindre trening. Kjenner du deg sliten og trøtt en dag, så ikke tving deg ut på treningstur, ta heller en rolig kveld og legg deg tidlig.

AnonymBruker
Skrevet

Om morgenen er glykogenlageret ganske lavt, så da forbrennes kanskje litt mer fett enn om man gjør samme joggeturen tidlig på ettermiddagen i samme tempo. Jeg kan ikke tenke meg at forskjellen skal være så veldig stor i forhold til hvor mye som forbrennes totalt. Det er mye viktigere å faktisk jogge noen kilometer, enten man gjør det på morgenen, ettermiddagen eller kvelden.

Når glykogenlageret er lavt kjennes det også tyngre å trene, noe som kan tære på motivasjonen for mange, så det beste å trene når man føler seg våken og opplagt i både hode og kropp. Det bringer meg videre til en av mine kjepphester: Sørg for å få nok søvn. For lite søvn gjør at man lettere legger på seg, evt. at det blir vanskeligere å gå ned i vekt. Det gjør også at restitusjonen fra en treningsøkt tar lengre tid, og man orker mindre trening. Kjenner du deg sliten og trøtt en dag, så ikke tving deg ut på treningstur, ta heller en rolig kveld og legg deg tidlig.

Ja, jeg pleier å gjøre det og får vel nok søvn. Har mest energi til å jogge om kvelden hvertfall, så går heller en tur om morgenen før frokost:) Har hørt at trening på tom mage kan føre til muskelslitasje og diverse, stemmer dette? Så styrketrening er ikke bedre om morgenen enn jogging?

Skrevet

Ja, jeg pleier å gjøre det og får vel nok søvn. Har mest energi til å jogge om kvelden hvertfall, så går heller en tur om morgenen før frokost:) Har hørt at trening på tom mage kan føre til muskelslitasje og diverse, stemmer dette? Så styrketrening er ikke bedre om morgenen enn jogging?

Det skjer alltid en viss nedbryting av proteiner for å få energi, men stort sett er denne prosessen ubetydelig så lenge du har brukbart med glykogenlager. Jeg vil tro at det kanskje skjer i litt større grad hvis du jogger om morgenen før frokost.

Uansett er det viktig å få i seg en del karbohydrater og proteiner rett etter trening, både fordi kroppen lettere kan bygge opp glykogenlageret da, men også fordi det er viktig med proteiner for å restituere musklene. Du trenger ikke kjøpe dyre restitusjonsdrikker på sportsbutikk, for mosjonister holder det lenge med en halvliter skummet melk.

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg jogger å og si hver morgen før frokost...er min "morgenkaffe" for kroppen...starter på 8,5 km/t og øker utover økten. For meg fungerer det supert...får runners high etter ca. 20 min. og kan da egentlig jogge i "evighet". Tøyer godt ut og drikker en stor kopp vann, dusjer og spiser en god frokost.

Før trente jeg på formiddagen etter frokost...har egentlig ikke merket noe forskjell på form eller fettprosent. Passer bare bedre for meg å hoppe rett i treningstøyet når klokka ringer og løpe til jeg er god og våken :jepp:

Skrevet

Jeg løper av og til om morgenen, og da funker det fint med den samme frokosten som jeg vanligvis spiser: smoothie laget av banan, yoghurt, juice og bær. Ja, og kaffe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...