Gå til innhold

Inspirert av flere tråder, blant annet Hvorfor skjære av skorpen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i flere år lurt på hvorfor enkelte folk skjærer av skorpen på barnas brød, gir dem loff fremfor grovbrød, og det før barna i det hele tatt får sjansen til å vise at de kan spise skorpen og liker det grove brødet med frø.

Jeg husker når jeg var liten så elsket jeg grovbrød, men ofte fikk jeg heller valget om loff. Ikke bare fra foreldrene mine, men andre voksne.

Og hvorfor lærer mange barna sine at "det er en voooovvve" eller "voffvoff". Kan barnet si så .. avansert ord, klarer det å si hund eller hun, eller noe som minner mer om originalen?

Jeg har konsekvent pekt på ting og kallt de for deres rette navn. Venninnene mine synes jeg forventer mye av deres 2-3 åringer, men jeg synes ungene er flinke jeg, de prøver å herme etter meg. En gang leverte jeg for en venninne i barnehagen og det gikk en valp forbi. Barnehagetanten pekte og sa "se på voffen!". Min lille "tanteunge" på 3år rista på hodet og ropte "neeeei, hunn!". Daa var "tante" stolt. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så enig med deg! Og har gjort det samme med mitt barn når det gjelder ord og snakk. Og frustrerer meg stadig over vennene til barnet mitt som har fått bjørnetjenester både her og der hjemme...

Gjest Marmot
Skrevet

Det med skorpene er vel av samme grunn som man begynner med helt finmost mat, for at det ikke skal være problemer med å tygge. Men så går det en stund og vanen er innarbeidet.

Sønnen min er knappe seks måneder, og han spiser brød med skorpe helt uten problemer. Blir mye gris, siden han får en halv skive i hånda og får spise selv, men han koser seg veldig og får etterhvert i seg mer enn han griser.

Skrevet

jeg lurer på hvorfor man alltid snakker med rare stemmer til barn... Hvorfor gjør man det? Man lærer dem bare å snakke med dulle-stemmer sjæl :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

jeg lurer på hvorfor man alltid snakker med rare stemmer til barn... Hvorfor gjør man det? Man lærer dem bare å snakke med dulle-stemmer sjæl :gjeiper:

Ja, se bare på JENNY i hotel cæsar!

AnonymBruker
Skrevet

Enig med det med brødet.

Men når det gjelder det å legge om tonefallet (snakke lysere) og mer syngende. Eks. vovov i stedet for hund så er det vist noe som er biologisk imprentet i oss. Så et dokumentarprogram som omhandlet bla dette for noen uker siden.

Babyer/små barn (og også hunder) liker når vi gjør det - og følger derfor bedre med - er mer interessert i å lære.

Hukser ikke alle poengene, men det var hvertfall ikke skadelig å snakke "babyspråk" med barna. Det har faktisk en rekke positive sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...