Gå til innhold

Lavbudsjettbryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det flere her inne som skal feire bryllup på lavbudsjett? :)

Hvordan løser dere diverse saker?

Har dere møtt noen store utfordringer?

Hadde vært morsomt å se hvordan folk gjør ting :)

Selv er jeg godt i gang med planlegging til sommerbryllup 2012.

Er begge unge studenter med lite penger, men FEST skal det jammen meg bli!

Har allerede en del ting i boks, og mange idéer. Det er gøy å planlegge.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Njaaaei, mellombudsjett?

Vi ville ikke sette grense så vi skal ha storbryllup så det synger etter. Men å invitere godt over 120 til middag uten å gå personlig konkurs så det synger er vrient.

Våre løsninger: Svenskehandel på alkoholen. Har blitt mange turer med *kremt* en desiliter og to over kvota siste året.

Mat: Per kuvert med 3 retters til så mange = kjempedyrt. Løsning? Buffet/koldtbord, flere steder tilbyr dette for priser ned mot 250kr per pers når vi har så mange + litt pruting. Så bestilte vi buffet til 2/3 av gjestene. Også har vi satt oss selve og familier i sving til å spe på. Mormor lager elgkaker, svigerinnen lager 6 kilo eggerøre, en onkel med fiskerikontakter kommer med 3kg røkelaks og vi handler roastbeef og mye godt pålegg på våre utallige svensketurer.

Alt i alt regnet jeg at maten vil koste omtrent 350kr per pers, og regner da med å ha utrolig mye mat, nok mat og fornøyde gjester. Desert blir kaken + stort kakebord (kakebuffet som følger middagen). Bryllupskaken er amatør-laget og jeg har fire sjokoladekaker i fryseren som bare skal dekkes med glasur og jordbær for å smettes på kakebordet og mange venner og familiemedlemmer tar med litt + leid noen naboer etc til å bake.

Lokalet betaler vi 700kr for. Et kjempefint grendahus, leid gjennom et medlem av det lokale ungdomslaget, så derfor billig penge. Vaske gjør vi selve dagen etter, pynte gjør vi selv sagene før. Har bestilt ballonger gjennom ballonger.no og skal snart til lokale AGA for å hente en flaske helium.

Jau, fest skal det bli, morro skal det bli. Sultne og tørste skal ingen gå, men vi skal heller ikke bli raka fant.

(Kjolen, fotograf, frisør etc har vi ikke spart så mye på).

Håper du fikk noen ideer hvertfall!

• Liker 1
Skrevet

Jepp, vi planlegger bryllup på lavbudsjett på sankthansaften til neste år. Her er noen av løsningene vi har kommet fram til nå:

- Kjolen er kjøpt brukt for 2000 kr.

- Lokalet er et grendehus, 5000 kr for å ha lokalet fra torsdag kveld til søndag kveld.

- Maten lager vi selv med god hjelp. Skal ha koldtbord/buffet, svigers har gård og stiller dermed med en del av råvarene, familie og venner har tilbudt seg å lage sine spesialiteter. Blir personlig og billig:) Er mulig vi bestiller noen varmretter fra catering.

- Blomsterdekorasjoner og buketten ordner vi på den måten at vi kjøper blomster og lager selv. Evt finner noe ute, skal se hva som finnes der ute på den tiden i år. Mulig vi bestiller knapphullsblomster.

- Hår og sminke håper jeg på å få et par bekjente til å hjelpe meg med (mot betaling)

- Alkoholen er vi så heldige at min mor har tilbudt seg å betale for, hun kjøpte også kjolen og skal leie inn en bekjent som skal stå for musikken

- Kommer nok ikke til å bruke penger på transport, heller pynte min mors bil (som er nyere og finere enn vår) med flagg og bånd.

Er også så heldig at min far vil sponse oss med samme summen som min mor kommer til å legge ut til sammen (de er skilt), så jeg tror vi skal klare dette uten at det svir for mye i lommeboka :)

Skrevet

Synes bare det er spennende å se hvordan andre gjør det :)

Vi blir litt i overkant av 100 personer i smått og stort.

De aller fleste gjestene har heldigvis en plass de kan sove, så der sparer de også penger :)

-Maten blir sponsa av mamma og pappa. Så der er en STOR utgiftpost borte.

-Kjolen er kjøpt laaaaangt under det budsjettet jeg egentlig hadde!

-Kirka og selve seremonien er gratis.

-Søskenbarnet mitt er en veldig dyktig amatørfotograf - han skal gi oss bilder som gave. Dermed kan vi fremkalle bilder hvor vi vil, og så billig vi ønsker ;)

-Broren min reiser mye i jobben, så han handler for oss på tax-free. Bor desverre langt fra grensa... Men mannen har en kompis som er bartender, så han sørger for at ikke aller flaskene blir åpnet med en gang, slik at vi eventuelt kan levere tilbake.

-Jeg skal lage alt av invitasjoner, bordkort o.l. selv.

-Jeg baker bryllupskaka selv. (Jada, har hørt at dette er stress!)

-Jeg skal kjøpe en billig bukett, ev. lage den selv.

-Venner i klassen min skal ha live-band. Dette blir knall! Regner med de får en tusing hver. Ellers blir det musikk på anlegg, regner jeg med.

-Ei i klassen min tar solo-sang i kirka, gratis.

-Jeg får låne sløret til svigersøstra mi.

-Skoene mine koster 299, og smykkene har jeg fra før :)

-Mannen skal ha ny dress, men regner med vi kjøper på salg.

-Venninna mi er faktisk brudestylist, så hun ordner hår og sminke som gave :)

-Venner av mamma og pappa serverer og baker kaker.

-Ringene koster ikke såååå mye...

-Blomster og dekorasjon er jeg enda litt i tenkeboksen på.

-Jeg har kjøpt papirduker til middagen på opphørssalg, og mamma får låne ordentlige duker av venner til festen.

-Vi tenker oss en tur til England til høsten, så da vil jeg handle undertøy (vanskelig å få tak i lekkert undertøy i Norge når man tydeligvis har "sær" str... (75E) Får sikkert litt annen inspirasjon der også :)

-Lokale har vi enda ikke fått, men regner det blir et klubbhus av noe slag - vi må kunne ha medbrakt mat og drikke, pynte som vi vil og være der så lenge vi vil...

-Vi har ikke handlet inn alt av alkohol enda, men regner med dette blir den dyreste posten.

-Tjaa... Det var det jeg kom på nå :)

Vi ønsker å holde oss innenfor 50.000.

Vi sparer inn der vi kan på oss selv, men sparer ikke på FESTEN, for det viktigste er at gjestene koser seg, og at jeg og mannen min har det fint :)

Ååååh, jeg gleder meg! :D

AnonymBruker
Skrevet

http://chalmers-photography.com/

:) gode priser på foto :)

OI, det er liksom 13 000 billigere enn budsjettet mitt, og det som er gjengs pris her i byen. I tillegg til at man får alle rettigheter.. Men finner ikke ut hvor de holder til hen?? Noen som vet, og om de eventuelt tar på seg oppdrag "langt hjemmefra"? :P

Skrevet

OI, det er liksom 13 000 billigere enn budsjettet mitt, og det som er gjengs pris her i byen. I tillegg til at man får alle rettigheter.. Men finner ikke ut hvor de holder til hen?? Noen som vet, og om de eventuelt tar på seg oppdrag "langt hjemmefra"? :P

Tønsberg står det, men ingenting om hvor langt hjemmefra dem drar

AnonymBruker
Skrevet

Husk at billig ikke nødvendigvis er lik bra. Det kan hende disse fotografene er skikkelig flinke, men jeg får ikke opp flere enn tre bilder i bryllupsgalleriet, og om det stemmer så er det veeeeeeldig lite å ta en så stor beslutning på.

Skrevet

Husk at billig ikke nødvendigvis er lik bra. Det kan hende disse fotografene er skikkelig flinke, men jeg får ikke opp flere enn tre bilder i bryllupsgalleriet, og om det stemmer så er det veeeeeeldig lite å ta en så stor beslutning på.

Det er flere bilder der, du skroller ved å holde markøren helt til høyre på det borterste bildet. De reiser til andre steder mot bensinpenger og evt overnatting :)

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke noe bestemmt budsjett, men har interesse av å ikke ruinere oss. Så disse sparepostene er vi kommet til så langt.

- Han har fått skreddersydd dress på en ferie i Thailand.

- Jeg skal kjøpe en kjole på jkdress.com

- Kaketopp har vi fra før.

- Brudebuketten skal lages selv (enkle røde roser)

- Skal ha det i det koselige fjøset til min tante. så der sparer vi mye. (får det i gave)

- Skal sminke meg selv

- har smykker fra før

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...