Gå til innhold

vegetarianar?

Fremhevede innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet
men syns du det er moralskt/etisk uriktig av andre en deg og spise dyr?

Ja, jeg mener likevel det er helt galt å spise kjøtt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Green, du må være et usannsynlig ondt menneske.

Skrevet

Ja, jeg mener likevel det er helt galt å spise kjøtt.

Altså... inuitter/eskimoer.. De lever på en diett kun bestående av kjøtt og fisk fordi det er UMULIG å overleve på grønnland på noe annet vis.. De kan ikke la være og spise animalske produkter for da dør de. Vil DU da komme og si til dem at de bør flytte fra den nordlige breddegrad og forkaste hele sin kultur fordi DU syns det er feil og drepe dyr?

Skrevet

Eg eter ikkje kjøt fordi eg har ikkje samvit til det. Kall meg gjerne sær. Eg seier ikkje at eg er rasjonell. Det er kjensler. Kan godt hende at det gjer like vondt for fisken å verte drept som det gjer for ei ku, men det gjer meg ikkje vondt i sjela å sjå ein fisk verte drept (ikkje så vondt iallefall). Det er ingen som har påverka meg til å tenke sånn, eg har alltid gjort det, heilt sidan eg var lita, sjølv om eg då åt kjøt likevel, fortrengte kva det var eg åt. Men det kjennast mykje betre å følgje samvitet :)

Men til du som seier at dyra aldri hadde levd viss ikkje dei vart ala opp til menneskefor. Nemleg! Eg synast det er forkasteleg at vi alar opp dyr kun for å ete dei. Det er heilt unaturleg og unødig. Då er det betre at dei aldri var fødd. Derfor synast eg det er annleis med fisk. Dei lever jo fritt uti havet (bortsett frå oppdrettslaks då) heilt til dei vert fanga.

Gjest Catwoman
Skrevet

Altså... inuitter/eskimoer.. De lever på en diett kun bestående av kjøtt og fisk fordi det er UMULIG å overleve på grønnland på noe annet vis.. De kan ikke la være og spise animalske produkter for da dør de. Vil DU da komme og si til dem at de bør flytte fra den nordlige breddegrad og forkaste hele sin kultur fordi DU syns det er feil og drepe dyr?

Jeg sier jo det at andre mennesker får gjøre som de føler, jeg driver ikke og "omvender" andre mennesker til å bli veganere. Det blir for patetisk for meg. Men jeg mener det er galt å spise animalsk likevel.

Skrevet

Green, du må være et usannsynlig ondt menneske.

Hallo! Jeg mener ikke at Green er slem fordi hun spiser fisk, jeg prøver å få frem at argumentasjonen hennes for å spise fisk men ikke kjøtt faller på sin egen urimelighet. Green argumenterer med at dyrene ikke kan spises fordi de føler smerte. I den forbindelsen påstår jeg at det er bra for green at ikke fisk kan gi uttrykk for smerte på lik linje med dyr.

Skrevet

Jeg har vokst opp på gård der produksjon av kjøtt og korn er hovednæringa.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å spise verken kjøtt, fisk, egg eller kornprodukter. Jeg har imidlertid vokst opp med vegetarisk kosthold, siden min mor pga sykdom ikke bør spise rødt kjøtt.

Jeg klarer ikke å forstå logikken "stakkars dyr". Er eggproduksjon vondt for høna? Hu legger egg - naturlig, akkurat som vi kvinner gjør det (det er ikke skall på mine, riktignok. :hoho: )

Og argumentet "vil ikke spise mine venner"??? Jeg kan forstå at nærhet gjør at en vegrer seg for å spise dyr - men dette er jo kulturelt betinget. Vi spiser vel tradisjonelt ikke så mye hunde- og kattekjøtt, men for å være kynisk, det er jo ingenting i kjøttet selv som tilsier at vi ikke skal spise det! (og for at enhver misforståelse skal unngås her: NEI, jeg har ikke noe ønske om å spise kjøtt fra disse dyrene - fordi vi har andre relasjoner til dem enn kyr og sauer).

Dette er naturens skattkammer - la oss bruke det!

"for mye og for lite forderver alt", som det heter.

Skrevet
Jeg har vokst opp på gård der produksjon av kjøtt og korn er hovednæringa.  

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å spise verken kjøtt, fisk, egg eller kornprodukter. Jeg har imidlertid vokst opp med vegetarisk kosthold, siden min mor pga sykdom ikke bør spise rødt kjøtt.  

Jeg klarer ikke å forstå logikken "stakkars dyr". Er eggproduksjon vondt for høna? Hu legger egg - naturlig, akkurat som vi kvinner gjør det (det er ikke skall på mine, riktignok.   :hoho: )

Og argumentet "vil ikke spise mine venner"??? Jeg kan forstå at nærhet gjør at en vegrer seg for å spise dyr - men dette er jo kulturelt betinget. Vi spiser vel tradisjonelt ikke så mye hunde- og kattekjøtt, men for å være kynisk, det er jo ingenting i kjøttet selv som tilsier at vi ikke skal spise det! (og for at enhver misforståelse skal unngås her: NEI, jeg har ikke noe ønske om å spise kjøtt fra disse dyrene - fordi vi har andre relasjoner til dem enn kyr og sauer).    

Dette er naturens skattkammer - la oss bruke det!  

"for mye og for lite forderver alt", som det heter.

jeg er enig med deg i mye, men du sier at du ikke skjønner logikken i "stakkars dyr"? nei det er ikke vondt for høna å legge egg, men må høna sitte i et 1 kvadratmeters bur for å gjøre det? kan de ikke få ha det litt bedre i det korte egge-produserende livet de har? for du har vel fulgt med i debattene om hvordan hønene har det? nå selges det jo økologiske egg, der høna får gå i et fritt miljø (egg som selges fra "frittgående" høner, er fra høner som IKKE er frittgående, kun hønene som legger de økologiske eggene som selges er det).

jeg mener at det å spise kjøtt er naturlig for oss mennesker, vi trenger kjøtt. MEN må dyrene ha det vondt? kan vi ikke behandle dem med litt respekt iallefall? det er det jeg reagerer på, og det er det iallefall JEG mener med "stakkars dyr". at de blir behandlet som varer, uten følelser. de har faktisk smerte, og vi mennesker har anledning til å behandle dem deretter.

Skrevet

jeg er enig med deg i mye, men du sier at du ikke skjønner logikken i "stakkars dyr"? nei det er ikke vondt for høna å legge egg, men må høna sitte i et 1 kvadratmeters bur for å gjøre det? kan de ikke få ha det litt bedre i det korte egge-produserende livet de har? for du har vel fulgt med i debattene om hvordan hønene har det? nå selges det jo økologiske egg, der høna får gå i et fritt miljø (egg som selges fra "frittgående" høner, er fra høner som IKKE er frittgående, kun hønene som legger de økologiske eggene som selges er det).

jeg mener at det å spise kjøtt er naturlig for oss mennesker, vi trenger kjøtt. MEN må dyrene ha det vondt? kan vi ikke behandle dem med litt respekt iallefall? det er det jeg reagerer på, og det er det iallefall JEG mener med "stakkars dyr". at de blir behandlet som varer, uten følelser. de har faktisk smerte, og vi mennesker har anledning til å behandle dem deretter.

Nei, men dette har i grunnen ikke noe med vegetarisk mat eller ikke å gjøre. Jeg får mine egg fra ei venninne som har seks høner. Hønene går fritt, og de spiser økologisk fôr. Jeg mener at disse hønene har det veldig bra. Jeg innrømmer at jeg kjøper ferdigmat som inneholder egg (kommer ikke på noen eksempler nå), og hvordan disse hønene har hatt, nei, det har jeg ingen garanti for.

Jeg ønsker også inderlig at dyra ikke skal ha det vondt. Det gjelder hele livsløpet, fra unnfangelse, fødsel, oppvekst og til slakting. Jeg tror det er viktig å se litt nyanser her også, ikke alt er helsvart mht kjøttproduksjonen i Norge, men det er klart at det er et bedringspotensiale innenfor enkelte felt.

Gjest GreenSky
Skrevet

Det gjelder for MEG, JEG vil ikke spise vennene mine. (men det er ikke kun derfor jeg ikke spiser kjøtt)  

Hva andre velger å gjøre får være opp til dem.

Enig, Katta! :wink: Noen blir kanskje provosert av dette; men det er like utenkelig for meg å spise dyrekjøtt som det ville vært for andre å spise menneskekjøtt. :roll:

Gjest GreenSky
Skrevet
Godt å sjå at eg ikkje er aleine  :) Eg eter fisk då, fordi eg ikkje har noko spesielle kvaler med å ete fisk og fordi det er sunt. Pluss for å ikkje gjere kvardagen altfor tungvinn ovanfor sambuaren min. Så då har eg vel ikkje rett til å kalle meg ekte vegetarianar. Men eg veit ikkje kva ein kallar seg om ein beere eter fisk og ikkje kjøt?

Siden du spiser fisk, hva med andre "fiskelignende" dyr fra havet? F.eks hval? Er litt nyskjerrig. :)

Gjest India Gyllenhaal
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg lager vegetarmat 1-2 ganger i uken. Spiser lite rødt kjøtt men veldig glad i fisk og kylling.

Skrevet
Jeg elsker dyr, men det gir meg ingen grunn til å bli vegetarianer.

:enig:

Gjest GreenSky
Skrevet
Jeg er ikke vegetarianer, men jeg lager vegetarmat 1-2 ganger i uken. Spiser lite rødt kjøtt men veldig glad i fisk og kylling.

Bra det, høres ut som om du har et sunt kosthold! :Nikke:

Skrevet

Hm, hval har eg liksom aldri vorte servert, så eg har ikkje hatt den problemstillinga. Men hval er jo eit pattedyr, så eg ville ikkje ha ete det.

Gjest GreenSky
Skrevet
Hm' date=' hval har eg liksom aldri vorte servert, så eg har ikkje hatt den problemstillinga. Men hval er jo eit pattedyr, så eg ville ikkje ha ete det.[/quote']

Skjønner. Hvor lenge har du vært veggis?

Gjest sexysadie
Skrevet

Vegetarianer er slike som eter opp maten til de dyrene de elsker så høyt.....

Gjest Anonymous
Skrevet
Vegetarianer er slike som eter opp maten til de dyrene de elsker så høyt.....

det er de ikke det :P

for det er ikke alle veggiser som spiser så mye grønnsaker, selv var jeg veggis i over 6 år, og jeg liker ikke grønnsaker. spiste bare kjøtterstatninger laget på soya og hveteprotein (smaker nesten likt kjøtt). dessuten spiser vel kjøtteterne like mye grønnsaker som veggissene?

klem Iset :ler:

Skrevet

Eg har ikkje vore veggis noko lenge :oops: Har vore det i eit halvt år før, så eit opphald, og no er det eit par mnd sidan eg åt kjøt sist. Men trur det vert ei god stund til neste gong og :) Men må jo presisere at eg ikkje skryter på meg å vere ekte veggis! Sidan eg eter fisk...

Skrevet

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Dere vegitarianere er FAEN meg like mye skyldig i dyredrap som oss kjøttetere! Her er noe som dere trangsynte vegetarianere ikke vet! Hvert eneste år dør millioner av dyr under høstingen av soya og hvete, kilde: http://eesc.orst.edu/agcomwebfile/news/food/vegan.html og: http://www.wildlifedamagecontrol.com/anima...s/leastharm.htm Å ja.. spy ut om hvordan oss kjøttetere er motbydelige og hensynsløse drapsmenn mens dere selv ignorerer alle de millionene av mus, harer, slanger, stinkdyr, ekorner og rotter som dør som et DIREKTE resultat av deres spisevaner! hmm.. HVA? JEG HØRER VIST INGEN FLERE ELITISTISK JAMMER FRA DERE POMPØSE IGNORANTER LENGRE!! KAN DET VÆRE FORDI JEG ØDELA DEN LILLE TRYGGE VERDENEN DERES? Vegetarianernes svar på denne "lille" flaue fakta er: "Vel.. vi dreper vertfall ikke med intensjon" La meg bare få dette rett, ikke bare dreper dere hensynsløst dyra som et direkte resultat av spisevanene deres.. Men dere spiser ikke kjøttet på dyra dere dreper engang?? Dere bare lar dem ligge og råtne i åkern??!!! VI spiser ihvertfall dyra vi dreper! Nei... DERE er like "slemme" som oss kjøttetere! Frasen: "vi dreper hvertfall ikke med intensjon" er uansett absurd! hvordan kan det IKKE være med intensjon når dere VET om alle de millionene av dyra som blir maltraktert, kjøttet flerret av kroppen og beina knust i høstemaskinene? Du får meg faen ikke til og tro at du "uten intensjoner" på en eller annen måte betaler for produkter som støtter bøndene i og bruke høstemaskiner og skurtreskere til og maltraktere stakkars små dyr som dere ikke engang eter! selvom det i det hele tatt var uten intensjon.. HVA SÅ? du blir ikke noe mer uskyldig av den grunn! Vi bør vel la fyllekjørere gå fri de og.. siden de ikke mente og kjøre ned ungen ikke sant?

Hvis dere virkelig bryr dere om dyrene så er det ingen utvei for dere annet en og skaffe dere en gård og dyrke alt selv! Dette er den eneste måten dere kan minimere antall drepte dyr! upraktisk sier du? VEL DET ER OGSÅ DEN JÆVLA HOLDNINGA DI!!!!

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...