Gå til innhold

vegetarianar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har forstått at det er mange dyreelskarar her inne :D Eg er og veldig glad i dyr, faktisk så glad i dyr at eg ikkje vil ete dei. Ein eter jo ikkje venene sine! Så eg lurer på, er det mange av dykk som ikkje eter kjøt av den grunn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser kjøtt, men er også veldig glad i dyr, så glad i dyr at kjøttet begynner å vokse i munnen på meg for tiden... jeg vurderer sterkt å gå over til å bli vegetarianer. Noen som vet forksjellen på veganer og vegetarianer?? Hva spiser en da?

Skrevet

Jeg er lakto-ovo-vegetarianer, det betyr at jeg spiser egg og melkeprodukter, men ikke kjøtt eller fisk. Det har vært litt av og på med vegetarianertilværelsen min, men nå er jeg ganske bestemt på å ikke spise kjøtt.

Grunnen? Jeg synes det er ekkelt å spise noe som faktisk har levd. Selv om det kan smake godt. Pluss at jeg har en fiks idé om at jeg kan bli tynnere ved å ikke spise kjøtt, men for å være helt ærlig tror jeg vel egentlig ikke det funker så bra...

Skrevet

Jeg spiser veldig sjelden kjøtt. Syns ikke det er så veldig godt lenger, dessuten syns jeg det er unødvendig. Vil ikke at dyr skal lide for at jeg skal få meg en pølse.

Men jeg kaller meg ikke vegetarianer siden jeg spiser både egg, melkeprodukter og fisk.

En veganer spiser ingenting som stammer fra dyr.

En lakto-veganer spiser melkeprodukter i tillegg.

En lakto-ovo-veganer spiser melkeprodukter og egg.

Det finnes forresten fruktarianere også. De spiser kun frukt som ramler ned av seg selv...

Skrevet

var vegetarianer i over 6 år pga jeg ikke orket å spise dyrene. men så ble jeg gravid og da jeg var 2 mndr på vei fikk jeg sånn dilla på det, følte kroppen MÅTTE ha det. kjempet mot det hver dag, men etter en stund orket jeg ikke mer og begynte med kjøtt igjen. da hadde jeg altså holdt meg i over 6 år.

jeg la for øvrig PÅ meg 30 kg etter at jeg ble vegetarianer. er blodtype 0 og tror faktisk det er noe i det. etter at jeg begynte med kjøtt igjen har kiloene begynt å gå av, og jeg er kvitt en migrene som jeg har slitt med siden jeg BLE vegetarianer. merkelig det der. har ei venninne som er type A, og hun hadde det motsatt, så det ER noe i det blodtypedietten.

Skrevet

Jeg elsker dyr, men det gir meg ingen grunn til å bli vegetarianer.

Gjest GreenSky
Skrevet
Hei! Har forstått at det er mange dyreelskarar her inne :D Eg er og veldig glad i dyr' date=' faktisk så glad i dyr at eg ikkje vil ete dei. Ein eter jo ikkje venene sine! Så eg lurer på, er det mange av dykk som ikkje eter kjøt av den grunn?[/quote']

Det er det.

Skrevet

Godt å sjå at eg ikkje er aleine :) Eg eter fisk då, fordi eg ikkje har noko spesielle kvaler med å ete fisk og fordi det er sunt. Pluss for å ikkje gjere kvardagen altfor tungvinn ovanfor sambuaren min. Så då har eg vel ikkje rett til å kalle meg ekte vegetarianar. Men eg veit ikkje kva ein kallar seg om ein beere eter fisk og ikkje kjøt?

Skrevet

jeg eter alt.. hvalkjøtt, haifinnesuppe, panda-pannekaker, sibirsk tigersuppe, hestepølse, delfingrateng... alt! kunne godt tenkt meg og spise hunder også. Bring it on! Er det et dyr så kan det etes!... kjøtt er så godt ah... Jeg gleder meg til julemiddagen når jeg kan kjile nedpå ribbesvoren og medisterpølsene!

Jeg har overhode ingen baktanker eller dårlig samvittighet.. Jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre. om så dyra hadde blitt slaktet med ei rusten teskje så hadde jeg ikke brydd meg så lenge jeg fikk kjøtt på bordet.

Skrevet
Godt å sjå at eg ikkje er aleine :) Eg eter fisk då' date=' fordi eg ikkje har noko spesielle kvaler med å ete fisk og fordi det er sunt. [/quote']

Så bra for deg at fisker ikke har stemme da! Hvordan tror du det kjennes for fisken å bli halt etter munnen med en krok med mothake sittende fast i seg? Fisking er ikke noe mildere enn slakting hvis det er det du tror!

Skrevet

nå må folk slutte og syte her og se realiteten i øynene! Dra til grønnland og prøv og fortell Inuittene der at fisken de fisker har det vondt..

DE har faktisk alltid levd på en diett KUN bestående av kjøtt og fisk.. Det er nødvendig for dem.. Og komme da og si at fisken lider når du fanger den blir helt absurd!

Skrevet
nå må folk slutte og syte her og se realiteten i øynene! Dra til grønnland og prøv og fortell Inuittene der at fisken de fisker har det vondt..

DE har faktisk alltid levd på en diett KUN bestående av kjøtt og fisk.. Det er nødvendig for dem.. Og komme da og si at fisken lider når du fanger den blir helt absurd!

Er det innlegget mitt du sikter til? Jeg spiser både kjøtt og fisk og har ingen planer om å slutte med det (er veldig glad i dyr). Men jeg syns det blir så dumt at noen kan spise fisk men ikke kjøtt pga at kjøttet føler smerte mens fisken ikke gjør det. Hvis man først skal tenke slik burde man vel ikke spise fisk heller. Det var bare det jeg skulle fram til!

Skrevet

Jeg syns det er litt dumt å si at fisken lider og derfor bør man ikke fange den. Dyr dreper hverandre for å overleve, tviler på at de tenker noe særlig på at det kanskje gjør vondt for byttet..

Jeg vet jeg skrev noe lignende selv, men hovedgrunnen min for å ikke spise kjøtt er at jeg ikke syns det er så godt. Fisk derimot, det er godt!

Skrevet
Jeg syns det er litt dumt å si at fisken lider og derfor bør man ikke fange den. Dyr dreper hverandre for å overleve' date=' tviler på at de tenker noe særlig på at det kanskje gjør vondt for byttet..[/quote']

Helt enig!

Dessuten er jeg så glad i kjøtt at jeg ikke kunne tenke meg å slutte å spise det.

Gjest Catwoman
Skrevet
Hei! Har forstått at det er mange dyreelskarar her inne :D Eg er og veldig glad i dyr' date=' faktisk så glad i dyr at eg ikkje vil ete dei. Ein eter jo ikkje venene sine! Så eg lurer på, er det mange av dykk som ikkje eter kjøt av den grunn?[/quote']

Enig med deg man eter ikke vennene sine, derfor spiser jeg heller ikke kjøtt, men jeg spiser helelr ikke egg og melkeprodukter, så jeg er veganer.

Skrevet

altså.... "man eter ikke vennene sine"??? mener du det burde gjelde for alle? også inuitter?

Gjest Catwoman
Skrevet

Det gjelder for MEG, JEG vil ikke spise vennene mine. (men det er ikke kun derfor jeg ikke spiser kjøtt)

Hva andre velger å gjøre får være opp til dem.

Skrevet

men syns du det er moralskt/etisk uriktig av andre en deg og spise dyr?

Skrevet

Green skrev:

Hei! Har forstått at det er mange dyreelskarar her inne Eg er og veldig glad i dyr, faktisk så glad i dyr at eg ikkje vil ete dei. Ein eter jo ikkje venene sine! Så eg lurer på, er det mange av dykk som ikkje eter kjøt av den grunn?

Hvis vi ikke spiste kjøtt ville disse dyrene aldri levd i det hele tatt. De ales faktisk opp for at vi skal spise dem.

Uten oss kjøttetere ville vennene dine aldri fått levd.

At dyrene får et best mulig liv mens de lever og at avlivningen gjøres på en måte som ikke gir unødig smerte er viktig, men jeg ser ingen grunn til ikke å spise kjøtt eller fisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...