AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #1 Skrevet 8. juni 2011 Jeg føler at mye undervisning er "bortkastet" tid. Jeg lærer MYE mer av å sitte hjemme å pugge, enn å høre på en lærer undervise tørt stoff. Derfor lurer jeg på om det er mulig å møte opp på prøver/fremlegg/gjøre innleveringer, men ikke møte opp i vanlige undervisningstimer? Jeg har ikke lyst til å ta opp et skoleår som privatist, for da må man kunne hele pensumet dagen man skal ha slutteksamen, mens vanlig skole har du prøver fordelt gjennom hele skoleåret. Ergo vil jeg si det er mye lettere å få en god karakter når du går vanlig skole. MEN, er dette mulig, uten å få fravær? Da vil jo læreren få både muntlig og skriftlig vurdering, og det er jo det som er poenget. Jeg er også villig til å betale penger for en slik ordning, men er det EGENTLIG mulig, eller er det bare jeg som drømmer?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 Det kalles privatist. Du kan ta de fleste fag som privatist, altså du møter opp på privatist-eksamen i ALLE fag. Du må også betale eksamensavgift i hvert fag du tar som privatist.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #3 Skrevet 8. juni 2011 Det kalles privatist. Du kan ta de fleste fag som privatist, altså du møter opp på privatist-eksamen i ALLE fag. Du må også betale eksamensavgift i hvert fag du tar som privatist. Ja, men da tar man vel kun én stor prøve i hvert fag, bedre kjent som eksamen, og her får man da ikke vite temaet man kommer opp i før 30-45 min pluss minus, og da må man da kunne hele pensumet? Jeg snakker om at man får vite tema dager på forhånd jeg, slik at man rekker å lage en ordentlig presentasjon/fokusere på å lære et bestemt emne godt.
Gjest WendyClear Skrevet 9. juni 2011 #4 Skrevet 9. juni 2011 Eksamen for en privatist er helt lik som eksamen du vil få på offentlig vgs. Du har valgt å gå på vgs. da følger det med prøver og undervisning som læreren har lagt opp. Det er en forutsetning at du er på skolen og følger hele dette opplegget for å bestå faget. Det andre alternativet er privatist, som da er ment for folk som jobber bedre på egenhånd og ikke trenger et opplegg gjennom et helt år. 2
Quijote Skrevet 9. juni 2011 #5 Skrevet 9. juni 2011 Oi, så trist! Synes du ikke skolen er viktig på grunn av det sosiale også? Det du lærer i friminuttene er nesten like viktig som det som foregår i timene på videregående. Dersom du bare skal sitte hjemme vil du jo gå glipp av så mye! Og, nei, det går ikke an å la være og møte opp uten at det blir registrert fravær. Og med fravær over en viss grense, vil du antakelig også stryke i faget. Heldigvis. 2
bæærgen Skrevet 9. juni 2011 #6 Skrevet 9. juni 2011 Selv har jeg vært sykemeldt store deler av skoleåret, men takket være slappe lærere har jeg nesten ikke fått fravær for det. Hadde en egen "ordning" med faglærere om at jeg møtte opp til vurderingssituasjoner, utenom det leste jeg hjemme og fulgte med på It's learning for å få vite lekser og dagsplaner for fagene. Men dette er noe som må avtales med hver enkelt lærer. Man kan også søke om permisjon (da registreres ikke fraværet), men dette er etter tilrådning fra faglærer, og permisjonen skal godkjennes av rektor og gjelder bare over en viss tidsperiode. Så du må nok bli privatist for å slippe undervisningen.
Kelsier Skrevet 9. juni 2011 #7 Skrevet 9. juni 2011 Eksamen for en privatist er helt lik som eksamen du vil få på offentlig vgs. Du har valgt å gå på vgs. da følger det med prøver og undervisning som læreren har lagt opp. Det er en forutsetning at du er på skolen og følger hele dette opplegget for å bestå faget. Det andre alternativet er privatist, som da er ment for folk som jobber bedre på egenhånd og ikke trenger et opplegg gjennom et helt år. Dette stemmer ikke. (Med mindre det har endret seg siden i fjor) Ved offentlig, muntlig eksamen har man 48 timers forberedelsestid, ved privatisteksamen har man 30 minutter. Eneste alternativet du har er nok privatisteksamen, men da må du riktignok opp i eksamen i alle fag. I tillegg går du glipp av alt det morsomme man opplever på videregående. Alt handler ikke om den tiden du er i klasserommet og læreren foreleser tørt stoff vettu Evnt. kan du vurdere Steinerskolen
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #8 Skrevet 9. juni 2011 Dette stemmer ikke. (Med mindre det har endret seg siden i fjor) Ved offentlig, muntlig eksamen har man 48 timers forberedelsestid, ved privatisteksamen har man 30 minutter. Eneste alternativet du har er nok privatisteksamen, men da må du riktignok opp i eksamen i alle fag. I tillegg går du glipp av alt det morsomme man opplever på videregående. Alt handler ikke om den tiden du er i klasserommet og læreren foreleser tørt stoff vettu Evnt. kan du vurdere Steinerskolen Tror ikke det du sier stemmer heller. Når jeg gikk siste året på vgs (i fjor), hadde vi 30 minutters forberedelsestid på munntlig eksamen, fordi læreren mente dette var best. I et annet fag året før fikk vi, sammen med lærer, velge om vi ville ha 48 timer eller 30 minutters forberedelse, og vi valgte 48 timer.
Kelsier Skrevet 9. juni 2011 #9 Skrevet 9. juni 2011 Tror ikke det du sier stemmer heller. Når jeg gikk siste året på vgs (i fjor), hadde vi 30 minutters forberedelsestid på munntlig eksamen, fordi læreren mente dette var best. I et annet fag året før fikk vi, sammen med lærer, velge om vi ville ha 48 timer eller 30 minutters forberedelse, og vi valgte 48 timer. Vel, nå gikk jeg på vgs selv i fjor, og hadde 48 timers forberedelsestid, så da er det tydeligvis forskjellig. I Oslo var det hvertfall slik i fjor. Alle hadde det.
Jamme Skrevet 9. juni 2011 #10 Skrevet 9. juni 2011 Dette stemmer ikke. (Med mindre det har endret seg siden i fjor) Ved offentlig, muntlig eksamen har man 48 timers forberedelsestid, ved privatisteksamen har man 30 minutter. Tror dette bestemmes av hver skole/lærer i hvert fag, jeg hadde i alle fall 30 minutter forberedelsestid ved min muntligeksamen på vgs, og husker en av lærerne hadde avstemning i klassen om hvilken ordning vi ønsket.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #11 Skrevet 9. juni 2011 Vel, nå gikk jeg på vgs selv i fjor, og hadde 48 timers forberedelsestid, så da er det tydeligvis forskjellig. I Oslo var det hvertfall slik i fjor. Alle hadde det. Da er det nok forskjellig fra sted til sted/skole til skole ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå