Laila92 Skrevet 8. juni 2011 #1 Skrevet 8. juni 2011 Hei alle sammen! Jeg er ei jente på snart 19 år som skal flytte på Hybel til Høsten! Hvor mye kan jeg rekne å få i stipend? Jeg testa denne kalkulatoren, men vet ikke om den fungerer? http://app.lanekassen.no/stottekalk/ Hvor mye får dere i boreboerstipend?
seleneluna Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 Jeg får fullt lån og fullt stipend. Til sammen er dette 6700lr i mnd. Betaler da 3600 i husleie.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #3 Skrevet 8. juni 2011 For høyere utdanning er det vel 8000 og noe i måneden, husker ikke helt nøyaktig. Dette blir utbetalt i to "større" stipend ved begynnelsen av hvert semester (aug og jan) på ca. 17 000, deretter får man ca. 6500 i måneden, bortsett fra i juni og juli hvor man ikke får stipend. Dersom du skal gå på en privatskole med skolepenger, eller skal utenlands er det vel litt andre summer og utbetalingsmåter. Så vidt jeg vet får studenter på BI ect. 6500 hver måned[/i (pluss penger til skoleavgift), og ikke de store stipendene.
Laila92 Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. juni 2011 Jeg skal gå sisteåret på vgs. På den kalkulatoren står det at jeg skal få 3850 kr i mnd. Men dette er vel litt mye?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #5 Skrevet 8. juni 2011 ^kalkulatoren stemmer sikkert, jeg har ikke peiling på vgs-stipend. Men det er sikkert et gjennomsnitt, så det er ikke garantert at du vil få samme sum hver måned, men kanskje er det som i høyere utdanning; at man får større og mindre stipender. Uansett vil jeg tro at skolen din har oversikt.
Laila92 Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #6 Skrevet 8. juni 2011 Ja, jeg har hatt et friår nå da, har pendlet de to første årene. Jeg vet at jeg kommer inn på skolen. Så driver å ser etter hybler nå. Så hadde vært greit å vist hva jeg får i stipend.
Brøleape Skrevet 8. juni 2011 #7 Skrevet 8. juni 2011 Hei. Jeg får ca.6600 fra Lånekassen hver måned. Dette er både stipend og lån. Kun stipend er en del mindre (ca. halvparten tror jeg). Jeg kjenner folk som mottar kun stipend, men de må ha jobb ved siden av studiene for å "overleve". Vet du om det er forskjell mellom stipend du får på vgs og stipend du får på høyere utdanning?
Laila92 Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 8. juni 2011 Nei, jeg vet desverre ikke det. Men nå har jeg mest sannsynlig fått en hybel til 3000 kr inkl strøm, tv & interenett. Så om stipendet da er 3850 kr, så er det helt suuupert.
liv Skrevet 8. juni 2011 #9 Skrevet 8. juni 2011 (endret) Stipendet på vgs er lavere enn på høyere utdanninger, samt avhengig av foreldrene inntekt, selv om en er over 18. Så hva du får er vanskelig å vite uten å vite hva begge dine foreldre tjener, hvor mange hjemmeboende søsken du har etc. Husk at du må ha mat, skolematriell, penger til mobilregning, forsikring, etc. Endret 8. juni 2011 av liv
Sat Nam Skrevet 8. juni 2011 #10 Skrevet 8. juni 2011 En veldig enkel måte å finne ut hvor mye du kan regne med å få i lån og stipend, er å gå på lånekassens sider - www.lanekassen.no Der er det en "utregningskalkulator" på høyre siden som du kan bruke.
Brøleape Skrevet 8. juni 2011 #11 Skrevet 8. juni 2011 Nei, jeg vet desverre ikke det. Men nå har jeg mest sannsynlig fått en hybel til 3000 kr inkl strøm, tv & interenett. Så om stipendet da er 3850 kr, så er det helt suuupert. Høres bra ut! Studenthybel? Men skal du leve på de resterende 850 kr i mnd? Funker sikkert, men er litt lite synes jeg :gjeiper:
Laila92 Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 8. juni 2011 Ja, det er VELDIG lite. Men mamma og pappa betaler telefonrekninga mi (200 kr i mnd). Også får eg ca 600-800 kr i mnd. Det er en veeldig liten hybel, men veldig koselig, sentralt og sånn da :-) Så det er jo superbillig.
liv Skrevet 8. juni 2011 #13 Skrevet 8. juni 2011 (endret) Du bør vel egentlig regne ca 1500kr i mnd i mat, om du lever billig... Samt at du bør ha penger til lege, klær, medisiner, frisør, buss/transport, og å finne på ting med venner, samt sparing til russetiden! Endret 8. juni 2011 av liv 1
Brøleape Skrevet 8. juni 2011 #14 Skrevet 8. juni 2011 Du bør vel egentlig regne ca 1500kr i mnd i mat, om du lever billig... Samt at du bør ha penger til lege, klær, medisiner, frisør, buss/transport, og å finne på ting med venner, samt sparing til russetiden! Lege? Klær? Frisør? Denne jenta skal oppleve studenttilværelsen, ikke en ferie :gjeiper: Normale studenter går vel ikke til frisør, lege og shopping hver mnd... 1
liv Skrevet 8. juni 2011 #15 Skrevet 8. juni 2011 nei men studenter trenger også klær - slitasje igjennom året, nye sko når vinteren kommer, en tykk genser, stilongs etc. De trenger legebesøk når halsbetennelsen dukker plutselig opp, og medisiner når det trengs. En kan ikke regne med å gå et helt år uten å måtte innom lege. Som student kan en gå til universitetslegen/få dekket sånt av studentskibnaden, som elev har en ikke den muligheten. Frisør et par ganger i året blir fort 600 (tilsammen, om en bruker en billig en ) Det er jo halve inntekten etter betalt husleie en måned. Og så har en gaver, bursdager, jul etc, selv om en ikke kjøper dyre ting så koster alt penger. Alt er utgifter en må ta med når en ikke har mye. 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #16 Skrevet 8. juni 2011 Det er lurt å søke fullt lån og stipend, også putter du lånet inn på sparekonto
Laila92 Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #17 Skrevet 8. juni 2011 Ja, er sant det. Men har lyst på en helge jobb. Og mamma og pappa hjelper meg om jeg er i krise.
Laila92 Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #18 Skrevet 8. juni 2011 Nei jeg vil IKKE begynne å låne i en alder av 18, snart 19. Det er uaktuelt. Da sulter jeg istede, haha!
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #19 Skrevet 8. juni 2011 Nei jeg vil IKKE begynne å låne i en alder av 18, snart 19. Det er uaktuelt. Da sulter jeg istede, haha! Mente ikke at du skulle bruke lånet, men at du skulle sette pengene på sparekonto, så får du renter. Det er mange som gjør det, de setter lånet på sparekonto, og klarer seg bare på stipend og har en liten jobb ved siden av. Lånet kan du betale tilbake med en gang du er ferdig på vgs uten å betale renter, tror du ikke trenger å betale det før 7 mnd etter at du har avsluttet vgs. Men skal du studere med en gang etter vgs trenger du ikke å betale det tilbake, fordi så lenge man studerer kan ikke lånekassen kreve lånet tilbake. Det blir ikke før 7 mnd etter at du er ferdig med utdannelsen din.
Gjest Coarvi Skrevet 9. juni 2011 #20 Skrevet 9. juni 2011 Det er ikke sikkert at TS kan få lån. Hvis hun ikke har rett på grunnstipend (hvis foresatte har lav inntekt) har hun kanskje ikke rett på særlig mye lån heller. Lån på videregående er nemlig behovsprøvd - og godt er det! Og det er bare snakk om ETT år her. Hvis TS kanskje får innvilget et lån på ca 1500 i måneden er det ikke de store summene hun kan tjene på renter innen hun har fullført videregående. Å bruke tid og energi på å kunne tjene noen hundrelapper er ikke nødvendigvis lurt, og for det lave beløpet vil ikke rentesatsen være noe høy heller. Lån og stipend på videregående er altså ikke helt sammenlignbart med det man får på høyere utdanning. TS - beløpet du har fått oppgitt kan godt stemme. Jeg fikk ca 3500 i borteboerstipend pr. måned for 5 år siden, og beløpet bør jo ha steget litt siden den gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå