AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #41 Skrevet 9. juni 2011 Om det finnes noen som benytter ordet "Jøde" som skjellsord mener jeg dette har sin basis i de overgrep Israelske politikere og religiøse dessverre har gjort mot Palestinere og de omkringliggende landområdene de siste 100 årene. Det er ikke til å unngå at verden har sett hva Israelske og andre ytterligående religiøse har gjort mot Palestinere og andre. Som noen nevner lengre opp her: Jødehatet er mye eldre enn Midtøsten-konflikten. Men det er sikkert en takknemlig ting å skylde på? I følge logikken din, skulle svært få i Hitler-Tyskland brukt skjellsordet "Jøde" på 30-tallet. Virker det særlig logisk? På starten av 1900tallet var jødene fryktet og hatet pga "griskhet", idag bruker man andre unnskyldninger. Hatet er det samme. 2
Cuckold Skrevet 9. juni 2011 Forfatter #42 Skrevet 9. juni 2011 Nå er det slikt at..det var ingen jøder da jeg gikk på ungdomskolen, men "jøde" var et vanlig sjellsord brukt av arabere, latinere, norske, nemlig av alle...like vanlig som det var å bruke "jævla pakkis" osv. Nettopp. Og det var ingen jøder på skolen jeg gikk på heller, men det fantes selvsagt noen ytterst få jøder i landet den gangen også, dette er jo ikke en nylig innvandret og kjapt voksende gruppe. Så alt tyder på at fagansvarlig for rapporten Anne-Britt Gran har rett i at "jøde" først kom i bruk som skjellsord blant norske barn på slutten av åttitallet. Selv om det ikke har blitt flere jøder i Norge. 1
Gjest pastablasta Skrevet 9. juni 2011 #43 Skrevet 9. juni 2011 Den nye generalsekretæren for Islamsk Råd Norge, Mehtab Afsar, tramper i klaveret: Undersøkelsen som er gjort for Oslo kommune viser at 5,3 prosent av de muslimske elevene i ungdomsskolen opplever ubehageligheter to-tre ganger i måneden. For jødiske barn er tallet 33,3 prosent. I stedet for å uttrykke empati går Afsar til angrep. Han mener undersøkelsen gir et feilaktig bilde. Det er muslimene som har det verst. – Hvis det er en minoritet som virkelig får gjennomgå, så er det muslimer, og det er på høy tid med en kartlegging av muslimhets, sier han. Afsar begår en dobbel urett. Han ignorerer at jødiske barn trakasseres, og han fremhever sin egen gruppe. Dette gjør han som respons på en rapport om utbredt antisemittisme i skolen, der ordet “jøde” er blitt et skjellsord. Jeg er helt enig med Document i det de skriver her. Personlig syns jeg Afsar minner om en sjalu og sutrete drittunge, som verken får nok oppmerksomhet, eller trøst.
VolvoLinda Skrevet 9. juni 2011 #44 Skrevet 9. juni 2011 Det er nok ikke bare i Oslo! Jeg bor på ei lita bygd, og jøde er blitt brukt som skjellsord så lenge jeg kan huske! Jødevitser var også veldig populære en stund. Jeg personlig syns det er utrolig stygt og hater de vitsene, men folk har jo sine egne meninger! (i dette tilfellet, dessverre, kanskje!) 1
B18 Skrevet 9. juni 2011 #45 Skrevet 9. juni 2011 de fleste nasjonaliteter blir jo hetset, hvertfall når man går på ungdomsskolen, blir litt feil å si "bare jødiske barn blir hetset", guttene i klassen min kalte hverandre alt fra terrorist, assylsøker, neger, skitne marokaner, norske potet osv, tror det er en del av ungdomstida og ha "stor" kjeft...
Cuckold Skrevet 9. juni 2011 Forfatter #46 Skrevet 9. juni 2011 de fleste nasjonaliteter blir jo hetset, hvertfall når man går på ungdomsskolen, blir litt feil å si "bare jødiske barn blir hetset", guttene i klassen min kalte hverandre alt fra terrorist, assylsøker, neger, skitne marokaner, norske potet osv, tror det er en del av ungdomstida og ha "stor" kjeft... Hvis du leser artikkelen det linkes til ser du at jødene er i en klasse for seg når det gjelder å være offer for hets i Oslo-skolen. For et års tid siden var det jo et Nrk-innslag som fokuserte på situasjonen for jødiske barn i Oslo, hvis jeg ikke husker feil var det blant annet en gutt som var forsøkt hengt på skoleveien. Han hadde greid å komme seg løs og løpt hjem. Hverken gutten eller faren våget å stå frem med full identitet av frykt for represalier. Det gjorde heller ikke norske lærere som med sladd for ansiktet og forvrengt stemme innrømmet at de helt hadde mistet kontrollen i klasserommet og at det var bortimot umulig å få gjennomført undervisning om Holocaust. Og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skal gjenta det, men jøde var altså ikke i bruk som skjellsord da jeg gikk på ungdomsskolen. Og jeg tror hverken det har blitt færre eller flere jøder i landet siden den gang. Jødene er en bitteliten gruppe som har bodd i landet i generasjoner.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #47 Skrevet 10. juni 2011 de fleste nasjonaliteter blir jo hetset, hvertfall når man går på ungdomsskolen, blir litt feil å si "bare jødiske barn blir hetset", guttene i klassen min kalte hverandre alt fra terrorist, assylsøker, neger, skitne marokaner, norske potet osv, tror det er en del av ungdomstida og ha "stor" kjeft... Ja, sånn tror jeg også det er, i allefall her oppe i nord hvor jeg bor. De færreste barn vet noe om hva en jøde egentlig er, eller har noe forhold til jødedommen i det hele tatt. I Oslo og kanskje andre storbyer med mange innvandrere fra muslimske land, er det nok en annen dimensjon på dette, og da kan man begynne å snakke om jødehets. Der (mener jeg det ble tatt opp i nyhetene for et par mnd siden) er det visst foreldrene og miljøet rundt dem som indoktrinerer barna om at jøder er mindreverdige.
Mann 42 Skrevet 10. juni 2011 #48 Skrevet 10. juni 2011 Understreker jeg ikke der at det jeg anser at judaismen definerer jøder og er problemet, ikke gener? 80% av dagens jøder, Azkenaziene har jo intet med det historiske jødefolket å gjøre i det hele tatt, men er etterkommere etter Khazarfolket fra området mellom dagens russland og tyrkia. Hvordan kan de betraktes som etniske jøder? De eneste semittene du finner i Israeli dag er seffardijøder og palestinere. I neste setning påpeker jeg bare at muslimhat synes å være en utbredt sport her på forumet, uten selv å ta stilling til det. Årsaken er vel at Islam for en gangs skyld ikke er tema. Dette holder ikke i det hele tatt. Man er jøde i etnisk forstand dersom man er født inn i en jødisk familie, men ikke bekjenner seg til den jødiske troen. Det finnes mange sekulære jøder, og det har det alltid gjort. I Israel er de sekulære jødene meget fremtredende. Og det samme er tilfelle der jøder har markert seg i europeisk vitenskap og kultur. Einstein var for eksempel både jøde og ateist. Han tok skarpt avstand fra den jødiske religionen, han mente den var latterlig. Freud er et annet eksempel. Han var også sekulær jøde. Erklært ikke-religiøs, men meget bevisst på sin jødiskhet. SS var iallfall IKKE i tvil om Freuds jødiske identitet, da de deporterte ham på 30-tallet.
hulaboer Skrevet 10. juni 2011 #49 Skrevet 10. juni 2011 Om det finnes noen som benytter ordet "Jøde" som skjellsord mener jeg dette har sin basis i de overgrep Israelske politikere og religiøse dessverre har gjort mot Palestinere og de omkringliggende landområdene de siste 100 årene. Det er ikke til å unngå at verden har sett hva Israelske og andre ytterligående religiøse har gjort mot Palestinere og andre. Israel er en stat. Jøde er en etnisk gruppe. Rasister klarer ofte ikke å se forskjell. Videre pleier rasister å overdrive og lyve for å demonisere den etniske gruppen de hater.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. juni 2011 #50 Skrevet 10. juni 2011 Jeg er ikke jødisk, og kjenner heller ingen jøder. Men hvis jeg hører noen av mine bekjente bruke ordet "jøde" som skjellsord, sier jeg fra. Samme hvis jeg hører skjellsord basert på andre folkeslag, som muslimer. I min hjemby, har vi utrykket "di høne", som betyr at du er litt vimsete eller teit, men man sier det på en litt koselig måte. Eksempel "å, du snubla i rulletrappa fordi skolissa satt fast? di høne." og noen ganger blir høne bytta ut med jøde. Jeg synes ikke det er noe særlig.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2011 #51 Skrevet 13. juni 2011 ... At askenasiske (skrives med liten a) jøder ikke er ordentlige jøder som stammer fra Abraham, Isak og Jakob er fremmed for meg, tvert imot står det forklart i Wikipedia at 40 % av dagens askenasijøder stammer fra ikke mer enn fire jødiske kvinner som dro fra Midtøsten til Italia i de første to hundreår etter Kristus: http://no.wikipedia.org/wiki/Askenasiske_jøder En gjennomgang av 11 000 prøver av mitokondrisk DNA fra 67 nasjonaliteter, avslørte at ca 40% av dagens askenasiske jøder - rundt 3,5 millioner mennesker - nedstammer fra bare fire jødiske kvinner som dro fra Midtøsten til Italia i de to første hundreårene e.Kr. Disse fire kvinnenes genetiske signatur gjenfinnes i dag hos deres etterkommere, men er sjelden hos ikke-askenasiske jøder og nærmest fraværende hos ikke-jøder. ... Nå tror jeg vi skal være litt forsiktig med å akseptere alt det jødene selv sier om seg selv (selv om du henviser til en nettside) Du forteller ikke i ditt innlegg at de påstandene du fremmer er påstander fra de 5 Jøderne; Diane Ackerman, Harvey E. Goldberg, Harvey, Laurence Silberstein, Howard Wettstein og Michael Wex. Jødene har altid forsøkt å fremstille seg som et spesielt folk som er valgt av deres gud (og ingen jordiske lover skal påvirke dette folkets rett til å gjøre som de vil). De tilpasser "sannheten" til egne historier, og om sannheten ikke kan tilpasses velger de å argumentere med religiøse/bibelske sitater. Hadde muslimer, hinduer, katoliker, budister, etc, etc argumentert på tilsvarende måte hadde det vært enda mer krig enn det det er. For Jødene har da bevist at de ikke bryr seg om hva verdenssamfunnet sier om deres kriger, og angriper ethvert menneske, enten det er barn eller voksen, Palestiner eller Europeer med tunge våpen. Men det å bruke våpen og forsøke å true seg til retten til å ta fra andre gir ikke jødene mer rett til å krige seg til landområder/vannkilder eller andre jordiske verdier/rettigheter. 2
Cuckold Skrevet 13. juni 2011 Forfatter #52 Skrevet 13. juni 2011 (endret) ... At askenasiske (skrives med liten a) jøder ikke er ordentlige jøder som stammer fra Abraham, Isak og Jakob er fremmed for meg, tvert imot står det forklart i Wikipedia at 40 % av dagens askenasijøder stammer fra ikke mer enn fire jødiske kvinner som dro fra Midtøsten til Italia i de første to hundreår etter Kristus: http://no.wikipedia.org/wiki/Askenasiske_jøder En gjennomgang av 11 000 prøver av mitokondrisk DNA fra 67 nasjonaliteter, avslørte at ca 40% av dagens askenasiske jøder - rundt 3,5 millioner mennesker - nedstammer fra bare fire jødiske kvinner som dro fra Midtøsten til Italia i de to første hundreårene e.Kr. Disse fire kvinnenes genetiske signatur gjenfinnes i dag hos deres etterkommere, men er sjelden hos ikke-askenasiske jøder og nærmest fraværende hos ikke-jøder. ... Nå tror jeg vi skal være litt forsiktig med å akseptere alt det jødene selv sier om seg selv (selv om du henviser til en nettside) Du forteller ikke i ditt innlegg at de påstandene du fremmer er påstander fra de 5 Jøderne; Diane Ackerman, Harvey E. Goldberg, Harvey, Laurence Silberstein, Howard Wettstein og Michael Wex. Jødene har altid forsøkt å fremstille seg som et spesielt folk som er valgt av deres gud (og ingen jordiske lover skal påvirke dette folkets rett til å gjøre som de vil). De tilpasser "sannheten" til egne historier, og om sannheten ikke kan tilpasses velger de å argumentere med religiøse/bibelske sitater. Hadde muslimer, hinduer, katoliker, budister, etc, etc argumentert på tilsvarende måte hadde det vært enda mer krig enn det det er. For Jødene har da bevist at de ikke bryr seg om hva verdenssamfunnet sier om deres kriger, og angriper ethvert menneske, enten det er barn eller voksen, Palestiner eller Europeer med tunge våpen. Men det å bruke våpen og forsøke å true seg til retten til å ta fra andre gir ikke jødene mer rett til å krige seg til landområder/vannkilder eller andre jordiske verdier/rettigheter. Her plumper du jo rett uti med begge bena og gjør det ingen av oss har rett til, nemlig å holde jødiske barn i Norge ansvarlige for det jøder har gjort andre steder i verden. Det vidner for øvrig om en forunderlig historieforståelse når du fremstiller det som at jødene er verdenshistoriens verste militære aggressorer. Sammenliknet med kristne europeere som la verden under seg (fra spanske og portugisiske conquistadorer til nederlendere, engelskmenn og franskmenn) eller sammenliknet med Muhammed og hans soldater som med sverdet i hånd la under seg enorme områder, har jødene få erobringskriger å skryte av. Det er jo nettopp et av jødedommens mest forsonende trekk, dette at religionen ikke i samme grad som sine to avleggere kristendommen og islam er imperialistisk og med et uttalt mål å omvende hele verden til "den ene sanne tro". Endret 13. juni 2011 av Cuckold
waco Skrevet 13. juni 2011 #53 Skrevet 13. juni 2011 cuckold, at israel overhodet ikke er på jakt eller driver kolonialisering er en liten smule underdrivelse. Du har vel hørt om de masse hundretusener av jøder som bor på okkupert land på palestinske områder? Israel erobret og kolonialiserte for eksempel golanhøydene. Israel nekter for eksempel nordmenn og fare sjøveien til gaza. Israel har for eksempel atombomben. 1
Cuckold Skrevet 13. juni 2011 Forfatter #54 Skrevet 13. juni 2011 cuckold, at israel overhodet ikke er på jakt eller driver kolonialisering er en liten smule underdrivelse. Du har vel hørt om de masse hundretusener av jøder som bor på okkupert land på palestinske områder? Israel erobret og kolonialiserte for eksempel golanhøydene. Israel nekter for eksempel nordmenn og fare sjøveien til gaza. Israel har for eksempel atombomben. Forhold deg nå til innlegget jeg svarer på og det jeg faktisk skriver. Påstanden var at de religiøse jødene er i en særstilling de verste imperialister og militære aggressorer og at verdenshistorien ville vært mye blodigere om de andre verdensreligionene hadde vært like imperialistiske og ekspansive. Det er jo å snu tingene fullstendig på hodet. Jeg ser ingen grunn til å la denne tråden gå over i en debatt om Israels bosettingspolikk og har ikke til hensikt å forsvare den, men hvordan du enn snur og vender på det er de områdene Israel okkuperer på det lille området vi kaller Vestbredden forsvinnende små sammenliknet med de enorme områder Muhammed og hans menn la under seg for islam bare i Muhammeds levetid, eller de enorme områder europeiske kolonister erobret "for kristendommen".
waco Skrevet 13. juni 2011 #55 Skrevet 13. juni 2011 Jeg er ingen fan av muslimer heller. Og egentlig er det greit at jødene i israel holder muslimene litt i sjakk. Men israelerne burde ikke overdrive, og som for eksempel likvidere hamas-politikere med apache helikoptere og andre sivile. Som en israelvenn maner jeg israelerne til moderasjon og anerkjennelse av det demokratiske valgte styre i gaza. Ikke glem at etter valget i 2006 forsynte isralerne fatahvennlige politistasjoner med miletære kjøretøy og miletæropplæring, - med det resultat at det ble borgerkrig i gaza. Sånne ting synes jeg var litt dårlig gjort, og jeg som trodde at demokrati er det eneste rette, og da må palestineres stemme også høres. Forlanger man valg så må man også anerkjenne valgresultatet, ellers jukser man litt.
Gjest Aliyyah Skrevet 14. juni 2011 #56 Skrevet 14. juni 2011 (endret) La meg sitere: – Det er ikke mange år siden det var uaktuelt å bruke jøde som skjellsord. Nå sier halvparten at de kjenner til at dette forekommer. Det er trist og helt uakseptabelt. Jeg synes at det er fullstendig uakseptabelt å bruk jøde som skjellsord. Spesielt med tanke på at det ikke er SÅÅ lenge siden det var en krig som utryddet så mange av dem. Men samtidig er det bare ord og de kan ikke gjøre noen fysisk skade. Men de kan gjøre psykiske skader, og de skadene er enda verre for de de sees ikke. Hvis man blir mobbet, med kallenavn hele tiden- så er det nok av dem som har tatt selvmord. Skremmende hvis over halvparten av elevene i Oslo er muslimer. Ekstremt skremmende. Minoriteter i et land bør ikke overgå majoriteten. Muslim passer bedre som skjellsord. Greit nok at jødene i Israel er idioter, men jøder på verdensbasis er det ikke noe galt med. Man kan ikke, og skal helst ikke skjære alle over en kam. Israel "består" ikke bare av jøder, men også andre folkeslag. Og flesteparten av de "idiotene" sitter i regjering og folket generelt kan ikke klandres for noe regjeringen gjør- eller synes du det er greit at man klandrer det norske folk for hva noen i regjeringen her til lands gjør? Islam er jo en ekstremt farlig ideologi. Kristendommen har vi banket og slått ned i en underdanig posisjon, men islam har ingen reformasjon bak seg, og muslimer takler ikke morsomheter mot religionen sin uten av det blir vold av det. Det finnes muslimer som ikke bruker vold. Jeg blir lei meg hvis noen henger ut religionen min og slenger dritt som ikke er sann, men jeg HATER vold. Å bruke vold i religionens navn synes jeg er forkastelig. Jeg synes at for å kritisere religion så bør man helst vite litt hva man snakker om. Dette synes jeg skal gjelde for alle religioner. Man kommer ingen vei hvis ingen tåler å høre andres synspunkt uten å gå til angrep. Jeg synes ikke det er noe konstruktivt å si til muslimer at man er "en gjeng fanatiske mordere" og henge ut alle sammen. Det blir like konstruktivt da å trekke frem dette at kristne, helt frem til 1695, drev med heksebrenning (ergo "en gjeng med fanatiske mordere"). Å skrike opp om rasisme og antisemitisme pga unger som tankeløst bruker skjellsord synes jeg er ganske horribelt! Når det gjelder ord som går på rase, etnisitet og religion- så er det som oftest slik at dette ikke kommer fra barna selv. De har gjerne dette hjemmefra. Foreldrene burde være litt mer MED og faktisk FØLGE med på hva hva barna deres sier, og også PASSE litt på hva de selv sier! Media i Norge har alltid (virker det som) et litt unyansert forhold til visse land i verden og hvis man bare blir vist én side hele tiden, får man fort et forvrengt syn. Det finnes ALLTID to sider. Rasister klarer ofte ikke å se forskjell. Videre pleier rasister å overdrive og lyve for å demonisere den etniske gruppen de hater. Det må sies at rasister er alle typer mennesker, alle farger og tilhører alle typer religioner. Det virker nesten som om noen tror at det bare er ÉN type mennesker og med ÉN type farge som er rasister. Men det er det altså ikke. Endret 14. juni 2011 av Aliyyah
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #57 Skrevet 14. juni 2011 Ja, sånn tror jeg også det er, i allefall her oppe i nord hvor jeg bor. De færreste barn vet noe om hva en jøde egentlig er, eller har noe forhold til jødedommen i det hele tatt. I Oslo og kanskje andre storbyer med mange innvandrere fra muslimske land, er det nok en annen dimensjon på dette, og da kan man begynne å snakke om jødehets. Der (mener jeg det ble tatt opp i nyhetene for et par mnd siden) er det visst foreldrene og miljøet rundt dem som indoktrinerer barna om at jøder er mindreverdige. Nå har ikke jeg gjort en stor undersøkelse, men jeg jobbet på en videregående skole der det såvidt jeg vet ikke var noen jøder men en høy andel muslimer. Her ble jøde brukt som skjellsord. Da jeg spurte hva de la i det, så hadde ingen av dem faktisk tenkt igjennom bruken av ordet, og ingen av dem hadde egentlig noen meninger om jøder overhodet. De knyttet heller ikke jøder sammen med staten israel.
hulaboer Skrevet 14. juni 2011 #58 Skrevet 14. juni 2011 cuckold, at israel overhodet ikke er på jakt eller driver kolonialisering er en liten smule underdrivelse. Du har vel hørt om de masse hundretusener av jøder som bor på okkupert land på palestinske områder? Hvilke områder, helt spesifikt? Israel erobret og kolonialiserte for eksempel golanhøydene. Nei. Israel ble angrepet fra Golanhøydene som del av en krig, og tok over angriperens/fiendens militære område. Israel nekter for eksempel nordmenn og fare sjøveien til gaza. Det er fordi de har innført en militær blokade av Gaza som følge av krigen. Israel har for eksempel atombomben. Heldigvis er det Israel og ikke Iran som har den.
Cuckold Skrevet 14. juni 2011 Forfatter #59 Skrevet 14. juni 2011 (endret) Jeg er ingen fan av muslimer heller. Og egentlig er det greit at jødene i israel holder muslimene litt i sjakk. Men israelerne burde ikke overdrive, og som for eksempel likvidere hamas-politikere med apache helikoptere og andre sivile. Som en israelvenn maner jeg israelerne til moderasjon og anerkjennelse av det demokratiske valgte styre i gaza. Ikke glem at etter valget i 2006 forsynte isralerne fatahvennlige politistasjoner med miletære kjøretøy og miletæropplæring, - med det resultat at det ble borgerkrig i gaza. Sånne ting synes jeg var litt dårlig gjort, og jeg som trodde at demokrati er det eneste rette, og da må palestineres stemme også høres. Forlanger man valg så må man også anerkjenne valgresultatet, ellers jukser man litt. Nå er dette som sagt en debatt om jødehets i Norge, altså hets av norske jøder, spesielt jødiske skolebarn, ikke en debatt om staten Israel og de jødene som har ansvar for denne statens politikk. Jeg vil ikke forsvare alt staten Israel gjør. Det jeg svarte på var bare en absurd påstand som ble slynget ut om at de religiøse jødene (angivelig gjennom staten Israel) skal representere verdens mest imperialistiske religion. Det faller på sin egen urimelighet. Når det gjelder Hamas og demokratiske valg er dette veldig på siden av tema i tråden. Mitt syn er at innbyggerne i ethvert land har krav på en rekke friheter og rettighter, herunder demokrati. Men det er en stor misforståelse hvis man tror at flertallet ikke kan kritiseres. Hitler kom til makten på lovlig vis, det er ikke dermed sagt at man ikke burde kunne ta avstand fra hans regime. Og det hadde vært tilfelle om så Hitler og NSDAP hadde hatt rent flertall i Tyskland. Flertallet i et land er ikke mer fullkomment eller mer hevet over kritikk enn mindretallet, hvis flertallet tar negative valg bør det få så ørene flagrer akkurat som alle andre. Det eneste vi sier er at flertallet har rett til å bestemme. Inntil en viss grense. På samme måte som jeg mener mennesker så langt som råd må ha frihet og rett til å ta sine egne valg i livet, også valg mange av oss andre oppfatter som dårlige. Men jeg mener selvsagt ikke at mennesker samtidig skal være hevet over kritikk, slik at andre ikke engang skal få lov å kritisere valgene vi tar. Jeg forsvarer bare retten til å kunne ta valgene også når mange oppfatter dem som dårlige. Så lenge jeg ikke trår over grensen og fratar andre deres tilsvarende frihet. Når det gjelder demokrati er det ikke bare et synonym for flertallsdiktatur, men slik vi bruker det knyttes det til en styreform der myndighetene innsatt av flertallet anerkjenner individets grunnleggende rettigheter, frihet og rett til å utfolde seg. Akkurat hvor stor frihet menneskene skal få ha innenfor et demokrati kan det nok være en viss uenighet om, men det er vel ingen av oss som ville kalle et samfunn der flertallet for eksempel skulle bestemme å utrydde landets jøder for et demokrati. Så det er i hvert fall langt over grensen for hva flertall kan tillate seg innenfor det vi gjerne oppfatter som et demokrati. Men nå er vi langt ute på viddene, så jeg tror jeg vil oppfordre til at denne tråden ikke skal gå over i en israeldebatt. Uansett hva man måtte mene i konflikten mellom israelere og palestinere har jo ikke norske jødiske skolebarn ansvar for denne, og det kan derfor ikke aksepteres når noen bruker denne konflikten for å rettferdiggjøre hets av norske jøder. Endret 14. juni 2011 av Cuckold
Cuckold Skrevet 14. juni 2011 Forfatter #60 Skrevet 14. juni 2011 Skremmende hvis over halvparten av elevene i Oslo er muslimer. Ekstremt skremmende. Minoriteter i et land bør ikke overgå majoriteten. Overrasker meg ikke at du sier det du sier, jeg tror faktisk det er ganske mange i innvandrerbefolkningen som vil være enig i dette, og som egentlig ser at dagens masseinnvandring ikke er bærekraftig. Ikke minst takket være henteekteskaps- og familiegjenforeningsbroene fra innvandrernes opprinnelsesland. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=564911&view=findpost&p=9318763 Men så lenge reglene er som de er benytter man seg av systemet. Det har alltid vært en viss utveklsing av mennesker over landegrensene, og hadde vi hatt en mer normal innvandring ville det ikke vært mange nok til at det kunne danne seg enklaver av ulike etnisiteter i landet, og de få som kom til ville relativt raskt bli tatt opp i befolkningen. Det er norske myndigheters ansvar å gjøre noe med dagens voldsomme innvandring, man kan ikke forvente at innvandrerne på eget initiativ skal slutte å klumpe seg i enklaver og slutte å bruke de muligheter de har til å vokse som gruppe gjennom å opprette henteekteskapsbroer til opprinnelseslandene. Folk bruker jo bare de mulighetene systemet åpner for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå