Gå til innhold

Ordet "jøde" nytt skjellsord blant elevene i Oslo-skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte nettopp en debatt om dette på Dagsnytt atten. Fant lite ved googling på nett, men her er i hvert fall en artikkel i Vårt Land:

http://www.vl.no/samfunn/article132661.zrm

La meg sitere:

Uvanlig sterk vekst. Anne-Britt Gran, fagansvarlig for rapporten, mener det er oppsiktsvekkende at utviklingen har gått fra null til en utbredt antisemittisme i ungdomsskolene i Oslo.

– Det er ikke mange år siden det var uaktuelt å bruke jøde som skjellsord. Nå sier halvparten at de kjenner til at dette forekommer. Det er trist og helt uakseptabelt.

Gran trekker fram at det er oppløftende at elevene ikke merker tilsvarende islamofobi.

– Muslim kommer ut på likt nivå som svenske og tysker. Det er positivt ut fra hva man kunne forvente etter mye negativ oppmerksomhet fra blant annet Muhammed-karikaturene.

Det jo ikke mindre merkelig når man tar i betraktning at det nesten ikke finnes jøder i Oslo, det er anslått at jødene teller ca 1500 på landsbasis, og det er bare 160 jødiske barn i Oslo-skolen.

At muslim ikke er mer upopulært er derimot ikke så rart, for som det skrives i artikkelen:

– Over halvparten av elevene i Oslo-skolen er muslimer.

Det betyr jo at etnisk norske barn allerede utgjør en klar minoritet i Oslo, og er man en minoritet mobber man ikke majoriteten, da går man stille i dørene og prøver å være venner med gruppen som har makten. Så det trenger ikke være mer mystisk enn dette.

• Liker 2
Skrevet

"Jøde" ble da brukt slik da jeg gikk på skolen for en del år siden også. Kanskje ikke like ofte, men "jævla jøde" var det ikke helt unormalt for enkelte å si hvis de mente noen var teite.

Skremmende hvis over halvparten av elevene i Oslo er muslimer. Ekstremt skremmende.

• Liker 3
Skrevet

"Jøde" ble da brukt slik da jeg gikk på skolen for en del år siden også. Kanskje ikke like ofte, men "jævla jøde" var det ikke helt unormalt for enkelte å si hvis de mente noen var teite.

Skremmende hvis over halvparten av elevene i Oslo er muslimer. Ekstremt skremmende.

Det ble hevdet på Dagsnytt atten at ordet "jøde" som skjellsord ikke var brukt i Norge så sent som på åttitallet, og det stemmer for så vidt med min erfaring, selv om jeg jo ikke har mer enn min egen erfaring å bygge på så jeg skal ikke si noe for sikkert om akkurat det. Likevel er det litt merkelig. Tatt i betraktning hvor få jøder som faktisk bor i dette landet.

Skrevet

Husker når jeg var mindre så var det mange av de tøffe gutta som brukte Jøde som skjellsord. Tror ikke det er noen bevisst antisemitisme bak det.

Når du setter det i kontekst med andre ord som svarting, svartskalle osv. Så er det jo ikke et positivt ord, spesielt når det er ytret fra muslimer (som det er alt for mange av i Oslo) når vi vet hvor spent Israel/palestina situasjonen er og hvor loyaliteten til det store flertallet av muslimer ligger i denne konflikten.

Men samtidig er det bare ord og de kan ikke gjøre noen fysisk skade.

Skrevet (endret)

Husker når jeg var mindre så var det mange av de tøffe gutta som brukte Jøde som skjellsord. Tror ikke det er noen bevisst antisemitisme bak det.

Når du setter det i kontekst med andre ord som svarting, svartskalle osv. Så er det jo ikke et positivt ord, spesielt når det er ytret fra muslimer (som det er alt for mange av i Oslo) når vi vet hvor spent Israel/palestina situasjonen er og hvor loyaliteten til det store flertallet av muslimer ligger i denne konflikten.

Men samtidig er det bare ord og de kan ikke gjøre noen fysisk skade.

Kan jo være interessant å høre hvor gammel du er, dvs når "du var mindre", hvis dette var på slutten av åttitallet eller senere trenger det i tilfelle i ikke å stå i konflikt med det fagansvarlig for rapporten hevdet, nemlig at dette har kommet som skjellsord fra slutten av åttitallet.

Endret av Cuckold
AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg selv hvem som bruker dette som skjellsord, da det stadig øker, og andelen muslimske elever også øker. Det er ikke til å legge skjul på at jøder ikke er helt populære blandt muslimene.

Og når skjellsord rettet mot mørke ungdommer er lite brukt, så sier det vel mest om hvem som er de verste rasistene, gjør det ikke?

• Liker 3
Skrevet

Det sier seg selv hvem som bruker dette som skjellsord, da det stadig øker, og andelen muslimske elever også øker. Det er ikke til å legge skjul på at jøder ikke er helt populære blandt muslimene.

Og når skjellsord rettet mot mørke ungdommer er lite brukt, så sier det vel mest om hvem som er de verste rasistene, gjør det ikke?

Enten det, eller at de norske barna i Oslo tilpasser seg realitetene, og realiteten er at muslimene er i flertall. Det skal som sagt noe til at en minoritet mobber majoriteten. Det er jo majoriteten som har makten, og minoriteten gjør lurt i å gå stille i dørene.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ikke satt meg inn i saken, men er det problematisk å ikke like jøder? Er ikke det å mislike jøder å ta stilling til det som definerer jøder, nemlig jødedommen og dens skrifter?

Det er jo ellers svært populært her på forumet å hate muslimer, noe denne tråden jo også er et eksempel på.

• Liker 5
Skrevet

Nå har jeg ikke satt meg inn i saken, men er det problematisk å ikke like jøder? Er ikke det å mislike jøder å ta stilling til det som definerer jøder, nemlig jødedommen og dens skrifter?

Det er jo ellers svært populært her på forumet å hate muslimer, noe denne tråden jo også er et eksempel på.

Javel, så denne tråden er eksempel på at det er populært "å hate muslimer"? Fordi man kritiserer antisemittisme?

Det er for øvrig ingen som har sagt noe på at man kan kritisere eller endog mislike jødedommen, jeg er selv sterkt kritisk til alle de tre abrahamittiske religionene, men jeg tror du blander kortene litt her, for jøde betegner ikke bare tilhengere av en religion, men en etnisk gruppe der det ikke er noen selvfølge at alle er troende jøder.

• Liker 2
Skrevet

Javel, så denne tråden er eksempel på at det er populært "å hate muslimer"? Fordi man kritiserer antisemittisme?

Det er for øvrig ingen som har sagt noe på at man kan kritisere eller endog mislike jødedommen, jeg er selv sterkt kritisk til alle de tre abrahamittiske religionene, men jeg tror du blander kortene litt her, for jøde betegner ikke bare tilhengere av en religion, men en etnisk gruppe der det ikke er noen selvfølge at alle er troende jøder.

Nei, slett ikke.. Men dine ordvalg og retorikk er et godt eksempel.

Jeg blander ikke kortene i det hele tatt. Det er det jødene som gjør. De må bestemme seg om de er en religiøs gruppe eller en etnisk gruppe. Tilhengere av judaismen og zionismen misliker jeg intenst. Andre igjen, som hører til den etniske jødedommen som du sier, men som tar skarp avstand fra judaismen og zionismen har jeg stor sympati for. Et godt eksempel er den frispråklige ex-jøden og ortodokse presten Broder Nathaniel Kapner:

• Liker 1
Skrevet

Nei, slett ikke.. Men dine ordvalg og retorikk er et godt eksempel.

Jeg blander ikke kortene i det hele tatt. Det er det jødene som gjør. De må bestemme seg om de er en religiøs gruppe eller en etnisk gruppe. Tilhengere av judaismen og zionismen misliker jeg intenst. Andre igjen, som hører til den etniske jødedommen som du sier, men som tar skarp avstand fra judaismen og zionismen har jeg stor sympati for. Et godt eksempel er den frispråklige ex-jøden og ortodokse presten Broder Nathaniel Kapner:

Du kommer jo ikke fra at du faktisk blandet kortene. Du skrev:

Her viste du jo nettopp at du snakker som om en jøde er det samme som en tilhenger av jødedommen. Og synes tydeligvis også det er uproblematisk å ikke like jøder. Mens du i neste setning viser at du fordømmer de som kritiserer muslimer. Hvordan føles det å møte seg selv i døren etter bare to poster?

Skrevet

Du kommer jo ikke fra at du faktisk blandet kortene. Du skrev:

Her viste du jo nettopp at du snakker som om en jøde er det samme som en tilhenger av jødedommen. Og synes tydeligvis også det er uproblematisk å ikke like jøder. Mens du i neste setning viser at du fordømmer de som kritiserer muslimer. Hvordan føles det å møte seg selv i døren etter bare to poster?

Understreker jeg ikke der at det jeg anser at judaismen definerer jøder og er problemet, ikke gener? 80% av dagens jøder, Azkenaziene har jo intet med det historiske jødefolket å gjøre i det hele tatt, men er etterkommere etter Khazarfolket fra området mellom dagens russland og tyrkia. Hvordan kan de betraktes som etniske jøder? De eneste semittene du finner i Israeli dag er seffardijøder og palestinere.

I neste setning påpeker jeg bare at muslimhat synes å være en utbredt sport her på forumet, uten selv å ta stilling til det. Årsaken er vel at Islam for en gangs skyld ikke er tema.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Understreker jeg ikke der at det jeg anser at judaismen definerer jøder og er problemet, ikke gener? 80% av dagens jøder, Azkenaziene har jo intet med det historiske jødefolket å gjøre i det hele tatt, men er etterkommere etter Khazarfolket fra området mellom dagens russland og tyrkia. Hvordan kan de betraktes som etniske jøder? De eneste semittene du finner i Israeli dag er seffardijøder og palestinere.

I neste setning påpeker jeg bare at muslimhat synes å være en utbredt sport her på forumet, uten selv å ta stilling til det. Årsaken er vel at Islam for en gangs skyld ikke er tema.

Du ble tatt i å blande kortene, og klippet du viste er jo et annet eksempel på å blande kortene, nemlig å sette likhetstegn mellom jøder, altså medlemmer av det jødiske folk (som ikke bare består av tilhengere av jødedommen) og staten Israel, fremstille det som at jødene på et mystisk vis er ansvarlige for alt staten Israel gjør. Det er jo et klassisk eksempel på å blande kortene.

At askenasiske (skrives med liten a) jøder ikke er ordentlige jøder som stammer fra Abraham, Isak og Jakob er fremmed for meg, tvert imot står det forklart i Wikipedia at 40 % av dagens askenasijøder stammer fra ikke mer enn fire jødiske kvinner som dro fra Midtøsten til Italia i de første to hundreår etter Kristus:

http://no.wikipedia.org/wiki/Askenasiske_jøder

En gjennomgang av 11 000 prøver av mitokondrisk DNA fra 67 nasjonaliteter, avslørte at ca 40% av dagens askenasiske jøder - rundt 3,5 millioner mennesker - nedstammer fra bare fire jødiske kvinner som dro fra Midtøsten til Italia i de to første hundreårene e.Kr. Disse fire kvinnenes genetiske signatur gjenfinnes i dag hos deres etterkommere, men er sjelden hos ikke-askenasiske jøder og nærmest fraværende hos ikke-jøder.

Kan for øvrig også tipse deg om at islam skrives med liten i. Greit å lære seg hvordan begrepene skrives på norsk.

Endret av Cuckold
Skrevet

Kan jo være interessant å høre hvor gammel du er, dvs når "du var mindre", hvis dette var på slutten av åttitallet eller senere trenger det i tilfelle i ikke å stå i konflikt med det fagansvarlig for rapporten hevdet, nemlig at dette har kommet som skjellsord fra slutten av åttitallet.

Jeg er 35. Så jeg referer nok til siste halvdel av åttitallet, starten av nittitallet.

Skrevet

Jeg er 35. Så jeg referer nok til siste halvdel av åttitallet, starten av nittitallet.

Ja, da står dine erfaringer ikke i direkte strid med påstanden at dette først kom på slutten av åttitallet. Jeg vil ikke ha noen veldig sterk mening om det, jeg har jo selvsagt ingen oversikt over alle skjellsord som ble brukt rundt i Norges land tidligere på åttitallet, men jeg tror det kan stemme, det var aldri brukt som skjellsord der jeg vokste opp.

Annonse
Skrevet

Du ble tatt i å blande kortene, og klippet du viste er jo et annet eksempel på å blande kortene, nemlig å sette likhetstegn mellom jøder, altså medlemmer av det jødiske folk (som ikke bare består av tilhengere av jødedommen) og staten Israel, fremstille det som at jødene på et mystisk vis er ansvarlige for alt staten Israel gjør. Det er jo et klassisk eksempel på å blande kortene.

At askenasiske (skrives med liten a) jøder ikke er ordentlige jøder som stammer fra Abraham, Isak og Jakob er fremmed for meg, tvert imot står det forklart i Wikipedia at alle dagens askenasijøder stammer fra ikke mer enn fire jødiske kvinner som dro fra Midtøsten til Italia i de første to hundreår etter Kristus:

http://no.wikipedia.org/wiki/Askenasiske_jøder

En gjennomgang av 11 000 prøver av mitokondrisk DNA fra 67 nasjonaliteter, avslørte at ca 40% av dagens askenasiske jøder - rundt 3,5 millioner mennesker - nedstammer fra bare fire jødiske kvinner som dro fra Midtøsten til Italia i de to første hundreårene e.Kr. Disse fire kvinnenes genetiske signatur gjenfinnes i dag hos deres etterkommere, men er sjelden hos ikke-askenasiske jøder og nærmest fraværende hos ikke-jøder.

Kan for øvrig også tipse deg om at islam skrives med liten i. Greit å lære seg hvordan begrepene skrives på norsk.

Et litt kraftig laxativ vil lindre forstoppelsesplagene dine godt.

Din wikipedia artikkel og tre jødiske kvinner som utvandret for 1800 år siden imponerer meg ikke. Det som derimot ville imponere meg ville være navnene på disse tre kvinnene og kilden til dna prøvene man viser til.

Denne boken er derimot informativ. Den er skrevet av jøden Arthur Koestler ogomhandler den 13. jødiske stamme, Azkenaziene og deres opphav. Det er sikkert ikke litteratur for en wikipedia nyter som deg selv, men detkan hende det er andre lesekyndige med historisk interesse her:

http://www.fantompowa.info/koestlerindex.htm

For den som er troende paulinist (kristen), så er det ekstra spennende å korrelere informasjonen i boken til Koestler med informasjonen i Johannes og hans åpenbaringer. Der står det oppsiktsvekkende saker om disse folkene, skrevet for nesten 2000 år siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muslim passer bedre som skjellsord. Greit nok at jødene i Israel er idioter, men jøder på verdensbasis er det ikke noe galt med.

• Liker 1
Gjest margrit
Skrevet (endret)

Snakk om overdramatisering. Vi brukte "jøde" som skjellsord i ungdomsstiden, uten at vi relaterte det til det å være jøde overhode. Nå i ettertid med mer historiekunnskap kan jeg jo se at mening bak det var det som jøder til dels har vært hetset og kritisert for opp gjennom historien. Ordet "jøde" er faktisk ikke all verdens brukt i Osloskolen. Skjellsordene som florerer er "morapuler", "potet", "lanker"(evt "lanker mangler tanker") osv.

Å skrike opp om rasisme og antisemitisme pga unger som tankeløst bruker skjellsord synes jeg er ganske horribelt!

Endret av margrit
Gjest margrit
Skrevet

Og over halvparten av elevene i Osloskolen er faktisk ikke muslimer. Det er en gedigen faktafeil!

Skrevet (endret)

Snakk om overdramatisering. Vi brukte "jøde" som skjellsord i ungdomsstiden, uten at vi relaterte det til det å være jøde overhode. Nå i ettertid med mer historiekunnskap kan jeg jo se at mening bak det var det som jøder til dels har vært hetset og kritisert for opp gjennom historien. Ordet "jøde" er faktisk ikke all verdens brukt i Osloskolen. Skjellsordene som florerer er "morapuler", "potet", "lanker"(evt "lanker mangler tanker") osv.

Å skrike opp om rasisme og antisemitisme pga unger som tankeløst bruker skjellsord synes jeg er ganske horribelt!

Du synes?

Om du har en god times tid så er denne filmen der den jødiske filmskaperen Yoav Shamir fordyper seg i temaet antisemittisme svært underholdende. Han har som alle andre jøder vokst opp i skyggen av denne vederstyggeligheten, men aldri sett den selv. Så han drar ut for å oppsøke antisemittismen og finne ut hvor stort problemet er.ADL's Abe Foxman har selvsagt en sentral rolle.

Behæver jeg forresten å fortelle at den godeste Yoav av ADL ble anklaget for å være ravende antisemitt og nazist i etterkant av filmen? Merk ellers at den er blitt forbudt i england.

http://www.youtube.com/watch?v=utVkVQnAY64&feature=player_embedded

Endret av Casa Pound

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...