Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har tatt et par mnd "pause" fra forumet fordi jeg rette og slett har vært så stressa og deppa over meg selv, og syklusen min.

Nå er jeg straks i gang med siste runde med primolut for å "rense" systemet, og forhåpentligvis kickstarte syklusen. Det har vært kjempe kjedelig å ta pause i prøvingen i hele 3 sykluser!!! Heldigvis har syklusene vært forholdsvis korte, så vi kan starte prøvingen igjen i starten av juli! :jepp:

Liten oppsummering av problemet mitt:

Før jeg begynte på primolut har jeg hatt problemer med spotting fra ca. dag 20. Den har gjerne vart i 1-2 uker, så et opphold på en ukes tid før mensen setter i gang for fullt. Gynekologen mente det mest sannsynlig var progesteronmangel. Jeg har kun tatt blodprøver tidlig i syklusen (dag 5) for å sjekke alle hormoner, stoffskifte osv. Alle nivåer var normale, litt lave jernlagre bare. Men mest sannsynlig er progesteron nivået for lavt i andre halvdel av syklusen, slik at egget ikke fester seg. (slimhinnen støtes ut for tidlig, derfor spotting) Jeg har ikke fått sjekket opp andre halvdel av syklusen med blodprøver enda fordi jeg skulle begynne på primolut første syklus etter gynekologtimen.

Jeg kjenner at jeg blir så innmari ivrig på prøvingen igjen at jeg har lyst til å gjøre alt for å få det til å klaffe! Har lest side opp og ned om Vitex, og at denne hjelper til å øke progesteronet i kroppen. Men det som skurrer litt for meg da, er hvordan det blir med eggløsningen? Siden vitex skal tas hele syklusen, kan den ødelegge for eggløsningen? Progesteron er vel ikke så heldig i første halvdel?

Noen steder står det at den balanserer hormonene. Altså øker det som må økes, og senker det som evt må senkes.

Jeg burde vel egentlig gi kroppen et par mnd uten noe som helst påvirkning... Men er så LEI denne spottingen, at jeg tror det klikker for meg hvis jeg begynner å spotte allerede i første pp etter primolutkur.

Dette ble litt lenger enn planlagt, men supert om noen har erfaring og råd og komme med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...