Gå til innhold

Brune flekker i taket over dusjen, våte rør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har regnet litt de siste to dagene og i går oppdaget jeg fem brune flekker i taket over dusjen. Lufter alltid badet og har døra åpen når jeg dusjer. Rørene blir ikke tørre på over et døgn etter en dusj, men har et belegg av fuktighet.

På kjøkkenet måtte jeg tørke av krana i ettermiddag.

Kan det være at taket på badet ikke er vasket og at det er nikotin? Eller er det fukt? Det går rør over der flekkene er dannet og taket er senket litt.

Dusjer bare annenhver dag og har alle dører og vinduer åpne i varmen. Badet er uten vindu. Kan det være fukt? Takstpapirene hevdet at det ikke var :sjenert: fukt på badet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som høy luftfuktighet hos deg. Hvordan er det med lufteluker? Har du vifte på badet?

AnonymBruker
Skrevet

Det er en ventil på badet som startes to ganger daglig tror jeg for jeg hører at den slår seg på, gjerne på ettermiddagen.

Men jeg holder døra til badet åpent stort sett hele tiden og nå har det vært varmt ute og alt av verandadører og vinduer er åpent døgnet rundt. Men det har vært høy luftfuktighet ute i de siste dagene.

Kan det være feil maling som er brukt i taket? Det var en som foreslo det, men jeg kjøpte leiligheten og vet ikke hva som er gjort. Innen fem år skal alle badene pusset opp i regi av borettslaget. Mitt bad er flislagt og ble pusset opp for 7 år siden. Det ser ut som det er gjort en ordentlig jobb, men jeg vet jo ikke om det er skjulte feil.

I dag tidlig var rørene på badet tørre igjen. I går tidlig brukte jeg dusjen til å fylle i par bøtter og sølte litt vann i selve dusjen. Men flekkene i taket gjør meg litt bekymret.

Kan selger ha latt være å dusje og bruke badet noen uker før taksten ble tatt, slik at badet fremstod som tørt når takstmannen målte fuktighet?

Skrevet

Kondens. Damp. De flekkene i taket er skitt. Det blir sikkert vanndråper i taket når du dusjer. Når de tørker ligger skitten igjen. Skaff deg en kraftigere vifte til badet.

Skrevet

Det er en ventil på badet som startes to ganger daglig tror jeg for jeg hører at den slår seg på, gjerne på ettermiddagen.

Men jeg holder døra til badet åpent stort sett hele tiden og nå har det vært varmt ute og alt av verandadører og vinduer er åpent døgnet rundt. Men det har vært høy luftfuktighet ute i de siste dagene.

Kan det være feil maling som er brukt i taket? Det var en som foreslo det, men jeg kjøpte leiligheten og vet ikke hva som er gjort. Innen fem år skal alle badene pusset opp i regi av borettslaget. Mitt bad er flislagt og ble pusset opp for 7 år siden. Det ser ut som det er gjort en ordentlig jobb, men jeg vet jo ikke om det er skjulte feil.

I dag tidlig var rørene på badet tørre igjen. I går tidlig brukte jeg dusjen til å fylle i par bøtter og sølte litt vann i selve dusjen. Men flekkene i taket gjør meg litt bekymret.

Kan selger ha latt være å dusje og bruke badet noen uker før taksten ble tatt, slik at badet fremstod som tørt når takstmannen målte fuktighet?

Problemet med de aller fleste bad er at alt ser bra ut på overflaten, man må gjerne rive opp litt av gulv/vegger/tak for å virkelig se hvor store skadene kan være. Uansett, du har altfor høy luftfuktighet, noe som er kritisk for hele leiligheten. Har du lufteluker i alle rom?

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er ventiler /lufteluker i alle rom. Som sagt har jeg hatt vinduer og dører åpne siden det er sommer, og døra til badet er nesten aldri lukket igjen. Men det er høy luftfuktighet ute nå og har vært det noen dager. Stolputene på verandaen rekker ikke tørke i løpet av dagen og er fuktige selv om de ikke har blitt utsatt for regnvær, kun tåke og kondens.

Det er mulig taket på badet ikke er vasket skikkelig. De som bodde har røyket, men malte alle rommene før de solgte leilighten, bortsett fra badet som er flislagt. Det er pent fuget og flislagt og jeg er klar over at det kan være fukt på badet selv om det ser fint ut, men i takstpapirene står det at det ikke er påvist målbar fukt på badet.

Merker at jeg får opp noen tanker om jeg har kjøpt katta i sekken, men håper det er på grunn av skittent tak og høy luftfuktighet ute. Det legger seg også kondens på rørene, men de to første ukene var det sol ute og da merket jeg ingenting til kondensen.

Skrevet

Og ventilene står oppe til en hver tid sammen med dører og vinduer? Jeg ville sett det an litt, som du sier, det er høy luftfuktighet ute nå i store deler av landet. Og dersom skaden allerede har oppstått, vil det ikke ha så mye å si om du drøyer det 2 uker eller ei. Hvis det ikke blir bedre hadde jeg ringt en som kunne kommet poå befaring. Bare vær obs, det er mange useriøse i bransjen. Har vært innom den selv, og det er mye rart å se. Noen firmaer har konkludert med at hele bygg må rives, når det bare trengs å rive opp badet, og andre har sagt at man bare må rive opp badet når hele bygningen må rives. Så vær kritisk, her nytter det ikke å ha ett kurs eller to for å kunne uttale seg! Det er en ganske tøff og lang utdanning i forskjellige felt for å kunne ha nok kunnskaper til å uttale seg. :)

Skrevet

Fuktmåler kan du kjøpe selv, på Claes Olsson eller liknende.

Det som generelt hjelper for å redusere fukt på badet er som andre sier god lufting, samt å skru opp varmen i varmekablene.

Skrevet

Fuktmåler kan du kjøpe selv, på Claes Olsson eller liknende.

Det som generelt hjelper for å redusere fukt på badet er som andre sier god lufting, samt å skru opp varmen i varmekablene.

TS har jo allerede fått bekreftet at det høy luftfuktighet inne (bl.a. med kondens), så ser ikke helt poenget med å kjøpe en fuktmåler? :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. I dag tidlig var det ikke kondens. I går ettermiddag skrudde jeg varmekablene litt opp og la merke til at kondensen kun var på de øverste rørene. Det går to rør langs veggen og det nederste var tørt. Jeg dusjet i går kveld og i dag var det tørt. :)

Jeg er veldig sensitiv for mugg og har ikke merket noe her. Lufta virker god og det er ingen lukt eller tung luft. I vinter bodde jeg i en leilighet med mugg, og jeg gikk med konstant hoste og var tett i luftveiene, men her har jeg som sagt ikke merket noe mugg i alle fall.

Innen cirka fem år vil det bli vedtatt å rehabilitere alle baderom i blokka og jeg håper ikke det blir noen problemer med fukt. Men mange har baderom som ikke er gjort noe med siden 60-tallet.

På en visning i vinter var det en som hadde en vifte på veggen på badet. Er det effektivt og hvor mye koster en sånn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...