Gjest norah Skrevet 8. juni 2011 #1 Skrevet 8. juni 2011 Tror kanskje det er ca ingen som melder seg på i denne tråden, men Jeg og samboer har vært sammen i snart....11 år, og har snakket om bryllup/barn etc. Kjolevalget mitt foregikk slik at jeg gikk tilfeldig inn på en brudebutikk(var egentlig på vei et annet sted og hadde tankene et helt annet sted) - ekspeditrisen spurte om jeg ville prøve kjoler, kravene min var "enkelt og ikke sånn typisk svært brudekjole" - hun fant frem tre stykk, jeg følte meg kjempefin i den første jeg prøvde.(Ja, nei, nei - ferdig) Hadde ikke tenkt på slør og slikt, men hun satte et i håret, jeg synes igrunnen det også var kjempefint, og etter ca 10 minutter var jeg igrunnen ferdig med alt..........Betalte, og fortsatte dagen som vanlig. Ellers tenker jeg ikke gjøre et slag før jeg må bestille en dato for sjømannskirke, flybilletter, opphold, middag og....fotograf. Sistnevnte er jeg ganske kresen på Ingen sminkør, spesialdesignet blomsteroppsats eller annet dilldall. Vi drar altså helt alene, og jeg har ingen enorme forventninger til dagen. Tror den blir koselig, jeg 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 Hvis du skal reise bort å gifte deg er det mye mindre å planlegge da Du slipper tenke på bordplassering, bordpynt, bordkort, evt sanghefte, musikk/dj/band, invitasjoner, fotograf, overnatting til gjester, hvilken mat, hvilken dessert, hvilken kake, brudebukett og øvrige blomster, frisør (noe de aller fleste vil ha), forlover, transport på dagen, barnevakt for de av oss som har barn. Er ganske mange flere forberedelser om man skal ha et vanlig bryllup med familie til stede, så av og til så frister det litt å rømme bare oss to
Anglofil Skrevet 8. juni 2011 #3 Skrevet 8. juni 2011 Det handler vel mye om interesse og hva man vil bruke tid på. Vi har visst at vi skulle gifte oss i tre år, men det er jo ikke slik at planleggingen har pågått kontinuerlig alle disse årene. Jeg gjorde unna mesteparten av planleggingen det første året vi var forlovet, nå sitter jeg og koser meg med planlegging sånn innimellom. Da er det mest detaljer som hårpynt og slikt det går på, men f.eks blomstepynt ordner min mor og svigermor med, så det bryr jeg meg ikke mye om. Jeg tenker at det ene er ikke noe verre enn det andre, men jeg har syntes planlegging har vært morsomt (søkt mye på eBay) og et greit tidsfordriv. Men det er klart, jeg har ikke orket å tenke på det hele tiden. Mvh Yvonne
lilleGrethe Skrevet 12. juni 2011 #4 Skrevet 12. juni 2011 Det er nok ganske stor forskjell når man ikke må tenke på invitasjoner til masse gjester, planlegging av bordoppsett, hvordan gjestene skal komme seg hit og dit, osv. For oss var det viktig å ha med venner og familie på dagen, og jeg og min familie er glade i å styre litt med sånne ting, så da blir ting planlagt ned til minste detalj. og det ble jo bra på grunn av det, selv om alt aldri går helt sånn man hadde planlagt. men det hadde ikke gått hvis vi ikke hadde planlagt, for å si det sånn. Da er det noe helt annet å reise bort for å gifte seg. men fortsatt må man jo tenke på en del ting, som vigselspapirer, hvor man skal gifte seg og overnatte og spise middag, og sånne ting. Men det er klart det tar betydelig mindre tid enn det gjør for dem som skal ha et større selskap.
Niennas Skrevet 13. juni 2011 #5 Skrevet 13. juni 2011 Jeg for min del liker å planlegge, og har kost meg masse i løpet av dette året med å fikse detaljer ved bryllupet vårt. Men selvsagt, jeg vet om mange som synes det er pyton også
Gjest norah Skrevet 13. juni 2011 #6 Skrevet 13. juni 2011 Jeg må også absolutt planlegge ting(kan jo ikke bare stille tilfeldig opp på flyplassen og regne med at ting går sin gang:P ) - men selv om jeg hadde planlagt bryllup hjemme tror jeg nok ikke jeg hadde planlagt ned til den minste detalj da heller. Bordkort, spesielle servietter, bordsetting etc tror jeg nok jeg hadde latt være. Eller dokurvene for den saks skyld Jeg mistenker at gjestene selv er mest opptatt av god mat og tilstrekkelig tilgang på alkohol 1
Mohini Skrevet 13. juni 2011 #7 Skrevet 13. juni 2011 Vi skal gifte oss til neste år og jeg har tenkt særdeles lite på bryllupet og planleggingen rundt. Har funnet ut at vi skal lage noe mat, har funnet kjolen min og kirke og lokale er bestilt, samt at forloveren min er i boks. Jeg orker ikke å bruke masse tid på stressing og planlegging, vi har jo det viktigste i boks, nemlig kirke og lokale. Så får det gå som det går, så tar vi ting etterhvert som vi kommer på noe. Vi skal ha fokus på god mat, drikke og stemning, så da orker jeg ikke å vri hodet for å finne ut hvordan serviettene og lysene skal se ut, ei heller dokurver, personlige gaver og andre unødige ting.
Gjest grønnfi Skrevet 13. juni 2011 #8 Skrevet 13. juni 2011 You go girl! Deilig å høre at ikke alle er helt "Bridezilla" Selvfølglig ok at farger passer sammen og at men har like servietter (eller gjennomført forskjellige) Men det har jo tatt helt av. Jeg koser meg med folka, maten og det som måtte skje. Og det er helt uavhengig av både blomster og duker. :gjeiper: 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #9 Skrevet 14. juni 2011 Jeg må også absolutt planlegge ting(kan jo ikke bare stille tilfeldig opp på flyplassen og regne med at ting går sin gang:P ) - men selv om jeg hadde planlagt bryllup hjemme tror jeg nok ikke jeg hadde planlagt ned til den minste detalj da heller. Bordkort, spesielle servietter, bordsetting etc tror jeg nok jeg hadde latt være. Eller dokurvene for den saks skyld Jeg mistenker at gjestene selv er mest opptatt av god mat og tilstrekkelig tilgang på alkohol Jeg hadde heller ikke detaljstyrt alt. Vet at gjester ofte liker å planlegge selv, og foreksempel transport og bordplassering regner jeg med at de er voksne nok til å ordne, også barnevakt. Til den type planlegging går som regel familien sammen om å ordne detaljene, og lar brudepar slippe tenke på alt. Det skal jo være deres dag og ikke et et prestasjonshow med dokurver og hva det inneholder tro.
Gjest norah Skrevet 14. juni 2011 #10 Skrevet 14. juni 2011 I planleggingens ånd fikk vi da bestemt oss for en ting idag; Barcelona Dog, jeg synes samboeren hadde litt vel enkelt syn på dagen når han oppsummerte hva han ønsket å gjøre bryllupsdagen; "Vi drar i vielsen formiddagen, drar tilbake på soverommet, så kler vi oss igjen når det er tid for middag på kvelden"..... Skal vel ikke skryte for mye av min bedagelighet, her satte selv jeg krav om høyere standard 1
Gjest Tirkes Skrevet 4. juli 2011 #11 Skrevet 4. juli 2011 Er veldig mye planlegging på meg nå i første ferieuke. Tidsmessig så satte vi datoen 14 måneder før bryllupet, i juli i fjor sommer. Men jeg er ingen vill bridezilla som har planlagt i over ett år! Planleggingen har foregått sånn ca: Juli 2010: -Satt dato, booket kirke og to feststeder. Oktober 2010: -Bestemte hvilket av de to stedene vi ville ha, kansellerte det andre. -Reserverte rom på et lokalt motell, samt fikk reservere 12 hotellrom til den aktuelle helgen neste år, med beskjed om å kansellere før 1 mars dersom vi ikke ville betale for dette. Januar 2011: - Begynte å fundere på gjesteliste - Bestilte invitasjoner fra trykkeri. Uten navn på, så vi kunne velge selv. Trykkeriet hadde tilbud på bordkort, så vi bestilte disse i samme slengen. Februar 2011: - Jeg begynte å se på brudekjoler på nett. Bare sånn løst og avslappa. - Gjestelisten ble fastspikra en kveld med sambo, våre forlovere og to flasker rødvin. Mars 2011: - Invitasjoner ble sendt ut. Ønske om S.U innen 1. juni. - Opprettet en liten nettside med informasjon om dagen osv, og spredte linken til de inviterte over facebook og sms. April 2011: - Tenkte ikke et sekund på bryllupet denne mnd. Hadde påskeferie og kosa meg. Mai 2011: - Informasjonsmøte med kirken. - Bryllupskjolen og klær til svenner og piker ble handlet inn. - Booket bryllupskakebaker Juni 2011: - Ordnet meny til middag og bar. Betalte noen depositumer. Juli 2011: - Nå har jeg begynt å få litt panikk og skal ordne mye de kommede to ukene, alt fra avtaler til å fikse negler, finne smykker, snakke med toastmaster og "småplukk". Så, frem til nå - to måneder før bryllupet, har jeg hatt noen timer her og der i måneden med jobb og planlegging og listemaking. Ingenting uoverkommelig, bare vært koselig. Men så har jeg ganske stort bryllup også. Jeg har en kollega som gifter seg lørdagen før meg, de bestemte seg for to uker siden og hun er litt mer om TS. Vimsa inn på en butikk, fant en kjole, reiste hjem med kjolen i bilen og fridde til mannen sin, så bestilte de ferdig pakke på et hotell m resturant. Greit om man har råd til det, og hun skal ha 35 gjester. Stor forskjell der. Lurer på om det finnes folk som "Monica Geller" som har en stappfull scrapbook av planer om alt fra fargetema til musikkvalg fra før de ble sammen med typen sin. 1
ChrissyX Skrevet 4. juli 2011 #12 Skrevet 4. juli 2011 Wow Tirkes.. Det hørtes helt ut som meg det der! Nesten alt er likt, helt ned til kollegaen som gifter seg uken før.. skremmende
Furstina Skrevet 5. juli 2011 #13 Skrevet 5. juli 2011 Vi hade ca 3 månaders planering från frieri i april till vi gifte oss i augusti samma år. När jag köpte min brudklänning/brudekjole så var det ungefär som TS gjorde. Vi var in i en butik först som bara hade "jalla-kjoler med volanger och brodyr", i butik nr två fick jag fram en klänning som jag gillade, provade den - den satt bra. Testade med underkjol till och en liten slöja/slör. Köpte det. Allt på ca 25 inkl pressning av kjolen. Kanske skulle vi planerat mer kring middag och kaffe för att undvika sånghäften men mor och svigermor ville absolut ha det... men men... det blev en fantastisk dag ändå. Vi hade tid att lägga på lite pyntljus, utsmyckning och förberedelser utan att det tog för mycket tid eller pengar. Det viktigaste var att gästerna kom, vi hade trevligt och vi blev gifta.
Gjest Tirkes Skrevet 5. juli 2011 #14 Skrevet 5. juli 2011 Wow Tirkes.. Det hørtes helt ut som meg det der! Nesten alt er likt, helt ned til kollegaen som gifter seg uken før.. skremmende Er kollegaen din en ferievikar på rundt 175 høy og blond og veldig blid og utadvendt? I så fall jobber vi kanskje på samme sted?
Naos Skrevet 5. juli 2011 #15 Skrevet 5. juli 2011 Bestilte tinghuset "første ledige dato", ca. 3 uker frem i tid. Kjøpte selskapskjole (1000,-) og sko (1000,-), for selskapskjole kan jeg bruke igjen. Inviterte 2 forlovere, en til hver. Skulle ikke egentlig feire, men forloverne syns det ble for stusselig og laget middag til oss hjemme hos oss. Det var bare oss 4. Sliter fortsatt med bitter familie. Jeg forstår dem litt, og syns det er litt slitsomt og irriterende også. Tanken på å samle en familie i oppløsning grunnet flere ekteskapsbrudd og utroskapsavsløringer var ikke akkurat fristende, ingen greide å holde seg unna åpne konfrontasjoner i den perioden. Har ingen problemer med å forstå at bryllupsplanlegging kan være hyggelig, og syns at det er hyggelig å bli bedt i bryllup. På den annen side kan jeg ikke akkurat sutre over ikke å bli prioritert når brudepar må begrense seg, for jeg laget jo ikke akkurat noen fest selv.
Furstina Skrevet 5. juli 2011 #16 Skrevet 5. juli 2011 Lilleville - ibland är det viktigare att bli gift - Man och fru - än att ha ett stort bröllop. Jag har ett vännpar som smet i väg och gifte sig med bara en bror och syster som vittnen. De orkade inte styret med släkter som med all vänlighet ska lägga sig i och tycka kring hur saker ska vara, var det ska vigas, vilka som ska bjudas, musik, middag, lokal etc - och då var släkterna ändå sams! Paret tyckte att säkerheten kring att vara gift när de hade barn, lägenhet, bil och lån och önskan till att spara till hus var viktigare än att bränna en himla massa pengar och energi på en stor bröllopsfest. När de förklarat det för familjerna blev tonen lite bättre även om några alltid kommer att tycka "men vi kunde ju ha fått en liten fest i alla fall..."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå