Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2011 #1 Skrevet 8. juni 2011 ok, her er storyen. Det jeg lurer på er om noen av dere har kjennskap eller erfaring med noe lignende. Jeg synes det er for vondt at sånne ting bare skjer og må aksepteres. Jeg er usikker på hvor mye jeg skal pushe foreldrene til å la noen svi på pungen for dette: En jente på 15 drar på helgebesøk til en venninne i en annen by. Foreldrene er bekjente gjennom mange år, men ikke nære venner. De lurer moren til hun de er hos med at de skal til en annen venninne en kveld, og får dermed dratt på byen. De slipper inn på tre utesteder (tre mindreårige og en på 18). De får kjøpe alkohol overalt og blir møkkings. De møter noen gutter som kjenner dem fra før, og guttene blir bekymret når de ser at jentene er ute av kontroll. De ringer hun moren som ble lurt, og hun kommer for å hente jentene. Når moren kommer er bare datteren hennes og en til der, 15åringen og en annen er borte. Moren drar hjem med de to, uten å gjøre noe innsats for å finne de siste. Hun sjekker ingen utesteder, hun ringer ikke politi eller natteravner, hun ringer ikke engang foreldrene til henne som er på besøk. Guttene fortsetter å lete etter de to siste, og finner dem til slutt. Moren må på nytt komme og hente. Men det er jo litt sent, for en voksen kar har allerede klart å lure til seg et ligg med 15åringen. Hun var selvfølgelig ikke i stand til å se alvoret der og da, og har ikke mulighet til å identifisere fyren etterpå. Men, moren tar de med hjem (fortsatt uten å ringe foreldrene til 15åringen), og kjører dem for å kjøpe angrepille dagen etter (fortsatt uten å si ifra til foreldrene). 15åringen blir sendt hjem uten ett ord om det som skjedde. Jeg oppfatter dette som grov omsorgssvikt, og har lyst til å oppfordre foreldrene til å gå videre med det. De ble informert via en av de guttene som møtte jentene på byen. Jeg mener både moren og de tre utestedene bør stå til rette for jenta. Er det helt på jordet ut i fra juridisk praksis? Hva mener dere? Hva hadde du gjort om det var din datter?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 Tips kommunens bevillingsmyndighet om navn på utestedene og spør om de har hat skjenkekontroller ved stedet. Utestedene kan anmeldes til politi for brudd på alkoholloven, finn ut hvem som har skjenkebevillingen (via kommunen) - som regel et AS. Blir antakelig henlagt, men verdt å gjøre likevel.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2011 #3 Skrevet 8. juni 2011 De slipper inn på tre utesteder (tre mindreårige og en på 18). De får kjøpe alkohol overalt og blir møkkings. De møter noen gutter som kjenner dem fra før, og guttene blir bekymret når de ser at jentene er ute av kontroll. De ringer hun moren som ble lurt, og hun kommer for å hente jentene. Når moren kommer er bare datteren hennes og en til der, 15åringen og en annen er borte. Moren drar hjem med de to, uten å gjøre noe innsats for å finne de siste. Hun sjekker ingen utesteder, hun ringer ikke politi eller natteravner, hun ringer ikke engang foreldrene til henne som er på besøk. 1. Utestedene: du kan jo konfrontere de med påstanden skjenking av mindreårige, evt kontakte politiet og høre hvordan de stiller seg til en evt anmeldelse, om den vil bli fulgt opp eller om saken vil bli henlagt pga bevisets stilling? 2. Hun moren som ikke begynte å lete etter den siste 15 åringen + 18 åringen: dette er formodentlig på natta, dattra og venninna er sørpe full... hun hadde sikkert nok å henge fingrene i. Hun kunne jo kontaktet politiet, men hva så, jentene var jo bare fulle, hadde ikke gjort noe galt, politiet kan ikke være barnevakt for folk som nesten er voksne. Jeg synes moren i dette tilfellet fortjener noe kritikk, men mest av alt syns jeg jentene må bære ansvaret selv, de har satt seg i en dum situasjon ved først å lyge deretter drikke seg full... lite smart, men livet går videre. Ingen kan henges for dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå