AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #1 Skrevet 8. juni 2011 Jeg og mannen driver og vurderer å betale ned studielånene våre litt raskere, i stedet for å betale ned huslånet raskere. Frem til nå har vi hørt på alle rådene vi har fått gjennom tidene om at studielånet bør være det siste lånet man løser inn, at det er mye gunstigere enn banklån, og at man kan få rentefritak en periode etc. Når jeg nå tenker på renten jeg har betalt i Lånekassen de siste årene, er jeg ikke helt sikker. Nå er det jo en stor treghet i renteendringene der, og de siste årene (når det har vært rentenedgang ellers) har det ført til etterslep i Lånekassen som har gitt høyere rente der. Men det er mulig at man over tid tjener mye på lånekasselånet sitt rentenivå - til og med sammenlignet med samleavtaler i banken? Men det viktigste for meg, er at bankene virker til å være mye mer fleksible enn Lånekassen. Da jeg en periode trengte betalingsutsettelse på lånekasselånet, var det sure damer på telefonen og jeg måtte trygle og be og legge fram all dokumentasjon på arbeidssituasjon etc. Mens min vanlige bank er det bare å si fra til, så gjør de omtrent akkurat det jeg vil der og da, uten lang behandlingstid og telefonkø. Er lån i lånekassa kanskje litt oppskrytt?
Gjest Spinell Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 Fordelene med lånekasselånet ligger i den sikkerheten en har, for eksempel ved at ingen arver lånet dersom du skulle gå bort, og at en også får mulighet til rentefritak dersom inntekten skulle forsvinne eller bli svært lave for en periode. Lånekassen gir også mulighet for ettergivelse/sletting av gjeld etter visse vilkår ved uførhet etc. Dette er grunnen til at mange sier at lånekasselånet er det siste en skal kvitte seg med. Lånet i Lånekassen er jo dessuten et usikret lån, og trolig det billigste usikrede lånet på markedet. Risikoen for at noe skal skje må veies opp mot hva du betaler for denne sikkerheten. Det finnes selvsagt unntak fra dette, f.eks at du har få år igjen på lånet, at du ikke har tenkt å kjøpe deg større og dyrere bolig innen studielånstidens utløp, eller hvis du har veldig mye gunstigere rentevilkår andre steder. 2
Rayanne Skrevet 8. juni 2011 #3 Skrevet 8. juni 2011 (endret) Men det viktigste for meg, er at bankene virker til å være mye mer fleksible enn Lånekassen. Da jeg en periode trengte betalingsutsettelse på lånekasselånet, var det sure damer på telefonen og jeg måtte trygle og be og legge fram all dokumentasjon på arbeidssituasjon etc. Mens min vanlige bank er det bare å si fra til, så gjør de omtrent akkurat det jeg vil der og da, uten lang behandlingstid og telefonkø. Du må da ikke trygle og be, du trenger ikke å snakke med dem en gang. Har du krav på fritak skaffer du inntektsdokumentasjon, fyller ut ett skjema og sender inn. Den store fordelen med Lånekassa er at du også får rentefritak, dersom den lave inntekten vedvarer. I tillegg har du også krav på et visst antall måneder med betalingsfri, uten dokumentasjon, som du søker om på samme skjema. Grunnen til at banken er så veldig grei er at de tjener gode penger på din bekostning, hver gang du utsetter. Endret 8. juni 2011 av Rayanne 3
Annikken Skrevet 8. juni 2011 #4 Skrevet 8. juni 2011 Når banken din høflig og smilende gjør som du sier, er det fordi de i lengden vil tjene penger på det... ikke la deg lure Betal alltid ned forbruksgjeld/ kredittkort først, så billån, så boliglån, og alltid lånekassen til sist. 2
Gjest Coarvi Skrevet 9. juni 2011 #5 Skrevet 9. juni 2011 Trygle og be? Det tar to minutter å søke om betalingsutsettelse via nettsiden deres. De krever ikke dokumentasjon med mindre du også søker om rentefritak (noe din vanlige bank aldri vil gi deg), og til og med da slipper du å ringe dem! Jeg vet at det kan være vanskelig å få skikkelige svar fra Lånekassen på visse ting, men akkurat betalingsutsettelse og rentefritak er kjempeenkelt å søke om, hvis man bare tar seg bryet med å sjekke nettsiden deres. 1
Sissan9 Skrevet 10. juni 2011 #6 Skrevet 10. juni 2011 Lånekasselånet er det gunstigste du har når det kommer til sikkerhet. De er trege med rentejusteringer, noe du vil kunne nyte godt av nå som renten er på vei opp igjen, men som slo litt uheldig ut da den gikk nedover. Både betalingsutsettelse ved arbeidsledighet eller lavere inntekter, frysing ved videre studier og sletting ved død er goder du ikke har på vanlige banklån. Sammen med rentefritaket UNDER studiene gjør det lånene veldig gunstige. Men jeg skjønner deg også. Selv betalte jeg fletta på studielånet for å få det vekk, og hadde nær slettet det da jeg kjøpte første bolig. Føles ubehagelig med et lån man ikke kan betale ned i morgen ved å selge en eiendel. Men det er mest en følelse, ikke realitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå