Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2003 #1 Del Skrevet 13. november 2003 32,4 % av kvinnene beholdt sitt slektsnavn som ugift 38,0 % av kvinnene tok sitt slektsnavn som ugift som mellomnavn, og tok mannens slektsnavn som slektsnavn 29,6 % av kvinnene tok mannens slektsnavn som slektsnavn, uten å ta sitt eget slektsnavn som ugift som mellomnavn Det er altså nå like vanlig for kvinner å beholde eget navn, ha begge eller ha bare hans.. (ca 1/3 på hvert alternativ) Bare til informasjon for dem som har påstått at noe er mer vanlig enn det andre.. det var vanligere at yngre enn eldre kvinner tok mannens slektsnavn som slektsnavn det var vanligere at kvinner som giftet seg kirkelig enn borgerlig tok mannens slektsnavn som slektsnavn kvinner med høyere utdanning beholdt helst sitt slektsnavn som ugift Høy utdannelse og voksen alder ved ekteskapsinngåelse øker også sjansene for at man velger å beholde eget navn (bare siden det har vært påstått at dette ikke er relevant) 1,6 % av mennene tok konas slektsnavn som sitt slektsnavn, av dem tok halvparten sitt slektsnavn som ugift som mellomnavn Dette er altså noe som skjer, men i svært liten grad. Det kan altså ikke påstås å være likestilling på dette området. Ville bare komme med noen fakta.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 13. november 2003 #2 Del Skrevet 13. november 2003 Morsom lesning :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 13. november 2003 #3 Del Skrevet 13. november 2003 Takk skal du ha! En sånn statistikk har jeg lett etter - hvor fant du den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 13. november 2003 #4 Del Skrevet 13. november 2003 Hvor har du dette fra? SSB? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2003 #5 Del Skrevet 13. november 2003 fant det da jeg søkte på odin for å finne ut om det med antall mellomnavn (debatten under "skal du bytte etternavn") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 13. november 2003 #6 Del Skrevet 13. november 2003 Jeg hadde etternavn da jeg giftet meg, jeg. Så jeg trengte ikke noe nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2003 #7 Del Skrevet 13. november 2003 Jeg hadde etternavn da jeg giftet meg' date=' jeg. Så jeg trengte ikke noe nytt.[/quote'] you go girl! det er noen som føler at det trenger et nytt navn.. av mange årsaker -demonstrere at de er voksne -vise at de har klart å bil gift (viktig i enkelte kretser) -visa at de "hører sammen" -hete det samme som barna sine (har kanskje ikke hørt at det vanligvis er barna som kalles etter foreldrene, ikke motsatt??) -vise at de i alle fall ikke er "rødstrømper" (for det er så agresivt og lite feminit.. atte) osv osv det er en fri verden.. vi har lov til å gjøre hva vi vil mot oss selv.. selv dette.. så vi får bare bære over med dem.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 13. november 2003 #8 Del Skrevet 13. november 2003 Jada - den var litt ironisk... jeg kunne faktisk tenke meg at vi som familie hadde samme etternavnet, jeg. Men jeg har ett vanlig og ett sjeldent. Min mann har ett vanlig (i mine øyne) derfor ville jeg vi skulle begge hete mitt sjeldne. Det ville ikke min mann. Og da beholder vi det vi begge hadde fra begynnelsen av. For nå. Får vi barn blir det en dobbelt-etternavn-med-bindestrek-diskusjon. Som sannsynligvis ender opp i ingen endirng overhode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 13. november 2003 #9 Del Skrevet 13. november 2003 Jeg har beholdt mitt etternavn. Mannen min har et vanlig bygde-Norge navn mens jeg har tatt min mors pikenavn som kun vår slekt har. Ungene har fått begge(uten bindestrek), men mitt som etternavn. Har fungert greit i 17 år, bortsett fra at min familie ennå ikke er sikker på hva jeg heter ???????????? Men når jeg tituleres som fru ................, skal det da være med mitt etternavn eller med hans?? Opprinnelig er jo fru tittelen en forkortelse for f.eks Fru Per Hansen.??????????????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. november 2003 #10 Del Skrevet 14. november 2003 Du skal vel tituleres m Fru ... og ditt eget navn....? Du er jo en frue og heter ... I legejournaler blir alle kvinner over 24 år titulert med fru... pluss etternavn enten de er gift eller ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 14. november 2003 #11 Del Skrevet 14. november 2003 Joda, nå er man Fru .... (min mor! uuuuææææææ!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 14. november 2003 #12 Del Skrevet 14. november 2003 Vil bare si at jeg ikke opplever at det er likt fordelt (1/3) hva kvinner velger som etternavn. Slik jeg ser det (tolker statistikken) er det 2/3 som skifter navn. Når du tar en annens etternavn men beholder ditt eget, blir ditt pikenavn mellomnavn. Altså er det 1/3 som ikke skifter etternavn. Alt for få - og absolutt ikke likestilt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. november 2003 #13 Del Skrevet 14. november 2003 For meg spiller det ingen rolle hva andre gjør eller ikke gjør. Slik jeg ser det betyr likestilling handlefrihet, altså at man kan gjøre som man vil uavhengig av eget kjønn. Jeg ønsker å skifte etternavn - for meg betyr likestilling at jeg kan gjøre det uten at noen skal bry seg med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 14. november 2003 #14 Del Skrevet 14. november 2003 For meg spiller det ingen rolle hva andre gjør eller ikke gjør. Slik jeg ser det betyr likestilling handlefrihet, altså at man kan gjøre som man vil uavhengig av eget kjønn. Jeg ønsker å skifte etternavn - for meg betyr likestilling at jeg kan gjøre det uten at noen skal bry seg med det. Jeg er så enig, Tex. Selv om jeg skal beholde mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 14. november 2003 #15 Del Skrevet 14. november 2003 Enig med Tex. Jeg bytter ikke navn fordi det forventes av meg, men fordi jeg vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #16 Del Skrevet 14. november 2003 Du skal vel tituleres m Fru ... og ditt eget navn....? Du er jo en frue og heter ... I legejournaler blir alle kvinner over 24 år titulert med fru... pluss etternavn enten de er gift eller ikke... Nei, det blir man da ikke? Det har aldri jeg blitt ihvertfall! På legesenteret hvor jeg jobbet før tror jeg aldri jeg var borte i det. Kanskje du har en litt gammeldags lege? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
9na Skrevet 14. november 2003 #17 Del Skrevet 14. november 2003 Ingen steder jeg har vært i praksis som medisinstudent har jeg opplevd at man omtaler noen som ikke er gift som fru. Egentlig sjelden ellers også. Sivilatatus noteres alltid, men jeg har ikke inntrykk av at det er så mange som bruker fru gjennom hele journalen. Men dette var jo en skikkelig avsporing... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå