Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk høre hva jeg kom opp i i muntlig eksamen i dag, og det var Country musikk. Problemet er at jeg over hodet ikke vet noe om denne musikksjangeren og jeg skal samtidig skrive/snakke på engelsk!.... Så derfor lurte jeg på om dere kan si meg noen av de mest berømte countryartistene noen sinne?

er desperat...........

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alan Jackson?

AnonymBruker
Skrevet

Toby keith?

AnonymBruker
Skrevet

Willie nelson godamnit!

Skrevet

Hank Williams, Charley Pride, Johnny Cash;)

AnonymBruker
Skrevet

Garth Brooks

AnonymBruker
Skrevet

Carlene Carter

Skrevet

Garth Brooks er vel den mestselgande countryartisten nokon sinne? Ikkje verre enn å søke litt rundt på nettet, eigentleg. Engelske wikipedia har sikkert ein utfyllande artikkel.

AnonymBruker
Skrevet

Dolly Parton om du vil ha et kvinnfolk.

AnonymBruker
Skrevet

Kenny Rogers...

Skrevet

Kommer an på tidsepoken, da. Om det er gammalcountry eller moderne. Du har jo evigunge Reba McEntire feks.

Blant "nye" artister kan nevnes:

Brad Paisley

Blake Shelton

Josh Turner

Jason Aldean

Brooks and Dunn

Jake Owen

Lady Antebellum

Lee Ann Womack

Sarah Evans

Sugarland

Chely Wright

Zac Brown Band

Dixie Chicks

Julie Roberts

Sara Evans

Trisha Yearwood

Faith Hill

Keith Urban

Sjangeren er vel mest populær i Sørstatene og i Canada.

Kjæresten min er countryfan, så da har jeg lært meg noen artister!

Hva får du spørsmål om? Fortelle om artister/sjangeren eller beskrive historien?

Skrevet

Johnny Cash

Willie Nelson

Waylon Jennings

Dolly Parton

Hank Williams

Patsy Cline

Tammy Wynette

Emmylou Harris

+ maaaange flere :)

Gjest Tirkes
Skrevet

Ser du har fått masse gode tips over. Er det engelsk munntlig? Da betyr egentlig språket mer enn om du har faktaen helt korrekt.

Dersom det er engelsk som fag, så ville jeg forsøkt å finne en rød tråd et sted og ha et mål med fremføringen.

Feks hvordan country has påvirket den sjangeren DU liker best. Da blir det litt mer engasjerende å snakke om også.

Link til wiki-siden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Country_music

Men vær forsiktig med å kopiere direkte fra Wiki, de fleste lærere er veldig obs på dette.

Skrevet

Fikk høre hva jeg kom opp i i muntlig eksamen i dag, og det var Country musikk. Problemet er at jeg over hodet ikke vet noe om denne musikksjangeren og jeg skal samtidig skrive/snakke på engelsk!.... Så derfor lurte jeg på om dere kan si meg noen av de mest berømte countryartistene noen sinne?

er desperat...........

Pussig at du kommer opp i et fag du ikke vet noe om, dette må jo ha vært pensum? Du kommer langt med å lese deg opp på hvor musikken stammer fra, tidsepokenr og div. Mest kjente er vel Jonny Chas, Charlie Pride og Dolly Parton. Nyere tid Garth Brooks, Tommy Waynett osv. Det er mange gode artister nevt i svarene her.

Skrevet (endret)

Hvis det er en engelsk muntlig bør du antagelig knytte countrymusikken til amerikansk kultur og historie. Finn de største navnene fra den spede begynnelse til i dag, særlig de som har spilt stor rolle for hvordan countrymusikken har blitt en del av folkets identitet i USA.

Kanskje får du også pluss for å klare å si noe om kulturen musikksjangeren stammer fra, utenom det musikalske.

Endret av Bunyan
Skrevet (endret)

Ååå, countryfolk kan jeg mye om! Yndlingssjangeren min. Den omtales jo som "three chords and the truth", fordi det ofte er enkle gitargrep og ekte tekster. Her er en sang om country-musikk:

http://www.musicloversgroup.com/brad-paisley-this-is-country-music-lyrics-and-video/

Sangene handler ofte om folks dagligliv og vanskeligheter:

- Folk som drikker seg i hjel pga ulykkelig kjærlighet (whiskey lullaby - brad paisley og alison krauss)

- vanskeligheter når man har gård man skal leve av (amarillo sky - jason aldean)

- å føle seg fanget i ekteskapet (stealin' kisses - faith hill),

- patriotiske sanger om USA (This is country music - brad paisley)

- å lure på om mannen din kommer hjem fra Irak (sleeping with the telephone - faith hill)

- romantisering av langt-utpå-landet og være stolt av der du kommer fra (hilbilly bone, green, my neck of the woods - blake shelton, holler back - lost trailers, i'm country - craig morgan, boondocks - little big town)

- alt-var-bedre-i-gamle-dager (fast - jason aldean)

- nyt livet mens du har det (green bananas - jake owen, live like you were dying - tim mcgraw)

- og så klart - kjærlighet, ulykkelig og lykkelig (you were mine - dixie chicks, let's make love - tim mcgraw og faith hill, I'm just a man - jason aldean, invisible - josh gracin).

Det er også mange sanger som handler om religion, som Carrie Underwoods Jesus, Take the Wheel, og Lee Ann Womacks Lord, I Hope This Day Is Good.

Det er en sjanger som er dominerende i Nashville, som er countrymusikkens Hollywood. Mange unge kommer til Nashville for å make it big (Jason Aldean synger om det i sangen Crazy Town) og det er en skikkelig industri der. Mye har forandra seg i musikken siden Willie Nelson, Merle Haggard, Jimmie Dickens og Tanya Tucker, og nå er det vel contemporary country som er størst business. Det er artister som Blake Shelton, Jason Aldean, Miranda Lambert, Brad Paisley, Chely Wright, Luke Bryan, Josh Turner, Dierks Bentley, Adam Gregory, Terri Clark osv. Det er mer bruk av el-gitar og mer rock/pop-lignende enn de gamle gutta spilte.

Ikke alle countryartister kommer fra sørstatene, eksempler er Terri Clark fra Canada og Keith Urban fra Australia. Men ofte blir canadiske artister markedsført som amerikanske - altså, de ljuger ikke om hvor de er i fra, men de lager sanger om sørstatene. En som går mot strømmen i så måte er Canadas Paul Brandt, som romantiserer Canada i sangen Alberta Bound.

En countryartist det har vært mye om i media i det siste er Chely Wright, fordi hun kom ut som lesbisk. Det skapte mye oppstuss i konservative Nashville og det ble spådd at hun kom til å miste fansen. Hun er den første åpent homofile countryartisten, og har skrevet sanger som Not As In Love (As I'd Like To Be) og Like Me - den siste handler om forholdet hun hadde til ei gift dame.

Country begynner å bli litt mer stuerent også i skandinavia, og i år kommer store artister som Toby Keith og Brad Paisley til Norge. Tidligere har både Chely Wright og Lee Ann Womack besøkt Norge på turné.

Oj, jeg skrev visst nesten hele foredraget ditt, jeg... Jeg er litt engasjert i emnet, som du ser! ;)

Endret av Dragonfly84
  • Liker 1
Skrevet

Det er klart dansbandmusikk ikke helt blir det samme, men det er noe beslektet - tematikken er rimelig hverdagslig og konkret - se bare her. Gurimalla!:

AnonymBruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...