Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal man egentlig begynne å bruke BeSafe-sele i bilen? På produktsidene står det fra 2. svangerskapsmåned, men er det egentlig nødvendig? Når begynte dere å bruke det?

Skal kjøre ganske langt i dag nemlig (4 timer), så jeg er litt i tvil om jeg burde hatt det...

Kaktus 10+6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel litt diskusjon rundt om den i det hele tatt hjelper, men jeg er sånn "føre var" og har brukt den fra jeg ble gravid.

Om du trenger den fra 2. måned, kommer an på hvorfor du vil ha den. Nå som jeg er i 7. måned, er det et poeng i seg selv å ha den fordi den holder selen under magen og ellers er det ubehagelig.

Om du bruker den for å beskytte fosteret, bør du bruke den fra 11-12 uke, når livmoren kommer over symfysen/skambenet ditt, og derfor kan utsettes for kraftig press ved en kollisjon. At det skal være nødvendig fra 2. måned syns jeg høres litt rart ut, da er selen normalt over der du har livmoren din.

Men så er det noe som heter "better safe than sorry...:"

Skrevet

Jeg brukte det ikke i den hele tatt i første svangerskap. Det går helt fint uten, men man må bare passe på å legge selen under magen slik at det ikke blir ubehagelig. Jeg vet at den egentlig skal beskytte fosteret mot for kraftig trykk ved en kollisjon, men babyen er jo ganske godt polstret i utgangspunktet. Så hvis en kjører forsiktig og unngår å ta sjangser går det stort sett bra.

Men hvis jeg skulle bruke det, så ville jeg ha startet når magen begynte å vokse.

Skrevet

Jeg begynte å bruke beltet når jeg var sånn ca 8 uker på vei - fant ut at når jeg uansett skulle ha det, så kunne jeg kjøpe det og begynne med en gang. Magen var litt øm og bilbelte (og alt annet som strammet) litt ubehagelig uansett, så jeg var mere fornøyd med enn uten. Var veldig glad for å ha det når jeg kjørte fra Østfold til Trøndelag - 8-9 timers kjøring i uke 15 eller noe.

Skrevet

:D

Hei.

Jeg begynte å bruke den da jeg var 8 uker på vei.

Den samme dagen jeg tok den i bruk holdt en idiot på å kræsje med meg.

Jeg måtte nødbremse og er kjempe-glad for at jeg hadde BeSafe`n.

Gråt etterpå fordi jeg hadde sånn flaks.

Bruker den hver dag.Alltid.

Klemmer fra Gravid-Guapa :D

Skrevet

Begynte å bruke når jeg var ca 3 mnd på vei, men i neste svangerksap kommer jeg nok til å begynne å bruke de enda litt før.

Har kjøpt et nytt og lånt ett, det var meningen å ha en i hver bil, men har nå et i hvert sete i den beste bilen, og jeg kjører alltid den bilen når jeg er alene. Synes det var litt "makk" å flytte de over fra sete til sete hele tiden.

Aner ikke hvor stor "effekt" de har faktisk ved et uhell, men som den overforsiktige mamma-to-be tar jeg ingen sjanser.

Skrevet

Faren til venninnen min jobber med sikkerhet for SAAB's fabrikker i Sverige. Så derfra har jeg lært at folk flest har sikkerhetsselene altfor høyt (snakker ikke om gravide). Det medfører skader i mageregionen ved kollisjon. Selen skal sitte i hoftefestet, ikke over magen.

Men bruk av gravid-sele, det kan jeg ikke svare på. :D

Skrevet

Jag började använda selen i vecka 8 kanske... jag tyckte det var lika bra. Det är ju så enkelt att använda den och om den kan förhindra ett missfall så varför låta bli?

Det har blivit en vana att ha den, en liten trygghet. Om jag nu åker bil med någon annan brukar jag se till att ha min lilla väska eller lilla ryggsäck framför magen så bältet pressas ner. Vet inte om det är bra, det känns i alla fall bättre och mer bekvämt än att ha bältet spännt över nedre magdelen.

Skrevet

Jeg var med i en ulykke, og det første ambulansepersonalet lurte på (og legene etterpå) var om jeg hadde brukt BeSafe. De mente hvertfall at det hadde noe for seg. Jeg brukte min sele hver eneste gang jeg kjørte bil fra jeg var i uke 6, tror jeg. Bortsett fra da jeg krasjet..... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...