Gjest Nanne70 Skrevet 8. juni 2011 #1 Skrevet 8. juni 2011 Jeg vil komme i form og gå ned noen kilo, og har derfor begynt å jogge igjen etter en pause over vinteren. Det er bare noen få uker siden jeg begynte, og jeg jogger for tiden en løype på 3,5 km 3 ganger i uka. Nå vurderer jeg å bytte ut èn av de ukentlige joggeøktene med en intervalløkt og har tenkt å prøve meg på 4x4 intervall. Hvordan er det best å gjennomføre denne treningsformen utendørs? Bør jeg gjøre det på en bane e.l. eller kan jeg gjøre det langs veien?
Supraspinatus Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 Jeg vil komme i form og gå ned noen kilo, og har derfor begynt å jogge igjen etter en pause over vinteren. Det er bare noen få uker siden jeg begynte, og jeg jogger for tiden en løype på 3,5 km 3 ganger i uka. Nå vurderer jeg å bytte ut èn av de ukentlige joggeøktene med en intervalløkt og har tenkt å prøve meg på 4x4 intervall. Hvordan er det best å gjennomføre denne treningsformen utendørs? Bør jeg gjøre det på en bane e.l. eller kan jeg gjøre det langs veien? På bane vil det ikke være så mye forskjell i hvor tungt det er dersom det ikke er vind. På grusvei/turstier så kan det være mer eller mindre kupert, i utgangspunktet er ikke dette noe problem for du skal forholde deg til intensitet - ikke fart. Så det spiller ingen rolle egentlig. Gjør det som gjør det mest sannsynlig at du gidder å gjennomføre. 4x4 er egentlig en slags samlebetegnelse på intervaller på 3 til 8 minutter. Gjennomført minst 4 ganger. Altså - du kan øke intervall-lengden eller antallet fra 4x4 etterhvert. 4x4 er laget slik at alle egentlig skal kunne gjennomføre uten å miste motivasjon og er en grei økt. Lykke til.
sequin Skrevet 8. juni 2011 #3 Skrevet 8. juni 2011 (endret) Jeg liker best å utføre den i skogen, altså ikke hardbarka terreng-løping, men med litt mykere underlag og litt mer utfordringer langs bakken. Føler jeg får brukt mer av kroppen og at pulsen stiger bittelitt mer om jeg løper lengere intervaller på litt ugjevnt terreng. Og jeg har fort for å kjede meg langs veien eller rundt banen, slik at de "fire" minuttene virker utrolig lange Kortere intervaller tar jeg rundt fotballbaner. edit:skriveleif Endret 8. juni 2011 av sequin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå