blomsterhav Skrevet 8. juni 2011 #1 Skrevet 8. juni 2011 Det er nå ca 4 år siden jeg sist kjøpte bolig, og da måtte man virkelig være på hugget for å vinne budrundene. Ting skjedde veldig fort, og det var bare noen timer fra budrunden startet til boligen var solgt. Nå skal jeg igjen ut på markedet for å kjøpe bolig. Hvordan er tilstandene nå? Ligner det på sånn som det var da, eller er det roligere/tar ting lengre tid?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #3 Skrevet 9. juni 2011 Man må også være på hugget i dag. Men nå er det ikke lov å legge inn første bud med mindre enn 24 timers frist hos megler - eller med frist før kl 12 neste dag, var det kanskje. Opplever at mange ber om privatvisninger før hovedvisning, og hvis man ikke vil risikere at en bolig blir solgt mens man venter på fellesvisningen, ville jeg sørget for at megler visste om min interesse for boligen. Vi har nettopp solgt og kjøpt selv, og det var virkelig en hektisk opplevelse, både som kjøper å konkurrere med MANGE på visning og i budrunde, og det å selge selv og oppleve stor pågang. Vi fikk solgt før visning var annonsert, rett etter boligen var lagt ut på finn.no, til en veldig god pris (men da var det også tilsvarende dyrt å kjøpe den nye boligen). Dette var for 3 mnd siden ca, det var kanskje den perioden med størst trengsel på markedet, men jeg har inntrykk at det fremdeles er et "hett" boligmarked.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #4 Skrevet 9. juni 2011 Det er nok minst like hett i dag som for 4 år siden. Megler har kun lov å formidle bud med frist tidligst klokka 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning. Selger kan akseptere bud når som helst, men megler har altså ikke lov til å formidle bud med kortere frist enn 12:00 neste virkedag. Som med forrige 24-timers regel betyr det at mange kjøpere gir bud direkte til selger, og endatil avtaler privat visning før den annonserte visningen. Det skjer at boliger selges før første annonserte visning. Så dersom man virkelig ønsker en spesielt attraktiv bolig må man være aktiv og ikke sitte på gjerdet. Boligkjøpere mener tempoet blir for høyt - Aftenposten Ny budfrist fra 1. juli - Krogsveen
Nymph Skrevet 9. juni 2011 #5 Skrevet 9. juni 2011 Det var veldig hett en periode rundt slutten av februar til slutten av mai, men nå nærmer ferien seg og det er litt roligere enn tidligere. Det betyr likevel ikke at boligene ligger lenge før de blir solgt, tvert imot. Det er færre boliger på markedet i sommerperioden, men markedet er generelt sett aktivt i år. Det kommer nok til å ta seg opp til høsten igjen!
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #6 Skrevet 9. juni 2011 Nå om dagen går flotte og nyoppussede boliger unna i en fei, men man kan fortsatt få boliger som trenger litt rehabilitering for en billig penge. Jeg har vært på flere visninger i det siste, og i flere av tilfellene gikk leiligheten for langt under takst. Disse trengte riktignok litt oppussing, men de var veldig sentrale.
Zoë Castillo Skrevet 9. juni 2011 #7 Skrevet 9. juni 2011 Nå snakker dere veldig generelt her, føler jeg. Dette kommer da fullstendig ann på hvor man har tenkt å kjøpe og selge? Her jeg bor (et tettsted hvor prisene har hoppet i været de siste årene), er 90 % av boligene solgt innen ei uke. Oppussingsobjekter med god beliggenhet går til 500 000 over takst, 3-4-roms leiligheter til 300 000 over takst, det meste i "omegn" går til takst, og boliger med dårlig tomt, trafikkstøy e.l. blir ikke solgt. De som averterer som private selgere blir liggende ute lenge, de som bruker samme megler (vi har én utrolig flink en i området) selger boligen innen ei uke. Nå er jeg også veldig generell, ser jeg, men sånn har det i allefall vært her i området siden jul. Jeg har vært med på noen budrunder de siste månedene, og det går fort! Boligene blir stort sett ikke solgt før visning, da selgerne gjerne forventer stort oppmøte og dertil het budrunde etter fellesvisningene. Tilstandene er ville her i allefall, med omtrent 50 % færre boliger enn normalt, og svært mange interesserte. Kommunen har nettopp endret en del, bla innført to barnehageopptak i året, forbedret skolene, bygget ut idrettsanlegg og tiltrukket seg ny industri(=arbeidsplasser), og derfor vil mange flytte hit. Vi kjøpte nettopp til 500 000 over takst, og er veldig fornøyd. Boligen som vi solgte gikk til 400 000 over takst. Andre steder i landet kan situasjonen være en helt annen.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #8 Skrevet 9. juni 2011 Nå snakker dere veldig generelt her, føler jeg. Dette kommer da fullstendig ann på hvor man har tenkt å kjøpe og selge? Det må liksom bli generelt når TS ikke gir oss det minste hint om hvor i landet hun skal kjøpe. Jeg snakket i alle fall ut fra egne erfaringer, etter å ha fulgt markedet her i Oslo tett de siste årene. Naturlig nok forskjell på Oslo og "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu".
blomsterhav Skrevet 12. juni 2011 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2011 Tusen takk til alle dere som hjalp meg i prosessen med å kjøpe hus! Det hjalp meg veldig Nå har jeg fått kjøpt drømmehuset, til prisantydning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå