Gå til innhold

Praha - tips til opplevelser/resturanter?

Anbefalte innlegg

Gjest Tirkes
Skrevet

Litt ukjent med byen, vi reiser ikke før november, så jeg har litt tid å undersøke på.

Noen tips til spesielle ting å se eller oppleve? Vi er ikke utpregede festmennesker, men liker storbyliv, spesielle museer eller sights og slikt. Noen som har egne erfaringer? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplevelser:

Anbefaler sterkt å gå over karls-broa, helst på kveldstid, da er det ikke så mange mennesker der, og du får evnt finere bilder, synes det er generelt finere å gå der i mørket :) (når du står ved karls-broa ser du et slott på motsatt side, dit angrer jeg på at jeg ikke gikk)

Ta også en tur opp i kirka/tårnet som ligger i sentrum, her kan du gå helt opp, og får ser en utrolig fin utsikt over byen, her er det også noen utstillinger inne i tårnet.

Det jødiske kvartalet:

Hit gikk vi en dag, men fant aldri frem.. Helt til jeg kikket til sides, å kunne såvidt den jødiske kirkegården, de var som kastet på plass. Spesielt. Skulle ønske vi bestilte billett for å se resten.

Og gamlebyen, mye fint og se her.

Vi var bare i Praha i tre dager, men dette var evig nok. Vi gikk på brostein hele tiden, så pass på å ha med gode sko.

Vær ellers litt skeptisk til transport rundt i byen, mange taxisjofører tar mer betalt enn de skal, så avtal taxi pris på forhånd før du setter deg inn.

Vi tok taxi i fra flyplassen og til et hotell i sentrum, dette er en taxi som kjører direkte fra flyplass til merket plass i sentrum, og har fast pris. Tror det var 100 koruna.

Anbefaler dette, kan bestille billett inne på flyplassen.

Museum:

Tortur museum - Spennende museum hvor du får se redskaper de brukte på tortur før i tiden.

Voks museum - syntes dukkene så uekte ut, men verdt turen.

Edderkopp museum - Flere etasjer med forskjellige edderkopp arter.

Div andre tips:

Gå i små gater utenfor turistgatene, her kan du finne både billig mat og andre ting.

Smak tsjekkisk øl, veldig godt :)

Skrevet

Vi var på en helt fantastisk brasiliansk restaurant i Praha, ikke langt fra det astronomiske uret. Så lenge du er glad i kjøtt er dette paradis! :) Man betaler en fast pris, så får man forsyne seg av salat fra en velfylt salatbuffet, og får servert pommes frites etc. ved bordet. Kokkene/servitørene går rundt i restauranten og tilbyr ulikt grillet kjøtt, jeg tipper en 10-12 ulike typer, som de skjærer av spydet og ned på tallerkenen din. Alle har et skilt med en rød side og en grønn side, hvis den grønne siden ligger opp signaliserer du at du vil ha mer, og den røde siden opp viser at du er forsynt (enn så lenge). Og maten smaker rett og slett himmelsk!

Bør nok bestille bord på forhånd, vi var veldig heldige som fikk plass uten å ha reservert.

http://www.ambi.cz/ambi_brasiliero_kontakt_eng.php

http://www.aftenbladet.no/fritid/reiser/article232236.ece

http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g274707-d804186-Reviews-Ambiente_Brasileiro-Prague_Bohemia.html

• Liker 1
Skrevet

Litt ukjent med byen, vi reiser ikke før november, så jeg har litt tid å undersøke på.

Noen tips til spesielle ting å se eller oppleve? Vi er ikke utpregede festmennesker, men liker storbyliv, spesielle museer eller sights og slikt. Noen som har egne erfaringer? :-)

Jeg var i Praha for noen år siden, der vi var å så på et stort verdens kjent klokke(tårn). ( husker ikke helt hva det heter )

Men det anbefales å se på, prøv å være der litt før et klokkeslag, da begynner noen små søte figurer å bevege seg :)

Mer info -> http://no.wikipedia.org/wiki/Den_astronomiske_klokken_i_Praha

Skrevet

Praha er en by som virkelig imponerte meg. Var der i mars sammen med sambo og vi koste oss. Vi bodde på et hotell med spa og etter en lang dag rundet vi det hele av med massasje :) Kan trygt anbefales.

Det som overrasket mest med Praha var de utallige spisestedene i gamlebyen! Det er bare å gå rundt på mafå og det ene etter det andre spisestedet åpenbarer seg!

Ellers er gamlebyen som et eventyr med rådhuset, kirkene med flotte spir og gamle hus. Karlsbroen er også verdt et besøk!

Her er en link til den astronomiske klokken, en severdighet på rådhusplassen.

God tur!

Gjest Tirkes
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips!

Har fra før fått tips med en venninne å ha en fin koffert so passer i håndbagasjen med hardt lokk, i tilfelle jeg vil kjøpe krystall.

:fnise:

Skrevet

Anbefaler dere å bo i Mala Strana, så nært Karlsbroen som mulig. Et kjempefint strøk, og det fører også til at dere starte dagen med å gå over Karlsbroen tidlig på morgenen og tilbake på kvelden, noe som er en flott opplevelse når det er lite folk der.

Samtidig er det mange gode restauranter på den siden av broa, så dere trenger ikke bevege dere langt bort fra hotellet på kvelden hvis dere ikke vil. :) Av restauranter kan jeg nevne Restaurant Pod Vezi (ekte tjekkisk mat med god smak) og Kampa Park. Sistnevnte går for å være Prahas beste restaurant med michelinstjerner etc. Den skal også være en av de dyreste, men det er i forhold til restaurantprisene i Praha som er ekstremt lave i utgangspunktet. Hvis du skal ha det samme måltidet i Norge må du betale laaangt mer :ler:

Ellers, som andre tipser deg om: Gå opp i klokketårnet - det er maange trinn opp men utsikten over hele byen er nydelig. Drikk tjekkisk øl, billig og godt. Vær forsiktig med taxi inne i byen, det er mafiastyrt men taxiselskapet med tre A-er skal visst være trygt (selv om Praha er en by det fint går an å gå rundt i, har aldri kjørt taxi eller t-bane innad i byen). Taxi fra flyplassen er for øvrig rimelig, raskt og trygt. Men voksmuseet er ikke noe jeg ville anbefalt, sammenlignet med Madam Tussauds.

Gled dere, Praha er en flott by med vakker arkitektur og god stemning! :foto:

Skrevet

Dere MÅ gå i en bod der dere kjøper Trdelník! Det er høydepunktet for meg i Praha! :fnise:

Ellers ser det ut som du har fått bra med tips! God tur!

Kjærsten min fridde når vi var der :rodmer:

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips!

Har fra før fått tips med en venninne å ha en fin koffert so passer i håndbagasjen med hardt lokk, i tilfelle jeg vil kjøpe krystall.

:fnise:

Det vil jeg tro. Disse butikkene med krystall er OVERALT, jeg ble til slutt lei synet! :gjeiper:

Skrevet

Sist jeg var i Praha (har vært der flere ganger), benyttet jeg og følget mitt oss av guidet sykkeltur. Vi var skeptiske til å begynne med, men stoppet og snakket med en av tilbyderne i bodene som er plassert rundt i byen og tilbyr denne typen guidete turer. Vi var kjempeheldige, og var alene med to guider, og fikk sett mange sider av byen jeg ikke har vært borti ved mine tidligere besøk. Anbefales virkelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...