Gjest caramiacaramella Skrevet 8. juni 2011 #1 Skrevet 8. juni 2011 Jeg har nettopp begynt i en ny sommerjobb, og har skrevet arbeidskontrakt som sier at jeg skal jobbe der ut August. Skrive arbeidskontrakt var egentlig det første vi gjorde, og etterpå møtte jeg de andre som jobbet der og fikk opplæring. Jeg merket med en gang at jeg ikke kom til å trives. Arbeidet i seg selv er ikke noe problem, den delen er helt grei. Men det er bare 3 andre som jobber der, 3 eldre damer som har jobbet der i mange år. Jeg er 20, og de er alle over 50. Det er ikke et problem i seg selv, men problemet er at de er så sure og "slemme". De baksnakker hverandre og sjefen konstant, og jeg tror ikke jeg har hørt et hyggelig ord av dem siden jeg begynte. Det er veldig viktig for meg med et godt arbeidsmiljø, og jeg merker at dette kommer til å være vanskelig å takle. Så det jeg lurer på er om jeg har lov til å si opp jobben min, altså bryte det vi ble enige om i kontrakten, pga jeg ikke trives i miljøet?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 Klart du kan si opp, men du må nok ha en oppsigelsestid. Det står i kontrakten hvor lang den er. 1
bukett Skrevet 8. juni 2011 #3 Skrevet 8. juni 2011 Skulle tro du har enten 14 dagers eller 1 måneds oppsigelsestid? Har du levert skriftlig oppsigelse personlig eller over e-post nå da? Du behøver jo ikke å utlevere deg selv om grunnen til at du slutter til noen av de du jobber med, eller sjefen.
Gjest caramiacaramella Skrevet 8. juni 2011 #4 Skrevet 8. juni 2011 Nå har jeg sjekket arbeidskontrakten, og der står det at det er 10 dagers oppsigelsestid. Jeg har ikke sagt opp enda, har tenkt å gi det et par dager og se om det blir bedre. Hvis ikke må jeg jo nesten bare si opp. Er bare ikke vant til å ha arbeidskontrakt, og føler vel egentlig at det blir litt "dårlig gjort" å si opp når jeg har sagt at jeg skal jobbe ut august. Kvier meg litt for å gå tilbake på det liksom.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #5 Skrevet 8. juni 2011 Nå har jeg sjekket arbeidskontrakten, og der står det at det er 10 dagers oppsigelsestid. Jeg har ikke sagt opp enda, har tenkt å gi det et par dager og se om det blir bedre. Hvis ikke må jeg jo nesten bare si opp. Er bare ikke vant til å ha arbeidskontrakt, og føler vel egentlig at det blir litt "dårlig gjort" å si opp når jeg har sagt at jeg skal jobbe ut august. Kvier meg litt for å gå tilbake på det liksom. Da synes jeg du skal la være. Dette kan du vokse mye på. Når du vet at det kun er ut august så klarer du å holde ut. Det har noe med å ikke stikke av med en gang noe blir vanskelig. Forsøk (selv om det er vanskelig) å ikke tenke på jobben når du er hjemme. Vær blid, hjelpsom, arbeidsvillig, ydymyk og ikke bli med på drittslengingen. Kanskje du er tilskuddet som gjør arbeidsmiljøet litt bedre? Jeg har vært i samme situasjon, og gråt hver dag etter jobb. Men jeg valgte å holde ut, og ble mange erfaringer rikere. Ble kjempegodt likt, og fikk en knall referanse. 2
Gjest Katten. Skrevet 8. juni 2011 #6 Skrevet 8. juni 2011 Eller du kan faktisk gjøre noe for å forbedre arbeidsforholdet ditt? Du vet, du er ikke helt maktesløs. 1
Gjest caramiacaramella Skrevet 8. juni 2011 #7 Skrevet 8. juni 2011 Jeg tenker også at jeg har lyst til å holde ut, men vet bare at det kan bli veldig vanskelig. Angående at jeg skulle gjøre arbeidsmiljøet bedre, så tror jeg ikke det kommer til å skje. To av damene som jobber der har vært der i over 40 år og liker ikke forandring eller at noe nytt skjer på arbeidsplassen, ergo liker de ikke meg. Jeg tror de føler at jeg er for ung og at jeg ikke passer inn. Jeg har jo ikke vært der mange dagene, men jeg føler rett og slett at disse to damene jobber aktivt for å "holde meg ute". Hun ene sa faktisk noe om at hun syntes det var for galt at sjefen skulle ansette barn, tydelig rettet mot meg. Jeg er absolutt ikke noe barn, jeg har hatt flere jobber før og trivdes godt i dem. Jeg er ansvarsfull og voksen av meg, og jeg synes ikke det er riktig at man skal bli trakassert på arbeidsplassen. Det er også to andre jobber jeg har gode muligheter for å få, hvor det er yngre arbeidsmiljøer. Derfor lurer jeg på om jeg ikke bare skal prøve å få en av de jobbene istedet.
bukett Skrevet 8. juni 2011 #8 Skrevet 8. juni 2011 Nå har jeg sjekket arbeidskontrakten, og der står det at det er 10 dagers oppsigelsestid. Jeg har ikke sagt opp enda, har tenkt å gi det et par dager og se om det blir bedre. Hvis ikke må jeg jo nesten bare si opp. Er bare ikke vant til å ha arbeidskontrakt, og føler vel egentlig at det blir litt "dårlig gjort" å si opp når jeg har sagt at jeg skal jobbe ut august. Kvier meg litt for å gå tilbake på det liksom. Det blir nok ikke bedre over natten Forstår at du føler at det er ubehagelig å gå tilbke på en avtale, men det er jo rom i kontrakten for å si opp, og det er kanskje relativt greit for de å få tak i en ny ferievikar. Like greit først som sist? Om du ikke har regnet med dette økonomisk da...i så fall må du kanskje bare holde ut i perioden.
bukett Skrevet 8. juni 2011 #9 Skrevet 8. juni 2011 Det er også to andre jobber jeg har gode muligheter for å få, hvor det er yngre arbeidsmiljøer. Derfor lurer jeg på om jeg ikke bare skal prøve å få en av de jobbene istedet. Hva venter du på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå