Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt grønnsåpe mot fett hår, av noen av dere:)

hvilken bruker dere? og bruker dere balsam etterpå? evt hvilken:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh, jeg ville IKKE gjort det! Grønnsåpe er til å vaske gulv med! Hadde grønnsåpe vært så fantastisk å bruke som shampo så hadde noen hatt det i fine flasker og solgt det som shampo. Gå heller innom en frisørsalong og kjøp en shampo mot fett hår.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som har blitt anbefalt deg, men jeg vet at de selger flasker med grønnsåpe på diverse apotek som er beregnet for huden. Er det jeg har brukt når jeg vasker nye tatoveringer, så jeg har flasken stående ennå. Du får kjøpt dem både som små flasker, eller som litersflasker. Husker dessverre ikke prisen...

Du har blitt anbefalt den mot fett hår? Man kan fint bruke den som dusjsåpe, eller i fotbad, så den funker nok på håret også :jepp:

AnonymBruker: om du ikke vet hva du snakker om, så ikke uttal deg så bastant, er du snill :)

• Liker 4
Skrevet

Grønnsåpe er en naturlig såpe laget av fett og kalilut (kaliumhydroksid (KOH)).

Kaliumhydroksid er en fast ioneforbindelse (et salt) som er bygd opp av K+-ioner og OH--ioner. Når stoffet løses i vann, frigis ionene.

Vannløsningen av kaliumhydroksid kalles kalilut og er en sterkt basisk løsning.

Ved å blande Kaliumhydroksid, aluminium og vann dannes gassen hydrogen.

Grønnsåpe inneholder 15-30 % såpe, under 5% parfyme (limonen, benzylalkohol, citral, citronellol, coumarin, eugenol, geraniol, linalool og isoeugenol)

Dette er hentet fra en artikkel på nrk.no med overskriften "Farlig grønnsåpe?":

Etsende

Grønnsåpe slik du kjøper den i matbutikken, er faktisk sterkt etsende i konsentrert form. Den kan være livsfarlig hvis den svelges av små barn og kan gi etseskader på øyeslimhinne og kraftig irritasjon av huden også på voksne.

Tørker ut huden

Når grønnsåpe er uttynnet i vann til vanlig vaskedosering, er det et meget effektivt fettløsende middel, og vil derfor ha en god rengjøringseffekt på de fleste flater. På hud virker imidlertid både grønnsåpe og annen såpes fettløsende effekt over tid ødeleggende for kroppens forsvarssystem, men om det tar seks måneder eller 60 år før det gir seg utslag i sprukken hud og eksemforandringer varierer fra person til person.

Unngå hudkontakt

Mitt råd hvis du vil redusere risikoen for hudproblemer er derfor helt klart å unngå all hudkontakt med konsentrert grønnsåpe (bruk helst gummihansker når du vasker bilen eller gulvet), og ellers å la være å bruke såpe eller sjampo til annet enn å fjerne møkk som ikke går av uten fettløsende middel. Hvis du først skal bruke noe til kropps- og hårvask, bør du bruke et middel med relativt nøytral pH (nøytral surhetsgrad).

Ikke ufarlige naturprodukter

At noe er et naturprodukt, er langtfra det samme som at det ikke har skadelige effekter på menneskers helse. Tenk bare på alle giftige planter, pollenallergier og overdosering av metaller og stoffer som er naturlig forekommende.

Skjønner ikke hva slags folk som anbefaler sånt tull.

• Liker 2
Skrevet

Grønnsåpe vil nok gi mindre fett hår i en periode, men det er fordi den tørker ut det som er av fettproduksjon - noe som vil gjøre at huden begynner å produsere mer. Du vil havne i en vond sirkel hvor du vil måtte bruke grønnsåpe med jevne mellomrom for å holde oljeproduksjonen i sjakk. Vask heller håret skjeldnere, så vil hodebunnen skille ut mindre fett etterhvert.

• Liker 1
Skrevet

oj, tusen takk for svar, da skal jeg ikke prøve grønnsåpe hvertfall.

Chikako: jeg har prøvd å vaske håret sjeldent i et halvt år, og blir fett med en gang jeg vasker håret på ny. Men takk for tipset:)

Noen som vet om økologiske produkter de vil anbefale?:)

Skrevet

Ikke bruk balsam i røttene..:) bare i lengden!

Skrevet

For meg hjalp det å bytte til produkter uten sls. Einerlåg er den sjampoen jeg bruker nå, synes den er helt fantastisk. Håret ser sunt og glansfullt ut uten at det er fett.

Skrevet

For meg hjalp det å bytte til produkter uten sls. Einerlåg er den sjampoen jeg bruker nå, synes den er helt fantastisk. Håret ser sunt og glansfullt ut uten at det er fett.

takk for tipset:) skal sjekke den ut:)

Skrevet

Hvor kjøper du den shampoen? :)

Ts, ikke bruk grønnsåpe i håret(over lang tid i allefall) :fnise: Prøvde det en gang for mange herrens år siden. Ingen god erfaring..

Skrevet

Kjøper min på Helios, men jeg vet den kan bestilles på nett. Einerlåg Perlesjampo er min favoritt :) De finnes med tetre, lavendel (tror jeg) og mer med. I tillegg finnes balsam, som jeg bruker, og hårkur.

Bare å google Einerlåg hårprodukter, husker ikke hva siden heter i farta.

Gjest Tjoms
Skrevet
Dette er den beste organiske sjampoen jeg noensinne har prøvd. Langt mindre fett og uregjerlig hår enn tidligere, og den lukter såååå friskt :)
Skrevet

Einerlåg fåes kjøpt på de fleste helsekostbutikker også. :)

Mitt beste tips mot fett hår: Finn deg en shampo som er silikon- og mineralolje fri og bruk kun balsam i lengdene. :)

Skrevet

Kjøper min på Helios, men jeg vet den kan bestilles på nett. Einerlåg Perlesjampo er min favoritt :) De finnes med tetre, lavendel (tror jeg) og mer med. I tillegg finnes balsam, som jeg bruker, og hårkur.

Bare å google Einerlåg hårprodukter, husker ikke hva siden heter i farta.

Ja, fant en side "Markens Grøde", kun 2 typer såvidt jeg såg. Har litt sart hodebunn, så skulle absolutt provd en sånn en :) Får google litt mer, evt stikke innom en helsekost som SmallTalk nevner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...