Gå til innhold

Blomsterfluer


Gjest Amy

Anbefalte innlegg

Har plutselig fått invasjon av små fluer i potteplantene mine. Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt dem samtidig som jeg bevarer plantene mine????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Et par tips:

- Vann kun på skåla, fluene liker seg i den fuktige jorda på toppen av potta. Hvis du vanner bare på skåla, tørker den øverste jorda ut, og fluene liker ikke å legge egg der. Husk å helle av overskuddsvann etter ca 15 min.

- Dusj planta med grønnsåpevann. Planta takler det helt fint, men fluene dør som ... tja, fluer? Funker også bra mot bladlus.

- Hvitløksfedd i jorda

- Hvis det er en billig, lett erstattelig plante, kast den før det sprer seg. Og vask vinduskarmen og alle pottene dine med klorin eller salmiakk.

Krysantemum f.eks har lett for å få fluer hvis den har tørket skikkelig inn en gang. Andre igjen kan få det hvis de er for våte.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt trøbbel og postet melding. Se her:

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...highlight=fluer

Tipset med å vanne og dusje med salmiakkvann funket utrolig bra, og plantene lever enda. Vannet i to omganger med salmiakkvann (en ukes mellomrom) og så har jeg sluttet med det. Har nå hatt en runde til bare for å være sikker. Men det er MYYYYE bedre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...