Gjest Amy Skrevet 13. november 2003 #1 Skrevet 13. november 2003 Har plutselig fått invasjon av små fluer i potteplantene mine. Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt dem samtidig som jeg bevarer plantene mine????
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. november 2003 #2 Skrevet 13. november 2003 Et par tips: - Vann kun på skåla, fluene liker seg i den fuktige jorda på toppen av potta. Hvis du vanner bare på skåla, tørker den øverste jorda ut, og fluene liker ikke å legge egg der. Husk å helle av overskuddsvann etter ca 15 min. - Dusj planta med grønnsåpevann. Planta takler det helt fint, men fluene dør som ... tja, fluer? Funker også bra mot bladlus. - Hvitløksfedd i jorda - Hvis det er en billig, lett erstattelig plante, kast den før det sprer seg. Og vask vinduskarmen og alle pottene dine med klorin eller salmiakk. Krysantemum f.eks har lett for å få fluer hvis den har tørket skikkelig inn en gang. Andre igjen kan få det hvis de er for våte. Lykke til!
Gjest Étoile Skrevet 13. november 2003 #3 Skrevet 13. november 2003 Jeg fikk tips om å stikke nellikspiker i jorda en gang, og det fungerte bra - alle fluene var borte på et par dager.
Imax Skrevet 17. november 2003 #5 Skrevet 17. november 2003 Jeg har også hatt trøbbel og postet melding. Se her: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...highlight=fluer Tipset med å vanne og dusje med salmiakkvann funket utrolig bra, og plantene lever enda. Vannet i to omganger med salmiakkvann (en ukes mellomrom) og så har jeg sluttet med det. Har nå hatt en runde til bare for å være sikker. Men det er MYYYYE bedre. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå