AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #1 Skrevet 8. juni 2011 Jeg pleier å overføre penger fra sparekonto til BSU på slutten av året, men nå lurer jeg på hva som egentlig er lurt i forhold til renter? Hvor får jeg mest renter, på sparekontoen eller BSU? Takknemlig for all hjelp
Gjest Spinell Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 BSU har som regel bedre rente enn sparekonto, men du må sjekke med rentenivået i din(e) bank(er) og ditt kundeprogram.
Umuriel Skrevet 8. juni 2011 #3 Skrevet 8. juni 2011 Det er nesten dobbel rente på BSU i forhold til høyrentekonto i min bank. Dessuten får man skattefradrag for 20% av sparebeløpet, men max kr 4000 (altså hvis man sparer 20 000 kr i året). Det eneste er jo at du låser pengene til bruk til bolig eller nedbetaling av gjeld.
Veronica W Skrevet 8. juni 2011 #4 Skrevet 8. juni 2011 BSU har som regel mest, pluss at du får skattelette:) Det er jo ekstra penger spart også! Men verdt å merke seg at du må betale tilbake disse pengene hvis du velger å ta ut pengene fra BSU for å bruke på noe annet enn leilighet/lån. Du kan ta de ut samme året, men etter årsskifte "fryses de"...
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #5 Skrevet 8. juni 2011 Ok, nå har jeg saumfart banksidene, og funnet ut at renteforskjellen er enorm! Herved flyttet over til BSU. Men da kan jeg kanskje spørre i samme slengen, jeg har to sparekontoer, som er øremerket ulike forhold, men er det da egentlig lurt å slå disse kontoene sammen for å få en bedre rente? Går det an å "dele opp" en konto inne i seg selv? Altså, som om sparekonoten er en stor mappe, og så er det flere mindre mapper inne i den? (Ikke noe økonomisk geni med andre ord.. ) 1
Veronica W Skrevet 8. juni 2011 #6 Skrevet 8. juni 2011 Ofte er det samme rente på sparekonto opptil en viss sum, som regel 50 eller 100 tusen tror jeg... Dermed, hvis du totalt vil komme over grensen for å få høyere rente, kan det være lurt å sette de på samme konto. Det er ikke mulig å dele opp kontoen. det vil være to forskjellige sparekontoer, med respektive renter på hver av de. Men det er vel like greit å lage en excel-fil med oversikt over øremerkingen av pengene, og heller ha de på samme konto? Dermed har du allikevel delt pengene (?)
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #7 Skrevet 8. juni 2011 Ja, begge sparekontoene har vært i samme klasse, men nå er den ene en klasse under pga forventet baksmell. Hvis jeg slår de sammen vil jeg gå opp en klasse i den ene kontoen, men bare såvidt, og jeg betaler fellesutgifter halvtårsvis, så når de er betalt, vil jeg være tilbake i den samme klassen igjen. Den ene sparekontoen bruker jeg av, til slike ting som ovenfor, mens den andre er mer off limit, bortsett fra til baksmellen. Tenker at det som står igjen der kan være en sikret buffer.. Blir helt svimmel av sånne ting som det her
wahaj Skrevet 8. juni 2011 #8 Skrevet 8. juni 2011 På bluestep.no er renta 3.35% iallfall, mer enn jeg har på den andre banken min. Så har du ekstra som skal spares bortsett fra BSU hadde jeg valgt bluestep.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #9 Skrevet 8. juni 2011 Ja, det var en mye høyere rente. Hva er bluestep?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #10 Skrevet 8. juni 2011 Bank norwegian har 3,5% rente fra første krone, så der er den enda høyere. Mannen min har "høyrentekonto" i sparkebanken vest, og der er renten under 1%. Men han er for lat til å opprette en bedre konto..
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #11 Skrevet 8. juni 2011 Yabank har høyrentekonto på 3,4% fra første krone. Der kan du opprette så mange kontoer du vil, og få den beste renten uansett
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #12 Skrevet 9. juni 2011 Men hva får disse bankene ut av å tilby en så høy rente? Hva er baksiden?
chikako Skrevet 9. juni 2011 #13 Skrevet 9. juni 2011 Det går jo ikke an å dele opp én konto, men det går jo an å lage et budsjett hvor summene føres på ulike steder Jeg holder oversikten sånn. Min bank er håpløs når det gjelder å finne ut hva jeg har satt inn på BSU tidligere år, hva som er renter og hva jeg kan sette inn, så jeg har rett og slett laget tre punkter i budsjettet mitt for tidligere år, renter og nåværende år.
Umuriel Skrevet 9. juni 2011 #14 Skrevet 9. juni 2011 Men hva får disse bankene ut av å tilby en så høy rente? Hva er baksiden? De tilbyr sikkert forbrukslån uten sikkerhet til en skyhøy rente Og folk går rett i fella.
Ueland Skrevet 9. juni 2011 #15 Skrevet 9. juni 2011 Men hva får disse bankene ut av å tilby en så høy rente? Hva er baksiden? Pengene er låst på konto, dermed kan banken trygt investere pengene videre, og dermed tjene mer på de.
Pingvinsukker Skrevet 10. juni 2011 #16 Skrevet 10. juni 2011 nordaxfinans.no - 4,25 % rente. Baksiden er bl.a at det ikke finnes nettbank og at man må sende brev hvis man skal ha ut penger. Innskudd er derimot enkelt!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2011 #17 Skrevet 11. juni 2011 BSU er bedre, syns jeg. Skattelettelse, garanti for å ta boliglån, mulighet å nedbetale boliglån med pengene.
Anglofil Skrevet 11. juni 2011 #18 Skrevet 11. juni 2011 Jeg sparer både i BSU, høyrentekonto og fond. På min BSU har jeg 4,2% rente, hvilket jeg synes er meget bra. Ellers har jeg nettopp opprettet sparekonto gjennom Bank Norwegian hvor det er 3,5% rente fra første krone. Mitt inntrykk av Bank Norwegian er bra foreløpig, men jeg har egentlig høyrente flere steder for å sjekke ut. Postbankens høyrentekonto er ganske dårlig synes jeg, 2,2% har jeg hatt der til nå, eller har jeg også i Skandiabanken, hvor det er 3% rente hvis man har over 100 000 kr på sparekontoen (1% hvis det er under 100 000 kr). Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå