ca111 Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Jeg fikk det plutselig for meg at jeg har lyst å utforske verden. Er ferdig utdannet og derfor passer det dårlig med utdanning i utlandet, satt og tenkte på au pair jobb, men vil gjerne dra sammen med kjæresten min, og da passer jo det litt dårlig. Kunne aller helst tenkt meg å dratt til California eller New York i 1/2 eller 1 år, jobbet, reist litt, slappet av, levd livet. Har googlet opp og ned i hele dag og egentlig ikke blitt så veldig mye klokere. Forstår det sånn at det ikke er lett og få arbeidstillatelse i USA, da det aller helst er dit jeg kunne tenkt meg. Har også funnet ut at det kanskje er enklere å nøye seg med England eller Spania, selvom det ikke er på langt nær like spennende som USA (i mine øyne). Er det noen som har erfaringer, tips, linker, eller hva som helst om "Hvordan leve livet i USA 1 år"? Tenker automatisk at jeg må jobbe da jeg selvfølgelig må ha råd til å leve når jeg er der, er ikke keen på 1 mnds backpacking tur med oppsparte midler, er egentlig keen på å dra som jeg er og ta det derfra! Hehe. Er ikke kresen når det gjelder jobb, kan godt jobbe på kafe eller lignende i USA, er egentlig mest ute etter "det amerikanske livet", så selve jobben er egentlig kun for å ha råd til å leve når jeg er der! (Tar også imot tips om jobb i Spania eller England også!)
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 Au-pair var vel det som slo meg og. Men må jo være andre muligheter. Vet ikke hvor lett det er i forhold til visum da?
La Luna Skrevet 9. juni 2011 #3 Skrevet 9. juni 2011 Tror du nok må jobbe som au-pair eller lignende, å få visum for å jobbe på en random café i USA er så og si umulig. Du har et par muligheter til, da: Jobbe i Epcotparken i Disneyworld. Studere. I Spania og England er det derimot mye lettere å få jobbet ;-)
Gjest HLHD Skrevet 9. juni 2011 #4 Skrevet 9. juni 2011 Dette lurer jeg også på, er veldig interessert i det.. :-) Syns det virker som det er så mange som jobber i utlandet, men jeg aner ikke hvordan jeg skulle gått frem for å få jobb.. :-I
ca111 Skrevet 9. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2011 Takk for tips, fikk vel svaret mitt når jeg googlet tidligere; umulig egentlig! arh, skikkelig giret på et år i California og bare jobbe og leve livet!
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #6 Skrevet 9. juni 2011 Jeg har en venninne som jobbet ett år i LA. Tror det var innen grafisk design. Uansett, jeg vet ikke hvordan hun fikk ordnet det, men hun har aldri nevnt at det var noe problem.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #7 Skrevet 9. juni 2011 Takk for tips, fikk vel svaret mitt når jeg googlet tidligere; umulig egentlig! arh, skikkelig giret på et år i California og bare jobbe og leve livet! Du er klar over at arbeidstidene i USA er noe helt annet enn det vi er vant til, og at du ikke vil ha så mye tid til å "leve livet" uansett?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #8 Skrevet 9. juni 2011 Det er ganske mye som er annerledes i USA. For å klare deg i LA må du nesten ha en bil. Og igjen forsikring på denne. Men for all del, det hadde sikkert vært gøy ja. Tror det absolutt letteste er å gjøre det via noe skole/studier. Du kan jo bare ta noe slags kurs. Har flere venninner som tok exphil og exfac i utlandet kun for å være på "ferie" i brasil/bali/mexico i 3 månder. Er jo en grei og trygg måte å gjøre det på.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #9 Skrevet 9. juni 2011 Jeg fikk det plutselig for meg at jeg har lyst å utforske verden. Er ferdig utdannet og derfor passer det dårlig med utdanning i utlandet, satt og tenkte på au pair jobb, men vil gjerne dra sammen med kjæresten min, og da passer jo det litt dårlig. Kunne aller helst tenkt meg å dratt til California eller New York i 1/2 eller 1 år, jobbet, reist litt, slappet av, levd livet. Har googlet opp og ned i hele dag og egentlig ikke blitt så veldig mye klokere. Forstår det sånn at det ikke er lett og få arbeidstillatelse i USA, da det aller helst er dit jeg kunne tenkt meg. Har også funnet ut at det kanskje er enklere å nøye seg med England eller Spania, selvom det ikke er på langt nær like spennende som USA (i mine øyne). Er det noen som har erfaringer, tips, linker, eller hva som helst om "Hvordan leve livet i USA 1 år"? Tenker automatisk at jeg må jobbe da jeg selvfølgelig må ha råd til å leve når jeg er der, er ikke keen på 1 mnds backpacking tur med oppsparte midler, er egentlig keen på å dra som jeg er og ta det derfra! Hehe. Er ikke kresen når det gjelder jobb, kan godt jobbe på kafe eller lignende i USA, er egentlig mest ute etter "det amerikanske livet", så selve jobben er egentlig kun for å ha råd til å leve når jeg er der! (Tar også imot tips om jobb i Spania eller England også!) For å få arbeidstillatelse mp du nesten ha en jobb før du drar. Det er litt forskjell fra stat til stat, men du kan da få et såkalt H1B visa om arbeidsgiver søker for deg. Som regel er dette vanskelig. For private bedrifter er det en pott med slike visum som deles ut hvert år. De som arbeidsgivere som søker på vegne av arbeidstakere de gjerne vil ha ( for eksempel en hjertekirurgi fra Italia,eller en tannlege fra Tyskland) sender som regel disse søknadene 1. januar. Når potten er full er det ingen mer som får. I fjor var denne potten full i slutten av Mars om jeg ikke husker feil. Skal du bo i USA er det enkleste å ta et år som student her. Da kommer du inn på studentvisum, men kan self. Ikke jobbe. Det finnes også noen ordninger for ” performing artists” men dette kjenner jeg ikke til, men jeg regner med ambassaden i Oslo har info til deg om du driver med slikt. De fleste som får seg jobb i USA er her fordi de er ansett som eksepsjonelt dyktig på det de driver med. Du sa ikke hva du er utdannet som, men om det er slik at du er en ener innenfor ditt felt skulle det ikke by på problemer om du har de rette kontaktene.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #10 Skrevet 10. juni 2011 Siste "taler" har sagt mye lurt om HB1-visum; de er forbeholdt folk som har en spesifikk kompetanse som en bedrift eller annen organisasjon trenger. Andre aktuelle typer visum kan vaere akademiske visum (forskningsassistent, professor osv.) eller G4, som er for internasjonale organisasjoner som FN og andre. Disse visumene er det ikke restriksjoner paa saa man faar det naermest automatisk om man faar en jobb i en internasjonal organisasjon (a la FN, ikke en NGO.) Saa hvis du kunne faatt et kort konsulentoppdrag i FN i New York ville de ordnet visum for deg. Eller hva med praktikant paa den norske FN-delegasjonen eller det norske generalkonsulatet i NY? Om arbeidsmarkedet i Spania vet jeg bare at arbeidsledigheten er veldig, veldig hoy og at det er vanskelig for unge mennesker aa finne jobb. Kanskje det er litt lettere for utlendinger i typiske turiststrok? Eller kanskje du kan jobbe paa et av de norske sykehjemmene i Spania? (Jeg vil tro at de har stillinger for andre enn helsepersonell men jeg vet ikke noe ordentlig om det.) Og som en sier litt lenger oppe, arbeidslivet her er ganske slitsomt. Lange dager, og i servicebransjen er lonningene ofte veldig daarlige. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #11 Skrevet 10. juni 2011 De fleste som får seg jobb i USA er her fordi de er ansett som eksepsjonelt dyktig på det de driver med. Du sa ikke hva du er utdannet som, men om det er slik at du er en ener innenfor ditt felt skulle det ikke by på problemer om du har de rette kontaktene. Enig. En jeg kjenner var studerte økonomi i england og spesialiserte seg videre, skikkelig gluping. Ble headhunta til et stort firma i USA og de ordna med oppholds og arb. tilatelse. Det er kanskje 10 år siden, hun bor og jobber fortsatt i California og er gift med en amerikaner. Men det finnes også norske arb. plasser som har kontor eller "fields" i usa, som sender norske over. Det er også en mulighet. Men krever nok litt skills på et eller annet område ja ja.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #12 Skrevet 10. juni 2011 Det lureste er nok å nøye seg med 3 måneder. Men da får du også bedre tid til å nyte de månedene og faktisk få tid til å leve livsstilen, enn hvis du må jobbe fulltid for luselønn, som uansett er vanskelig siden det ikke er nok lavlønte jobber engang til amerikanerne. Meld deg opp til et par enkle fag på en høgskole, få lån/stipend, ta eksamen når du kommer hjem, nyt livet i USA i 3 måneder og spar opp litt penger på forhånd. Tada.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå