AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Hvordan forbrenner kaloriforbrenning? Feks hvis jeg skal spise 1600 kcal på en dag, og jeg forbrenner 500, vil det si at jeg da har kun fått i meg 1100 kcal??
Sissan9 Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Du får jo i deg det du spiser da. Det er kalorioverskudd du helst ikke skal ha :-). Husk at kroppen bruker en god del kalorier også når du hviler, så regnestykket starter ikke på null.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #3 Skrevet 7. juni 2011 Du får jo i deg det du spiser da. Det er kalorioverskudd du helst ikke skal ha :-). Husk at kroppen bruker en god del kalorier også når du hviler, så regnestykket starter ikke på null. så hvis jeg skal ha 1300 kcal (BMR) for at kroppen skal fungere, spiser 1600 kcal (anbefalt for meg) og trener 500 kcal, går jeg da i 200 kcal minus?
-milla j- Skrevet 8. juni 2011 #4 Skrevet 8. juni 2011 BMR (eller RMR) er det minimum kroppen skal ha for å holde indre organer osv i gang - hvis du er i fullstendig hvile, f.eks. koma. Alle aktiviteter du gjør (f.eks. stå opp, dusje, lage frokost, spise, alt..) kommer i tillegg i dette regnestykket. Det kommer an på alder, vekt, aktivitetsnivå og muskelmasse hvor mye du forbrenner i løpet av ett døgn. DET er tallet du skal trekke fra 20% for å få det anbefalte kcal-inntaket som du vil gå ned i vekt på. Dette vil variere ettersom du går opp/ned i vekt. 1600 kcal er derfor bra for vekttap hvis du har en forbrenning på 2000 kcal per døgn - hvis du IKKE trener. De dagene du trener bør du derfor øke inntaket ditt i forhold til hvor mye du trener. Ikke gå i den fellen at du spiser for lite, du vil ikke ha en sunn og varig vektnedgang på det.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #5 Skrevet 8. juni 2011 så hvis jeg spiser 500 kcal ekstra går det på en måte i null hvis jeg trener slik at jeg forbrenner 500 kcal? Kan jeg feks da spise en sjokolade med 300 kcal, for så å trene den bort etterpå? Kan jeg trekke fra kaloriene jeg forbrenner fra regnestykket om inntak av kcal?
Wiggins Skrevet 8. juni 2011 #7 Skrevet 8. juni 2011 så hvis jeg spiser 500 kcal ekstra går det på en måte i null hvis jeg trener slik at jeg forbrenner 500 kcal? Kan jeg feks da spise en sjokolade med 300 kcal, for så å trene den bort etterpå? Kan jeg trekke fra kaloriene jeg forbrenner fra regnestykket om inntak av kcal? Det blir ikke fullt så enkelt. Ulik mat påvirker kroppens forbrenning litt forskjellig. Fiskeproteiner er særdeles gunstig for å øke forbrenningen. Fisk tilsvarende 500 kcal gir altså ikke samme effekt som sjokolade tilsvarende 500 kcal. Uansett, så lenge du har et noenlunde stabilt kosthold og ikke gjør store variasjoner fra dag til dag, så trenger du ikke telle energiinntak, fasiten er jo uansett vekta. Den kan variere litt fra dag til dag, men hvis du veier deg om morgenen etter at du har vært på do, vil du over tid se hvilken vei utviklingen går; om den går opp, ned eller står stille. Hvis du har grei oversikt over hvor mye du pleier å spise til vanlig må du altså kutte litt hvis vekta står stille og du vil nedover (såfremt du trenger å gå ned da, det er mange som skriver inn her som ikke trenger det). 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #8 Skrevet 8. juni 2011 Slenger meg på her... Så hvis man forbrenner 2400-2500 kalorier på en dag, hva skal man da innta for å gå ned 0,5 til 1 kilo i uka?
Wiggins Skrevet 8. juni 2011 #9 Skrevet 8. juni 2011 Slenger meg på her... Så hvis man forbrenner 2400-2500 kalorier på en dag, hva skal man da innta for å gå ned 0,5 til 1 kilo i uka? Siden det regnes ca. 7000 kcal på 1 kg kroppsfett så må du da ha et underskudd på 3500 kcal på en uke for å gå ned 0,5 kg. Noe særlig mer er det ikke realistisk å gå ned i fettvekt, da blir det fort til at muskler forsvinner. 3500 kcal på en uke tilsvarer et underskudd på 500 kcal per dag. Igjen, hvordan kan du vite at du forbrenner 2500 kcal på en dag? Noen dager går du kanskje en lang tur, eller du sykler mye rundt i byen mellom butikker, eller du gjør noe annet fysisk krevende. Andre dager sitter du mer stille. Bruk apetitten som regulator; spis så mye at du gjerne kunne spist litt til, eller ca. 80% mett som jeg har sett noen kalle det. Apetitten fungerer også bedre hvis du er fysisk aktiv hver dag, noe som gjør det lettere å holde vekten.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #10 Skrevet 8. juni 2011 Siden det regnes ca. 7000 kcal på 1 kg kroppsfett så må du da ha et underskudd på 3500 kcal på en uke for å gå ned 0,5 kg. Noe særlig mer er det ikke realistisk å gå ned i fettvekt, da blir det fort til at muskler forsvinner. 3500 kcal på en uke tilsvarer et underskudd på 500 kcal per dag. Igjen, hvordan kan du vite at du forbrenner 2500 kcal på en dag? Noen dager går du kanskje en lang tur, eller du sykler mye rundt i byen mellom butikker, eller du gjør noe annet fysisk krevende. Andre dager sitter du mer stille. Bruk apetitten som regulator; spis så mye at du gjerne kunne spist litt til, eller ca. 80% mett som jeg har sett noen kalle det. Apetitten fungerer også bedre hvis du er fysisk aktiv hver dag, noe som gjør det lettere å holde vekten. Jeg går ut fra den formelen man regner ut hva man bruker uten aktivitet, så beregner jeg selv min daglige aktivitet. Blir sånn ca. Og har pulsklokke til trening, så blir noenlunde hvertfall, men regner med at jeg forbrenner mer enn det jeg selv kommer frem til kanskje. Er stort sett i aktivitet hver dag nå ja, jeg vil ned i vekt. Men jeg gjør det kanskje feil ved å spise 1500 kalorier maks uansett med eller uten trening?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå