AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Jeg har kjøpt bryllupsgave til en gammel venn som skal gifte seg. Jeg er ikke invitert i bryllupet. Jeg pleier å gi for ca 1000 kr når jeg er gjest i bryllup, og har kjøpt en gave for rundt 500 kr til min venn. Så var det noen som reagerte på at det var veldig mye? Hva er vanlig å gi når man ikke skal i bryllupet?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Vi bruker ikke å gi gave i det hele tatt,men skulle jeg gjort det ville jeg kanskje lagt meg på ca 200 kr. Jeg syns også 500 var mye, men du gir jo det du ønsker 1
Gjest Spinell Skrevet 7. juni 2011 #3 Skrevet 7. juni 2011 Gitt at brudeparet arrangerer bryllupsfest av en viss størrelse: Jeg synes 500 er kjempemye å gi når en ikke er ansett som god nok venn til å bli bedt i bryllupet. Kunne kanskje spleiset med 1-2 andre på en gave av den størrelsesorden i en slik situasjon. Hadde jeg visst at de kun skulle ha et lite selskap (eller ingen selskap i det hele tatt), og det samtidig hadde vært en nær venn, kunne jeg vurdert en 500-kronersgave. 2
CathFoto Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 Ingen anelse om hva som er vanlig. Men ingen sjokkerende sum synes jeg, og om du synes det er greit selv så er det vel ikke noe stress? 2
Asteria Skrevet 7. juni 2011 #5 Skrevet 7. juni 2011 Hvis dette er en gave du synes var passende og har lyst å gi den så synes jeg du skal gi den. Jeg ville kanskje tenkt 3-400 kr, men synes ikke du har gått langt over streken her. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #6 Skrevet 7. juni 2011 Jeg kjøpte en gave fra ønskelisten deres, og for meg var det helt naturlig å gi en såpass stor gave. Men nå skal det sies at jeg sikkert er litt raus med gaver generelt, synes det er kjempegøy å glede andre med fine gaver. Men ble bare litt usikker på om brudeparet kunne synes det var litt rart i og med jeg ikke er invitert i bryllupet.. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #7 Skrevet 7. juni 2011 Hadde jeg fått en gave til 500 av noen jeg ikke hadde invitert i bryllupet hadde jeg følt meg skikkelig råtten og fått dårlig samvittighet for ikke å ha invitert dem. Men det er nok bare meg 2
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juni 2011 #8 Skrevet 7. juni 2011 Jeg synes det er en merkelig holdning at brudeparet omtrent skal få gave etter hvor dyrt bryllup de har. Og at de skal bli fornærmet for å få "for dyr gave" fra en som ikke er invitert i bryllupet. Kjøp gaven du har tenkt uten å bry deg om hva andre synes.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #9 Skrevet 7. juni 2011 Herlighet for en problemstilling. Gi akkurat det du vil og ønsker og håp at de er vettuge nok til å bli glade og takknemlige. Ikke bry deg om hva folk her sier, det er så mange gjerrige meninger rundt omkring her. 3
Gjest Spinell Skrevet 8. juni 2011 #10 Skrevet 8. juni 2011 (endret) Jeg synes det er en merkelig holdning at brudeparet omtrent skal få gave etter hvor dyrt bryllup de har. Og at de skal bli fornærmet for å få "for dyr gave" fra en som ikke er invitert i bryllupet. Kjøp gaven du har tenkt uten å bry deg om hva andre synes. For meg handler det over hodet ikke om å tilpasse gavens størrelse etter kuvertprisen, noe jeg også mener er en rar holdning. Da jeg skrev "selskap av en viss størrelse" mente jeg i antall inviterte, ikke om det var slottsbryllup eller grendahus. Det handler heller ikke om å være så utrolig politisk korrekt at en sier "du kjøper selvsagt akkurat det du vil". Når TS spør hva som er "vanlig", og forteller at hun har fått tilbakemeldinger, så gir jeg min reaksjon på gavens størrelse. Og min reaksjon er at det var mye penger å bruke på en gave til noen en ikke er invitert til. Jeg har gått i "litt for fin gave uten å være invitert-fella" selv, og brudeparet ble rett og slett flaue. Jeg vet ikke helt om det er god skikk og bruk. Forskjellen var at jeg fant den fine gaven på tilbud, så den kostet mye mindre enn en skulle tro. Endret 8. juni 2011 av Spinell
Brukernavn Skrevet 8. juni 2011 #11 Skrevet 8. juni 2011 Hadde jeg fått en gave til 500 av noen jeg ikke hadde invitert i bryllupet hadde jeg følt meg skikkelig råtten og fått dårlig samvittighet for ikke å ha invitert dem. Men det er nok bare meg Ikke bare deg Jeg hadde følt det på akkurat samme måten
lille-lure Skrevet 8. juni 2011 #12 Skrevet 8. juni 2011 Jeg er heller ikke innvitert. Dette er en barndomsvenninde. Jeg ble faktisk overrasket over å ikke bli edt. Selv om kontakten har vært dårlig de siste to årene. Jeg ville helt klart innvitert henne og mannen. Lurer på hva jeg skal gi.
Jade Skrevet 9. juni 2011 #13 Skrevet 9. juni 2011 Mange av gjestene våre ga 500,- i verdi, så jeg ville nok gitt litt mindre enn det.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #14 Skrevet 10. juni 2011 Dere som synes 500 er for mye, hvor mye synes dere er en passende sum å gi?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #16 Skrevet 6. juni 2017 Drar opp denne tråden igjen, er invitert i kun vielse, hva anser dere som normalt å gi i gave? Anonymkode: bb38b...138
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #17 Skrevet 6. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Drar opp denne tråden igjen, er invitert i kun vielse, hva anser dere som normalt å gi i gave? Anonymkode: bb38b...138 Man inviterer da ikke til vielse, med mindre man er kongelig. Anonymkode: 10528...59e 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #18 Skrevet 6. juni 2017 Vi fikk et gavekort på 500 kr fra 4 venner som ikke var invitert i bryllupet. Men hvor mye man vil gi avhenger jo også av økonomi, hvor nære venner man er osv. Anonymkode: 5009b...4f0 2
Gjest Solomon Grundy Skrevet 6. juni 2017 #19 Skrevet 6. juni 2017 Er du ikke invitert så ikke gi gave.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #20 Skrevet 6. juni 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man inviterer da ikke til vielse, med mindre man er kongelig. Anonymkode: 10528...59e Hva i all verden er du snakker om? 😂 Anonymkode: 4000f...4ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå