Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En typisk dag:

Frokost: tre skjeer skogsbæryoghurt, 1/2 boks hermetiske sjampingjonger (hele) stekt i olivenolje meg en halv chili og et halvt hvitløksfedd.

Middag:

1 kinakålblad

litt blandet salat

tre-fire skjeer bønner (kidney)

halv chili

halvt hvitløksfedd

1 spiseskje olivenolje over salaten

Pepper over salaten

en liten-middels kyllingfilet

2 røstipoteter.

(en slik salat spiser jeg hver dag, med forskjellig kjøtt til, det kan variere mellom forskjellige fiskefileter, reker, svinefileter, og jeg bytter ofte ut bønner med kikerter, og det er ikke hver dag jeg spiser røstipoteter, frokosten varierer jeg også noen ganger med å bytte ut sjampingjongen med en grov brødskive med kun salami på)

Med dette som mat klarer jeg meg en hel dag, men jeg aner ikke hvor mange kcal dette er, det står på pakkene, men aner ikke hvor mange gram av alt jeg har. Og jeg har aldri vært noen storspiser så jeg blir veldig mett av dette.

I tillegg jogger jeg annenhver dag, en time hver tur.

I følge BMR kalkulatoren trenger jeg 2000kcal hver dag, men jeg har prøvd å legge meg et underskudd på 500kcal.

Er jeg i nærheten av 1500kcal med det jeg spiser? Eller er jeg over?

Om jeg er under 1500kcal -Er det farlig og jogge så mye?

Blir så forvirret over alt på nettet, så jeg håper på hjelp av KG!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal bry deg lite om hva såkalte forbrenningskalkulatorer sier at du trenger. I følge en som jeg testet en gang forbrenner jeg 9-10000 kJ om dagen (enheten kalori er ikke en SI-enhet og burde vært forbudt! 1 kalori = 4,2 joule), når jeg da faktisk spiser 15-17000 kJ om dagen burde jeg dermed vært smellfeit. Det er jeg ikke; jeg er 180 cm høy og veier 76-77 kg nå i sykkelsesongen.

Hvis du har et noenlunde rutinebasert kosthold, vet omtrent hvor mye du pleier å spise per dag, så kan du heller bruke vekta som fasit. Står den stille kan du redusere litt på matmengden. Kalkulatorer på nett kan si hva de vil, men fasiten på om du forbrenner mer enn du spiser er jo om vekta går ned.

Ellers så lurer jeg på om du trenger å gå ned i vekt. Det er så mange normalvektige jenter som skriver inn her og som egentlig har skrudde holdninger til mat og vekt snarere enn et vektproblem.

Hvor lenge du jogger er ikke så interessant som hvor langt du jogger. Det er stor forskjell på om du jogger 6-7 km eller 11-12 km på en time. Uansett så er det greit så lenge du føler det helt restituert to dager etterpå. Hvis du fremdeles kjenner deg sliten etter forrige tur så burde forrige tur vært litt kortere og/eller litt mindre intens.

• Liker 1
Skrevet

Spiser du bare to måltider om dagen, eller overser jeg noe nå?

Gjest NozMonster
Skrevet

jeg tror jaffal ikke det er mer enn 1500 kcal!!!

jeg er utrolig småspist selv, men når jeg synes det virker lite, da tror jeg virkelig det må være lite å få i seg på en hel dag!

det er mange som spiser noe mellom måltidene uten at de tenker at det er "mat". folk som for.eks drikker en hel sånn liten appelsinjuice, eller tar noe som står fremme i en bolle på kontoret.

men hvis det er som du sier, at du aldri svelger noe annet enn de 2 måltidene, synes jeg det er veldig merkelig at du ikke raser ned i vekt........

Skrevet

Sånn bortsett fra at det er sært og småekkelt, hvorfor spiser du ikke noe mer næringsrikt enn hermetisk sjampinjong til frokost?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du blir veldig mett av det lille der, men allikevel har du nok på skinka til at du vil gå ned i vekt? Merklig.

Jeg klarer ikke se mer enn rundt 700 kcal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...