AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Hei! Holder på med en oppgave nå om etisk dilemmaer og håper noen kan gi en pekepinn på om jeg tenker rikig nå. Caset er en mann som vegrer seg for å dusje, vaske og ha på seg rene klær. Han lukter ofte vondt. Samtidig ønsker han å delta i fellesaktiviteter der han bor. Handlingsalternativer jeg har funnet til caset/ dilemmaet. A: La mannen få slippe å dusje, vaske seg og ha på seg rene klær? Eller B: tvangsvedtak om stell Direkte involverte: Sykepleier, mannen Inndirekte involverte: De andre som bor på samme plass, resten av hjemmesykepleiern Tror dere dette er riktig?
Gjest Chevy Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 Her burde man vel gå dypere i hvorfor vedkommende kvier seg for og dysje,og informere ham om "fordelene" ved og være ren? Ikke at jeg har peiling,men tvangsvedtak hørtest litt feil ut.. Aldri hørt om heller
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #3 Skrevet 8. juni 2011 Det har vært mange skriverier om en mann som ligger på sykehjem (i oslo?) som stinket så jævli at han til slutt ble tvangsvasket. Deretter grep fylkesmannen inn og sa at ingen har lov til å tvinge noen til å bli vasket. Menneskerettigheter og det der. Det endte i rettssak og Oslo kommune(?) vant til slutt..
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #4 Skrevet 8. juni 2011 AnonymBruker #3 her. Fant artikler om det: Min lenke Min lenke Min lenke
Tormod83 Skrevet 8. juni 2011 #5 Skrevet 8. juni 2011 Et etisk dilemma er når det blir "galt" uansett hva vi gjør. Vi står altså mellom to onder, der man forsøker å komme fram til det som gir minst onder. Dette vil føre til en verdikonflikt, og det finnes gode moralske innvendinger mot ethvert handlingsalternativ. For at du skal kunne belyse dette best mulig anbefaler jeg deg å benytte en etisk refleksjonsmodell. Da vil du blant annet komme innom viktige deler som åpne og skulte verdier hos begge berørte parter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå