Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes samordna opptak er litt vanskeli å forstå :sjenert:

Poenggrensen for studiet jeg vil inn på ligger på 54. Jeg har 40 poeng fra vitnemålet. I år kommer jeg til å ta opp en del fag, og hvis alt går etter planen får jeg da 43 poeng.

Jeg kommer til å fylle 23 det året jeg søker, får jeg da 8 alderspoeng?

Best case scenario: Da har jeg altså 47.

Hvor skal jeg få de resterende fra?

Kan jeg f.eks ta opp noen valgfag fra vgs, som rettslære og engelsk, som privatist?

Har lest litt rundt på andre forum, og fått inntrykk av at jeg bare kan ta to poeng gjennom høyere utdanning iløpet av et år, uavhengig av hvor mange studiepoeng jeg tar iløpet av et semester. Dette høres jo kjempe dumt ut synes jeg, for jeg vil så gjerne komme inn!

Jeg kunne selvsagt tatt opp flere fag og forbedret karakterene mine, men jeg gikk yrkesfaglig de to første årene, og jeg tror virkelig ikke jeg kommer til å klare å få bedre karakterer i de yrkesfagene jeg hadde den gangen.

Noen som kan hjelpe en forvirret jente?

(ja, jeg har tenkt å snakke med en rådgiver også, men litt innspill fra dere kunne fortsatt vært superflott! :) )

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Best case scenario: Da har jeg altså 47.

51, selvfølgelig. Jegregnet bare de alderspoengene jeg har nå :sjenert:

Gjest Coarvi
Skrevet

Har du realfag? Hvis ikke, ta noen realfag. R1 og FY1 gir vel 0.5 poeng hver, og R2 og FY2(litt usikker på fysikken) gir 1 poeng hver. Du kan også ta biologi eller kjemi. MEN du må jo vurdere om du kan greie en OK karakter i fagene også, slik at du ikke får dårlige karakterer som trekker ned snittet. :)

Tar du f.eks et årsstudium vil du få 2 poeng ja. Folkehøyskole eller militærtjeneste er et annet alternativ.

Gjest Coarvi
Skrevet

Har du realfag? Hvis ikke, ta noen realfag. R1 og FY1 gir vel 0.5 poeng hver, og R2 og FY2(litt usikker på fysikken) gir 1 poeng hver. Du kan også ta biologi eller kjemi. MEN du må jo vurdere om du kan greie en OK karakter i fagene også, slik at du ikke får dårlige karakterer som trekker ned snittet. :)

Tar du f.eks et årsstudium vil du få 2 poeng ja. Folkehøyskole eller militærtjeneste er et annet alternativ.

Gjest Spinell
Skrevet

Samordna opptak har all informasjon om poengberegning.

Du får max 8 tilleggspoeng for alder og max to tilleggspoeng for høyere studier, uansett hvor mye mer enn 60 studiepoeng du har tatt. Det siste fordi f.eks medisinstudiet ikke skal fylles opp kun av folk som har tatt både bachelor- og mastergrader i andre ting på forhånd.

Alderspoengene gis fra og med det året du fyller 20. Du får dermed 8 alderspoeng det året du fyller 23.

Du kan ta opp igjen de fagene som er poenggivende på vitnemålet, og du kan fylle på med andre fag, f.eks realfag.

Både realfag og språk gir tilleggspoeng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...