Gå til innhold

Er dette nok eller for lite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Nå er det alvor, jeg skal ned og bli fornøyd med meg selv:)

Det jeg nå gjør er å trene omtrent hver dag. Nesten hver morgen før frokost går jeg en tur på en times time. Ellers jogger/løper jeg 4-5 dager i uka, og trener styrke to dager i uka.

Men dette henger jo sammen med hva man inntar såklart, og jeg spiser sunt. Går i fisk, rent kjøtt, grovt og fiberrikt knekkebrød og brød, grønnsaker og frukt, egg... Passer på å ikke spise de store karbohydratbombene, og godteri blir kun lørdag om det skal være noe. Drikker mye vann, og passer på å få i meg ekstralett for d-vitamin og kalsium. Tar ellers også magnesium, c-vitamin og b-vitaminer. Men jeg holder meg til under 1500 kalorier hver dag. Er dette for lite, burde det økes? Vil tro jeg vil gå ned siden jeg trener såpass i forhold til inntaket, eller vil kroppen tro den går i "sparemodus"? Jeg spiser meg mett og regelmessig (4-6 ganger daglig).

Nå er jeg 10 kg mer enn jeg vil veie, også ut fra hva min idealvekt burde være, så er ikke noe snakk om at jeg vil bli tynn, men normal og sunn:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du merker fort om du går tom.. Blir du sliten,svimmel,hodepine eller trøtt så er det for lite mat.. har du i tillegg muskekramper og smerter så er det iallefall for lite!

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Du merker fort om du går tom.. Blir du sliten,svimmel,hodepine eller trøtt så er det for lite mat.. har du i tillegg muskekramper og smerter så er det iallefall for lite!

Lykke til! :)

Nei, er ikke noe av det:)

Tusen takk :D

Skrevet

Du skal i tillegg passe på at du ikke mister mere enn ca 2 kilo i uka.. helst 0,5-1 kilo pr uke..:)

Skrevet

1500 kcal høres bra ut i mine ører iallefall - hverken for lite eller mye.. Jeg gikk ned ca. 15kg på et halvt år eller noe slikt med ca samme mengde kacl pr. dag.. Kom ann på om jeg trente/hvor 'mye' på dagen..

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vet at man helst ikke bør gå ned mer enn 0,5-1,0 kilo i uka=) Kan miste muskelmasse av det blant annet.

luckygal: Oi, så bra=) Hvor mye hadde du "til overs" da? For har hørt at destod mer overvekt man har, destod lettere er det å gå ned når man tar i et tak. Eller gjelder dette uansett?:)

Skrevet

Hvor mye jeg hadde til overs? tjaa... for min del hadde jeg de 15 kiloene for mye - idag er jeg i super form som jeg er fornøyd med - og har vært det i ca 2 år nå. Jeg veide 65-67, nå ligger jeg på ca. 50-53, alt ettersom hvor flink jeg har vært med maten osv hehe.. Her må det legges til at jeg er veldig lav - så jeg er overhodet ikke undervektig .. På spørsmålet ditt ang. vektnedgang og 'vanskelighetsgrad' - så er absolutt min oppfatning at det er lettere jo mer en har 'til overs'... En har på en måte mer å 'ta av', i mangel på en bedre formulering. Men, hva som er 'mye' og 'lite' er jo også en diskusjon i seg selv ;)

Skrevet

Erfaringsmessig kan jeg si at de første kiloene gikk raskest - har også 'erfaring' fra å se andre i min krets som går ned - de som veier mest går raskest ned - iallefall i begynnelsen. Dette vil jeg tro er påvirket av flere faktorer - blandt annet 1) jo mer du veier jo mer vil du gjerne forbrenne i forbindelse med fysisk aktivitet sammenlignet med en relativt normalvektig. 2) hvis en er overvektig har man ofte (ikke skyt meg nå - jeg skrev ikke alltid!) et dårligere kosthold/mindre aktivitetsnivå.. når en da begynner å ta tak i ting er det ikke nødvendigvis så mange 'umenneskelige' endringer som må til før en begynner å se endringer i form av vektreduksjon.. MEN, igjen, dette kommer jo helt ann på hva man mener definerer som 'veldig overvektig' osv..

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er det jeg tenker også. Her skytes ingen ;) Er enig i det du sier, ikke at det nødvendigvis må være usunt, men at man får i seg mer enn man trenger hvertfall. Jeg ligger vel på grensen til litt over normal eller øverst i toppsjiktet på normal, etter hva bmi tilsier, men er jo ikke den beste indeksen å følge den heller selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...