AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Hei! Vi er 2 jenter på 21 år som har spart opp penger til å reise. Først var vi innpå jorden rundt tur, men fant ut at vi vil heller være litt lenge på 2 steder enn korte opphold på mange steder. Vi har planer om å være borte i 2 måneder, da fra oktober til desember. Det vi i hovedsak er ute etter er et eksotisk sted med stabilt vær i fra oktober til desember, sol, hvite strender og turkist vann. Litt shopping, litt festing og gjerne steder man kan oppleve litt – som dykking, surfing osv. Vi tenker i hovedsak på å reise til Thailand. Er åpen for alle forslag og tips vi kunne få! Hvor mye penger trenger man til reiseutgifter + lommepenger for å være borte i 2 måneder? Hvordan er det med bomuligheter, lønner det seg med hotell, eller finne noe man kan leie? Hvor i Thailand burde vi eventuelt bosette oss? Takk for alt av hjelp vi kan få ☺
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Phi Phi! Fantastisk sted med flotte dykkemuligheter fra de små nærliggende øyene, ungt miljø med masse små barer og butikker og fine strender.
Solbærpiken Skrevet 8. juni 2011 #3 Skrevet 8. juni 2011 Spørs jo litt hva dere ønsker ut av turen og hvor stort budsjett dere har. Thailand er flott - Nord Thailand flottere og billigere enn i sør, men mangler jo strender. Hvis dere ikke trenger strand hele tiden anbefaler jeg Chiang Rai og Chiang Mai. Dere kan feks dra opp i grenseområdene, ri på og mate elefanter, se tigere, møte urbefolkningen som har mange ringer på hals og legger (long-neck stammen)... Ellers er et av de flotteste stedene jeg har vært Halong bay i Nord Vietnam. Også ett fantastisk land, som ikke er tatt helt over av turistene og ganske billig sammenlignet med sør Thailand..
Eliisa Skrevet 9. juni 2011 #4 Skrevet 9. juni 2011 Hadde jeg vært dere hadde jeg reist litt rundt, når jeg først var i området. Det går masse busser og slikt, så det er ikke noe vanskelig å komme seg rundt. Når jeg jobbet som dykkeinstruktør i Thailand pleide de fleste backpackerne å være på samme sted ca 2 uker, før de beveget seg videre. Om dere drar til Thailand burde dere først finne ut av hva det er dere vil gjøre. - Strandliv (Stort sett der det er strender) - Feste (Koh Phangan og full moon parties) - Shoppe (Bangkok) - Dykke (Similan islands!! Og Koh Tao) - Kulturelle ting (Chiang-Mai, Bangkok) Strandliv er det ikke noe vanskelig å finne i Thailand; cluet er bare å finne den stranda man har lyst til å være på. Om det er proppfullt med folk, strandsenger, selgere på stranda og fotdamer - eller om det er de folketomme strendene der man må ligge på håndkle sitt. Der det er turister, er det som regel fester. Det finnes en hel haug av helt rå klubber i Bangkok, som er verdt å besøke. En av de mest kjente festene i Thailand er allikevel Full moon party på Koh Phangan. Shopping er best i Bangkok. Om du er på turiststeder er det turistpriser. I Bangkok finnes det enorme kjøpesenteret, MBK for eksempel og det er små markeder som er superbillige. Et lite tips er å lære dere tall på Thai. Da kan dere mye lettere få billigere ting, siden de skjønner at dere ikke bare er dumme turister som lett kan lures for litt ekstra penger. Dykking i Thailand er noe jeg kunne skravlet mye om, så jeg skal gjøre det kort. Det finnes masse fine steder å dykke, et av de fineste er Similan Islands. Et annet fint sted er Koh Tao! En sjarmerende liten øy med masse fine dykke sites. I Nord-Thailand finner man masse man kan gjøre! Det er utrolig vakkert der. Chiang Mai er absolutt verdt et besøk! Det som er så flott når man reiser i to måneder er at man er så fri til å gjøre ting uten å ha planlagt dem på forhånd. Dere kan bli ekstra lenge et sted, eller plutselig dra fra et sted tidligere enn planlagt. Jeg ville definitivt reist innom noen av nabolandene; feks Laos, Kambodsja, Burma eller Malaysia. Jeg elsker Kambodsja! Angkor Wat, strender, Phnom Penh osv.. Dagbladet hadde en artikkel om Kambodsja for litt tilbake. Artikkelen. Det jeg ville gjort om jeg var dere, hadde vært å finne billige flybilletter til Bangkok og tatt bussen til Chumpon. Derfra går det ferjer over til Koh Tao, Koh Phangan og Koh Samui - før den går helt ned til Surat Thani. Kart. Ville kost meg på Koh Tao, dykket og bare slappet av litt. Dratt på Full moon party, når den er på naboøya. Litt harry fest, men gøy å ha opplevd det. Deretter ville jeg dratt på vestkysten og kanskje innom Phi Phi, før jeg dro til Similan Islands. Det er et naturreservat, så du kan ikke akkurat bo der - men mange arrangerer turer dit. Det er utrolig vakkert Deretter hadde jeg dratt innom Bangkok før jeg tok meg en tur Nordover. Det er forøvrig lett å komme seg ut av landet fra Bangkok. Reisearrangører fikser lett turer til nabolandene Prismessig er Thailand det du gjør det til. Man kan bo på håpløse hoteller som ikke koster noe særlig, eller man kan bo finere. Mat og slikt er jo ganske så billig i Thailand. Jeg ville aldri ha leid noe... Da blir du jo bundet til et sted. Men men, hver sin smak. Sist mannen og jeg var i Thailand (2009) fant vi flybilletter tur retur for 5200. Vi var der i en måned og fant ut at vi hadde brukt ca 22 000,- på hele turen. Vi dykket mye og det koster jo litt, men vi bodde ekstremt billig.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 Tusen takk for svar dere! Og takk for så mye bra informasjon Eliisa, så hyggelig! Er jo en liten stund til vi reiser enda, så tenkte å begynne å skrive ned en "plan" for hele reisen. Kom gjerne med flere innspill! Tror dere vi kommer langt med 25 000 hver?
Gjest Badabing Skrevet 14. juni 2011 #6 Skrevet 14. juni 2011 Det kommer helt an på hva dere skal gjøre. Å bo kan være veldig rimelig, så lenge dere ikke velger de mest typiske turiststedene og ikke er altfor kresne. Jeg har betalt alt mellom 5 og 70 dollar for en bungalow. Hvis dere vil gjøre noe litt utenom det vanlige, kan det fort koste litt. Mener jeg betalte rundt 2500-3000 for dykkerlappen. Jeg er også blant dem som anbefaler en liten stund i Nord-Thailand i tillegg til sør. Det finnes kurs i blant annet matlaging, yoga, meditasjon, massasje, og du møter mange artige mennesker der. Forøvrig elsker jeg også Kambodsja, men det er bedre å få vært masse i ett land og å ha god tid, enn å måtte kjase fra sted til sted. En måned i Kambodsja er hva jeg synes er passe for eksempel. Dere kan fort slå i hjel to måneder i Thailand om dere både vil se sør og nord. Jeg hadde 5 uker i Thailand og fikk ikke sett halvparten av det jeg ville.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå