Gå til innhold

Sluk som til stadighet tetter seg - LEI

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi leier en helt super leilighet som passer oss perfekt. Det eneste problemet er at sluken til badet tetter seg til stadighet. Vi flyttet inn hit for et år siden, og den har i alle fall vært (delvis) tett en 4-5 ganger. Nå er den tett igjen. Kjører på med plumbo heavy gel for å se om det funker, for det gjør det noen ganger. Det er bare så utrolig lite gøy å være redd for at sluken skal tette seg hver gang man har vært på do eller dusjet, omtrent. Sambo skylder på håret mitt, men jeg kan ikke skjønne at det skal skape SÅ store problemer?

Huseier har snakket om at det er noe feil med rørene, slik at de er mye mindre bratte enn de burde være, og jeg mistenker at første del av rørene er videre enn lengre nede, slik at det blir en fantastisk propp-effekt.

Har noen noen gode råd? Er det best å jevnlig behandle rørene med avløpsåpner? Ironisk nok var det det vi gjorde denne gangen: brukte jif avløpsåpner for å forebygge. Mistenker at en klump med "ettellerannet" har løsnet øverst i røret, og så satt seg fast lenger nede.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Nå renner det igjen, heldigvis. Får håpe det holder seg en stund..

Skrevet (endret)

Plumbo Gel fungerer som bare det. Trenger igjennom vann og skitt, og løser opp på null komma niks :)

Endret av Sunniva81
Skrevet

Har du prøvd å åpne rørene og se hva det er som gjemmer seg inni der? Vi har gjort det et par ganger, for det er ikke alt som forsvinner med plumbo el. lignende! Ikke veldig artig arbeid, men det har hvertfall hjulpet oss!

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Det er umulig å komme til noe særlig, og å åpne rørene er ikke et alternativ. Da må gulvet ødelegges, og det tror jeg ikke huseier aksepterer, altså. :sjenert:

Kanskje kjøre nedi en kvart boks plumbo heavy gel i måneden eller noe, så holder det seg..?

Gjest Raggy
Skrevet

Kjør på med masse glovarmt vann og salo vekselvis, det holder rørene rene. Jeg gjør dette i alle vasker og sluk med jevne mellomrom. Var en rørlegger som anbefalte meg dette.

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på med masse glovarmt vann og salo vekselvis, det holder rørene rene. Jeg gjør dette i alle vasker og sluk med jevne mellomrom. Var en rørlegger som anbefalte meg dette.

Stemmer, det gjør jeg også, det gjør at fett og drit løser seg opp og ikke setter seg fast i rør. :)

Skrevet

Har du tatt opp den store svarte plastdingsen nedi sluket? Under der pleier det å være mye lekkert;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha kjøpt en sånn rist til å ha i sluket i vasken/dusjkabinettet/badekaret. Altså der dere dere vasker håret. Det er utrolig hvor mye hår man mister. Da jeg startet med det så går det sjeldnere tett.

AnonymBruker
Skrevet

Verdt et forsøk. :jepp: Takk for tips!

Har du tatt opp den store svarte plastdingsen nedi sluket? Under der pleier det å være mye lekkert;)

Den har vi oppe hver gang det tetter seg, ja, så den får seg en vask jevnlig. Men ting pleier ikke å bli liggende der, tydeligvis.

Jeg ville ha kjøpt en sånn rist til å ha i sluket i vasken/dusjkabinettet/badekaret. Altså der dere dere vasker håret. Det er utrolig hvor mye hår man mister. Da jeg startet med det så går det sjeldnere tett.

Hvor får man tak i det, egentlig? Rørleggerforretninger? Vi har dusjhjørne, så det er en stor sluk i gulvet. Hvor skal en sånn plasseres da? :klo: Har faktisk tenkt tanken på å pakke en kaffesil nedi der.. Litt primitivt, men. :sjenert:

Jeg pleier å være veldig nøye med å dra fingrene gjennom håret et par ganger slik at mesteparten av løshåret ikke går i sluken, men da faller det av enda mer da, sikkert. :sukk:

(Et øyeblikk leste jeg feil, og trodde du skrev vi skulle ha sånn rist i do! :skratte: Da hadde det blitt tett fort, da.)

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Du får sånne rister hos en rørleggerforretning. Bare mål diameteren i sluket. Har sånn i både dusjkabinett og badekar. Den av metall er best for det er litt tyngde i den.

Gjest Tirkes
Skrevet

Zalo er supert - dersom det er fettbelegg og såperester som er problemet. (Sammen med varmt vann).

Plumbo er bra til knuter av hår, hud og æsj.

Klorin eller salmiakk i en liten dæsj i blant ned i sluket når man vasker badet kan hjelpe å holde borte vond lukt.

Åpne sluket og rense ut det man får tak i er til hjelp...

...men alt dette er forsøkt.

Da sitter det nok en propp av et slag lengre ned i røret. Har dere forsøkt så morsom sugekopp når det blir tett? Det hjalp oss med en tett vask i en leilighet vi leide... Holdt på med plumbo og alt mulig, opp med vannlås osv... Men med sugekoppen så ordna alt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...