Kindlooks Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Lyst på en fin brunfarge i sommer og lurer på hvilket merke og type som er best når det gjelder både sololje og solkrem. Har vel normal hud og blir ikke solbrent veldig lett. Vil ha noe som gjør at brunfargen kommer fortere. Hørt at hawaiian tropic og piz buin er bra? Hva bør jeg bruke i annsiket? vil ikke ha noe som gjør at jeg får fet hud.
Yasi Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Personlig vil jeg anbefale deg en solkrem fremfor en sololje. Sololje kommer som regel med ganske så lav faktor, og selv om du har som mål å bli brun er det likevel viktig å huske på at huden din trenger beskyttelse mot de skadelige solstrålene. Dessuten synes jeg at både fargen holder seg mye lenger dersom en bruker solbeskyttelse, samt at fargen huden får ser naturlig og gyllen ut. Personlig er jeg blitt veldig glad i solkremene var Riemann, som finnes i 2/3 forskjellige styrker - alt etter hvor godt du vil beskytte deg selv eller hvor raskt du vil bli brun. Jo lavere solfaktor, desto fortere blir man brun - logisk nok Selv om jeg ikke anbefaler det. Solkremene fra Riemann holder utrolig lenge og er vannfaste. Jeg har nylig begynt å teste Riemann selv, men du kan lese en gjesteomtale her, dersom det er ønskelig. Personlig synes jeg det er meget viktig med solbeskyttelse, og jeg føler ikke behov for å smøre meg mer enn maks 2 ganger med Riemann (og det forekommer hvis jeg bader veldig ofte i vannet). Utrolig praktisk å slippe å smøre seg selv hele tiden. Solkremen har ikke gitt meg noen urenheter, den trekker superraskt inn og er en fryd å ha på kroppen Lykke til med valget, og husk å beskytte deg uansett hvilken metode/solkrem du ender opp med
Lykkelitenen Skrevet 7. juni 2011 #3 Skrevet 7. juni 2011 (endret) I dag får man sololje med høyere faktor (loreal har f.eks faktor 20) og disse skal beskytte like bra som vanlig solkrem om man bruker rett mengde og smører seg så ofte som anbefalt. Men, og dette er et stort men, mange bommer med mengden på sololjen og bruker alt for lite, noe som gir lavere beskyttelse. Med andre ord, om du bryr deg om huden går du heller for en vanlig solkrem til hverdags og kan heller bruke olje på sensommeren når du har fått ett godt grunnlag og ikke mindt på dagen når solen er sterkest. Hvilken faktor som passer deg er vanskelig å si uten å se huden din og vite hvordan du reagerer på solen, men man anbefaler egentlig å ha over 15 i begynnelsen, over 20 om du vet du blir brent lett og ikke blir så veldig brun og over 30 til de som vet de brennes svært fort og som skjeldent blir brun, bare rød. Om du vil vli fortere brun anbegfaler jeg en solkrem som skal gi raskere og dypere farge. Piz Buin har denne effekten. Disse koster litt mer, men de er verdt det om du vil ha farge kombinert med beskyttelse. Denne får du i faktor 6 og 15, om du ikke blir lett brent skal nok 15 være greit. Er du mye uten midt på dagen eller skal til syden vil jeg anbefale å bruke denne i 15 på morgen og ettermiddag og en høyere midt på dagen (samt ta pauser fra solen!). Greenpeople har også en tilsvarende, denne er også i faktor 15, men er i tillegg organisk. I ansiktet kan det lønne seg å ha en egen solkrem spesielt laget for ansiktsbruk. PizBuin har en i 15 og en i 30, disse skal ikke gi fet hud. Sensilis har jeg brukt de siste årene i faktor 30, denne bruker jeg som en dagkrem og kan trygt bruke den under makeup, selv om dette er en solkrem og ikke en dagkrem med faktor. Kan forsåvidt legge til at pizbuin i år har kommet med en aftersun som skal gi bedre farge, samt at betakaroten også kan gi deg en raskere og dypere brun farge Endret 7. juni 2011 av Lykkelitenen
Rosenrød Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 Jeg liker veldig godt Alba Botanica sin solkrem som er å få kjøpt på iherb.com. Piz Buin sine kremer kom veldig dårlig utav det i flere tester for noen år siden, disse hadde da veldig lav UVA-beskyttelse. Dette har medført at jeg har holdt meg vekke fra dette merket, men det er jo godt mulig at kremene har blitt forbedret i løpet av de siste årene. Som Lykkelitenen sier så kommer nå sololje også med høy faktor, og dette med at en bruker for lite olje slik at faktoren blir lavere, gjelder jo også for krem. Mange bruker for lite krem også, slik at faktoren blir lavere, så jeg ser ikke den helt store forskjellen på krem og olje her. Mener å ha både lest og hørt at forskjellen i beskyttelse på f.eks faktor 20 og faktor 50 er svært liten, og at en blokkerer ca.93-94% av solstrålene allerede ved faktor 15, så det viktigste mener jeg er å smøre seg OFTE. Annenhver time, pluss etter bad, er vel det anbefalte.
Lykkelitenen Skrevet 7. juni 2011 #5 Skrevet 7. juni 2011 Mange bruker for liten krem, det er helt sant, men oljen er så klissen at mange bruker mye mindre olje enn de ville brukt med krem siden de tror de har smørt på mer enn de faktisk har, noe som minsker beskyttelsen enda litt til, derfor skal man være litt skeptisk til sololje. Nå er det kommet en del dry-oils på markedet, så da er det litt lettere å få rett mengde siden man ikke føler seg klissete med en gang, slik man gjør med vanlig olje. PizBuin har forsåvidt skiftet UVA-filter etter at den testen ble gjort, så nå er det faktisk de som har den mest fotostabile UVA-filteret av "billigkremene".
Rosenrød Skrevet 8. juni 2011 #6 Skrevet 8. juni 2011 Så bra, da tror jeg kanskje jeg må prøve Piz Buin i år:-) Synes den lukter så utrolig godt!
Gjest Kathpus Skrevet 8. juni 2011 #7 Skrevet 8. juni 2011 (endret) Hei! ¨ Jeg bruker Hawaiian Tropic sololje. Den inneholder blant annet betakaroten, og kan kjøpes både med og uten solfaktor. Denne får man kjøpt hos Cubus, for ca. 129 kr. Endret 8. juni 2011 av Kathpus
Lykkelitenen Skrevet 8. juni 2011 #8 Skrevet 8. juni 2011 Mhm! Jeg er en sucker for lukt Jeg har i år fått fylt opp lageret mitt gjennom div goodiebags fra forskjellige kurs, så blir Nivea som brukes mest. Lukter blææææ....!
Gjest småhjerte Skrevet 30. juni 2011 #9 Skrevet 30. juni 2011 Hva med VICHY sin sololje? Den med 40 i solfaktor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå