Gå til innhold

Hvordan glede en deprimert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg undrer meg til stadighet - og nå lurer jeg på...

Hvis man bor sammen med noen som av en eller annen grunn har havnet på "den mørke" siden og lider under en depresjon - hvordan kan man da glede h*n? Det går jo ut over alle i familien og ingen har det godt så lenge den ene sliter...

Noen som har vært der? Råd og meninger er velkomne her altså..

:enig_animasjon:

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Det viktigste du kan gjøre er vel det du gjør nå. Vise at du tar det på alvor, og at du er en trygghet. Veldig vanskelig i lengden, men la oss ikke håpe at slike ting varer evig. Vis personen at den har absolutt egenverdig, og la den gråte. Det vil bli bra igjen...Jeg tror og på det. La personen hvile og gi han et kyss. Det er alltid en rot til problemet, og leter han vet han sikkert hva det er. Men la han bruke sin egen tid på å hele det. Det hjelper ikke å skynde på slike prosesser. Du er sikkert den beste hjelpen bare ved å være.

Det er slik jeg tenker iallefall. Takk for gode råd.

Skrevet

:D

-VÆR DER! uten å mase.

-Gi den som er deprimert tid.

-La h*n styre samtalene rundt depresjonen,

Det hjelper mye å snakke om de vonde følelsene.

-Lytt mye, ta det h*n sier på alvor.

-Oppfordre og oppmuntre til å motta hjelp fra fagpersonell.Det er ikke farlig å gå til psykolog.

-La den deprimerte forstå at dette er noe som rammer MANGE.Alle opplever i løpet av livet i større eller mindre grad å bli deprimert.H*n er ikke gal fordet.

-Ta selvmordstanker på alvor.La det være greit å snakke også om dette , selv om du som pårørende opplever det som ubehagelig.Ingen skal være nødt til å skjule tanker om å ta sitt eget liv.

-Ikke press den deprimerte til å være sosial, en del av depresjonen er nettopp ønsket om å trekke seg unna det sosiale.

-Prøv å få h*n med på tur ute.Små turer i frisk luft er god medisin mot depresjonsfølelse.

- Hømopater har mange ufarlige medisiner mot depresjonsfølelse og angst.Prøv noen av disse de hjelper OFTE.

Håper dette var noen råd som kan hjelpe deg.

Hilsen La Guapa :D

Skrevet

Jeg lider av depresjoner og det eneste som hjelper for meg er en lang samtale med typen hvor jeg kan si akkurat hva jeg føler og grine så mye jeg vil.. alt han trenger å gjøre er å holde rundt meg og si at han fortsatt elsker meg ;)

Skrevet

Helt enig med dina_

Det viktigste er å vere der å støtte.La personen få alt ut.Det hjelper mye å få satt ord på følelsene sine,uten å bli dømt å føle at lytteren ikke er interresert.Da kan vedkommende bare lukke seg mere.

Skrevet

IKKE prøv å få vedkommede til å smile hele tida. "Smil litt da", slå av en spøk som vedkommende "må" le av, osv... Det er utrolig slitsomt å bli tvunget til å være "glad" når man ikke er det.

Skrevet

M-m. Enig. Når jeg blir deprimert så pleier jeg å sende en melding til typen "Si noe morsomt" e.l.. han spør aldri om hva som er galt før jeg er i godt humør igjen.. han bare sender masse vitser.. prøver å få meg til å le. Akkurat det jeg trenger.

Forskjell på mennesker selvfølgelig, men for meg hjelper dette ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...