AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Jeg sitter med ca 130 000 kr, jeg lurer litt på hvordan jeg skal få spart dem best mulig. Høyrentekonto? Fondsparing? Hva mer? Har ikke peiling, skal skaffe meg en avtale med en kontakt i banken min for å få oversikt, men jeg vil gjerne ha litt kunnskap å komme dit med selv. Har folket tips og råd?
Horge Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Har folket tips og råd? For å kunne gi råd, så er det veldig viktig at du sier noe om hvor lenge du planlegger å spare pengene. Dersom horisonten din er seks måneder, så blir anbefalingen noe helt annet enn om du har tenkt å spare i 30 år.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #3 Skrevet 7. juni 2011 Jeg vil spare til jeg skal kjøpe meg egen bolig, dvs at jeg vil spare pengene i allefall rundt 6-7 år, slik at de kan stå og gi meg litt renter eller hva jeg skal si. Jeg tenker at om jeg setter de på konto, så vil jeg fylle på litt selv etterhvert også slik at det en gang blir hus. BSU er jeg ikke sååå veldig interessert i fordi jeg helst vil ha mulighet til å ta penger inn og ut som jeg føler for, alt ettersom om det skjer noe.
Ariadne85 Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 Hva med 75000 på bsu, og resterende på hogrente konto? Da har du en solid buffer til uforutsette ting, samtidig som du har en trygg måte å spare til bolig på
lillemia Skrevet 7. juni 2011 #5 Skrevet 7. juni 2011 Jeg vil spare til jeg skal kjøpe meg egen bolig, dvs at jeg vil spare pengene i allefall rundt 6-7 år, slik at de kan stå og gi meg litt renter eller hva jeg skal si. Jeg tenker at om jeg setter de på konto, så vil jeg fylle på litt selv etterhvert også slik at det en gang blir hus. BSU er jeg ikke sååå veldig interessert i fordi jeg helst vil ha mulighet til å ta penger inn og ut som jeg føler for, alt ettersom om det skjer noe. Da er nok det beste å spare på en høyrentekonto. Aksjer/fond vil ikke være hensynsmessig dersom du tenker å ta ut penger nå og da. Ville nok likevel vurdert å sette en god slump til BSU-sparing, i og med at du selv sier at du skal spare til bolig.
juliane Skrevet 7. juni 2011 #6 Skrevet 7. juni 2011 Så lenge du jobber slik at du får glede av skattefradraget ville jeg absolutt satt av penger til å putte inn på BSU et par år fremover. Du får jo uansett bare satt inn 20.000 i året, så da har du uansett endel tilgjengelig på høyrentekonto. Fordelene med BSU er mange: 4000 i skattefradrag i året, bedre rente enn sparekonto - og ikke minst mer goodwill fra banken når du en gang skal kjøpe leiligheten du har planer om. 1
Ariadne85 Skrevet 7. juni 2011 #7 Skrevet 7. juni 2011 At du bare kan sette inn 20 000 i året er bare tull, men du får bare skattefradrag opptil dette beløpet.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #8 Skrevet 7. juni 2011 At du bare kan sette inn 20 000 i året er bare tull, men du får bare skattefradrag opptil dette beløpet. Sitert fra www.postbanken.no: 'Spar inntil 20 000 kroner i året' ?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #9 Skrevet 7. juni 2011 Hei! Ja, kanskje det ikke er så dumt å sette et visst beløp over på BSU, og heller ha resten i bakhand dersom det skjer noe veldig uforutsett? Jeg har som sagt planer om å spare til bolig, men i tilfelle det skjer en krise, eller noe uforutsett dukker opp vil jeg likevel ha mulighet til å ta ut pengene. Men er det ikke slik at dersom en vil ta ut av BSU, så må en bare levere tilbake rentene man har tjent på det det året, eller?
Zzyzx Skrevet 8. juni 2011 #10 Skrevet 8. juni 2011 Du kan ta ut inneværende års innskudd uten konsekvenser. Det vil si at penger som er satt inn i 2011 kan tas ut i 2011. Penger som er satt inn i 2011 kan tas ut i 2012, men da må du betale tilbake skattefradraget. Jeg tror også at du da har brutt vilkårene for BSU-sparing og dermed ikke kan spare mer på BSU i det hele tatt. Her kan noen gjerne rette meg om jeg tar feil. Uansett så er det ikke noe stort poeng i å sette inn mer enn 20 000 i året på BSU, nettopp fordi pengene er låst og man får ikke skattefradraget for mer enn de 20 000. Hvis det i det hele tatt går an å sette inn mer enn det i året. Dersom du tror at du blir nødt til å ta dem ut fra BSU-kontoen igjen, så anbefaler jeg å heller sette dem på høyrentekonto. Du har bare én sjanse på BSU. Hvis du ikke tjener nok til å dra nytte av skattefradraget så er det heller ikke noe poeng i å spare på BSU.
Gjest Tirkes Skrevet 8. juni 2011 #11 Skrevet 8. juni 2011 Dersom du har tenkt å bruke pengene på "moro", høyrente. Dersom du vil spare alt men vil ha noe tilgjengelig i tilfelle det skulle skje noe: Fond. Rent personlig ville jeg sørget for å ha ca. en månedslønning på høyrentekonto, deretter delt 50/50 mellom BSU og en lav/moderat risiko fondskonto. Fond har ofte litt mer utbytte, selv om det er litt mer risiko knyttet til det. Mtp en 6-7 års sparetid, så er fond ganske greit. Men snakk med banken din du. De kan nok gi beste rådene.
Umuriel Skrevet 8. juni 2011 #12 Skrevet 8. juni 2011 Det går fint an å spare mer enn 20 000 i året på BSU, men man får ikke skattefradrag for mer enn de 20 000. Men BSU har svært gunstig rente, og hvis du uansett har tenkt å låse noen av pengene til boligformål er det like greit å sette de inn på en BSU. Ellers kan du jo sette av en del til aksjer/fond og resten på høyrentekonto.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #13 Skrevet 8. juni 2011 Dersom du jobber sånn at du kan benytte deg av skattefradraget på BSU så hadde jeg spart 20.000 der i år og satt resten på høyrentekonto. Til neste år så kan du overføre nye 20.000 kr fra høyrente til BSU. Da dekker du behovet for bolig om noen år samt at du har penger tilgjengelig.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #14 Skrevet 8. juni 2011 Enig ang BSU, det er veldig lurt. Selv fikk jeg en større slump penger som student og satt alt (45 000) inn på BSU. Viste seg at dette ikke var så lurt, skulle heller ha posjonert dem ut og satt inn litt etter litt med tanke på fordelene jeg da ville fått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå