AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Det ligger i familien å være litt overvektig, og jeg har anlegg for å legge på meg. (Det merket jeg da jeg la på meg 10 kilo iløpet av et år på folkehøgskolen, men de kiloene er borte for lengst nå). Mammaen min er derimot blitt veldig overvektig de siste årene. Jeg har alltid trent og spist sunt, og vært normalvektig så lenge jeg kan huske. Mammaen min gjør derimot ingenting med det, og hver gang jeg kommer hjem (bor i en annen by), har hun blitt større. Det høres kanskje litt rart ut, men når jeg er hjemme drar jeg henne med på lange turer og tilbyr meg å lage middag sånn at det blir noe sunt. Hun er 55 år, så ikke akkurat ung lenger, og jeg begynner å bli beskymret for helsen hennes. Hun lever forsåvidt et sunt liv, trener svømming en gang i uken og pilates noen ganger. Hun spiser ikke McDonalds eller sånn, alt er relativt sunt og hjemmelaget. Problemet er at hun spiser mange porsjoner, og godterier og nøtter hver eneste dag. Hun baker ofte kaker som hun og faren min spiser sammen, og hun småspiser hele tiden. Han er derimot normalvektig fordi han spiser mye mindre og trener, jeg tror han har gitt opp kiloene hennes for mange år siden. Jeg har selvfølgelig aldri sagt ifra om beskymringene mine, og hun vet mest sannsynlg selv at hun er overvektig. Hun veier nok rundt 90 kilo og er 160 høy - ikke akkurat helseforsvarlig! Er det noen som har opplevd det samme eller har noen gode tips? Jeg er kjempeglad i mammaen min og vil beholde henne her i maaaange år fremover! Dette er ikke snakk om hvordan hun ser ut, for det bryr jeg meg ikke om...
Husplante Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Hva med å bare si det sånn som det er? Si at du har lagt merke til at hun kanskje har lagt på seg litt i siste tiden og at du er bekymret for kostholdet hennes og helsa hennes, da hun tross alt er i en alder hvor dette har mye å si (diabetes, hjertesykdommer osv). Det er bedre å si ifra enn å gå rundt og syntes at mora di er feit og mate henne sunt hver gang du er der, det skjønner du sikkert selv også
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #3 Skrevet 7. juni 2011 90 kg og 160 cm? Da sliter moren din, det er ikke bare snakk om overvekt lenger, men FEDME, og det er faktisk helsefarlig. Du kan ta det opp med henne, og fortelle henne at du er bekymret for hennes helse. Hvis jeg hadde kjent en med så høy kroppsindex så ville jeg snakket med vedkommende, hvis det var en som sto meg nær. 1
Snop Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 Jeg har selv prøvd alt: - Alvorsprat - Sint gråte-prat - Snill prat - Oppmuntring - Tips til oppskrifter - Prøvd å få min far til å kjøpe mindre usunt når han handler - Tryglet henne om å dra til ernæringsfysiolog eller lignende Så jeg har ingen flere råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå