Gå til innhold

Spm. ang Hestehenger og bil !

LovelyMonroe

Anbefalte innlegg

Viss man skal frakte en hest med hestehenger fra ca Ålesund til Tr.heim(litt nord), hvor mye tror dere(ja det er spørs på bil, men ca) det vil gå i bensin en vei.. og hvilket sertifikat må man ha? Er det ikke noe slik at man kan kjøre henger med så og så mye vekt uten sertifikat på henger, evnt er det noen andre klasser man kan ha sertifikat på(f.eks lastebil) og det da er lov å kjøre med henger?..

Håper noen kan svare på dette, og gjeeerne det med bensin også, for dette er jeg grønn på!! :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du som skal kjøre? Isf hadde jeg ikke gjort det hvis du ikke vet såpass (IKKE vondt ment :) ) - er ganske skummelt å kjøre henger første gangen. Kan også oppstå komplikasjoner underveis og da er det godt å være litt dreven på hengerkjøring. Men dersom du skal frakte noe annet enn en shetlandsponni på en pitteliten enkelthenger må du nok ha BE. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Du må ha førerkort på henger og du må ha en bil som har lov til å dra hengeren (inkludert vekten av hesten også)

Man kan kjøre bil med henger uten klasse E, men bil med hestehenger og den vekten det medfører så er det lite trolig at det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne ut hva hengeren og hesten veier. Inntil 750 kg henger kan kjøres på vanlig klasse B. Du kan også kjøre på klasse B dersom bilen er tyngre enn hengeren og totalvekt ikke overskrider 3500 kg. I tillegg må du sjekke hvilke begrensninger vognkortet på den aktuelle bilen setter. Er hengeren tyngre enn dette må du ha klasse BE, og dersom bilen du må bruke er tyngre enn 3500 kg må du ha lastebillappen. (klasse C/CE)

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore

Drivstofforbruk er umulig å svare generelt på, siden det kan variere veldig. Finn ut hvilken bil du skal bruke, og sjekk hva den bruker på mila. Så går du på googlemaps og finner ut hvor langt det er. Så må du legge til litt pga hengervekt, men hvor mye varierer med hvor stor bilen er.

Endret av Rayanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Sambo kjørte hesten min med enkelthenger. Vekten på hengeren + hesten var akkurat innenfor grensen for hva han kunne kjøre med sin bil med klasse B. Men det var såvidt bare. Det var en utrolig ustabil og ekkel henger, og stakkars babyen min (hun var ca 7 mnd da) hadde ingen festlig tur.

Ble langt mer luksus da han tok BE og hesten kunne kjøre i skikkelig dobbelthenger med boggihjul. Mitt råd er - få noen som KAN å kjøre hestehenger til og kjøre. Bruk en stabil og god henger. Det fortjener hesten!

Ang utgifter støtter jeg forslaget over mtp. utregning. :)

Endret av Ms. Raggsokk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, jeg skal ikke kjøre(er du gal?? :fnise: ) Det blir nok en som kan det ja, jeg bare måtte forhøre meg litt! Tusen takk for tipset til hvordan regne ut bensinen, det eneste jeg tenkte på er liksom, kommer det på under 2000 eller hva.. sånnt har jeg ikke snøring på! Tusen takk for svar alle sammen!

:takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sambo kjørte hesten min med enkelthenger. Vekten på hengeren + hesten var akkurat innenfor grensen for hva han kunne kjøre med sin bil med klasse B. Men det var såvidt bare. Det var en utrolig ustabil og ekkel henger, og stakkars babyen min (hun var ca 7 mnd da) hadde ingen festlig tur.

Ble langt mer luksus da han tok BE og hesten kunne kjøre i skikkelig dobbelthenger med boggihjul. Mitt råd er - få noen som KAN å kjøre hestehenger til og kjøre. Bruk en stabil og god henger. Det fortjener hesten!

Ang utgifter støtter jeg forslaget over mtp. utregning. :)

Huffa, 7 mnd bare.. tenker meg det ikke var noe særlig kjekt nei.. :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, jeg skal ikke kjøre(er du gal?? :fnise: ) Det blir nok en som kan det ja, jeg bare måtte forhøre meg litt! Tusen takk for tipset til hvordan regne ut bensinen, det eneste jeg tenkte på er liksom, kommer det på under 2000 eller hva.. sånnt har jeg ikke snøring på! Tusen takk for svar alle sammen!

:takke:

Vi har en stor amerikaner som drikker bensin, så med stor hest (700 kg), henger og fulloppakket bil til fire uker ferie, så bruker denne bilen opp hele tanken på ca 25 mil (dvs, ca 100 liter). Men denne bilen går på ca 1,3 liter på mila til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får noen som er godt voksen til å kjøre så har hun/han antageligvis lov til å kjøre 7,5 tonn med vanlig B-førerkort, sånn var det hvert fall for en del år siden da pappa kjørte hest for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...