Gjest Tollo Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Hei lesere av KG. Er mor til to, den ene på 2 år og den andre på 9 år. Som hos de fleste andre med 100% jobb går det i full fart fra morgen til kveld. Det minste barnet er ofte den som tar mest plass hos oss og hun som nå er 9 klarer en del ting selv. Jeg opplever at jeg som mor blir veldig mekanisk om dagen. Jeg gir beskjeder, korrigerer henne, kjefter litt (ikke dramatisk og høylydt ,men bestemt). Fordi tiden er så knapp til at mht middag, lekser, finne fram klær osv føler jeg at hun "surrer" så mye. Må be henne 3 ganger om å legge matboksen i sekken, må be henne minst 2 ganger om å skru av pc for nå er det leggetid osv osv. Føler at min rolle, min misjon blir kun å korrigere, minne på og sørge for at det går rundt. 9 åringen er svært opptatt av pc og tv og jeg føler hele tiden jeg må sette grenser for bruken av dette. Hun har aldri lekt så mye selv, men liker best multimedia av ymse slag. Jeg tar meg i å veldig skjelden slappe av rundt ungene, jeg blir mekanisk. Barnas far er nok mer avslappet og tar ting litt mer med ro, men med hans tempo vokser kleshaugen dramatisk:) Så hvordan kan man unngå at alt blir korrigering og irettesettelser og heller prøve å leve litt der og da og være positiv!?
MarianneE Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Oj, det der var kjent gitt! Jeg har skjønt at her hjemme funker det best med "varsel" først; Jeg sier til 4åringen at "om litt må vi slå av TV". Og hadde hun brukt PC hadde jeg sagt til henne at om 5 min skal PCen av f.eks. Men den kjefte- og korrigere der... Uff, det er fælt nåe man har dager hvor man går lei av seg selv og sin egen stemme. Jeg har gått i megselv og tenkt litt etter: -Hvorfor kjefter (som er et fælt ord, snakker til er bedre for det høres ikke så strengt ut...) jeg? Er det hun gjør SÅ farlig? -Når jeg svarer "nei" til noe, mner jeg det, eller svarer jeg bare nei av gammel vane? Det ble litt rotete skrevet, men det var bare noen tanker...
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #3 Skrevet 7. juni 2011 Ja, veldig kjent det der. Med flere i rette alder handler mye av dagen om mas. Bruker også trikset med et par minutt varsel før tv eller pc blir slått av. Det funker gangske greit, i alle fall med minsten på 8. Og så orker jeg ikke kjefte på alt jeg kunne ha kjeftet på. Da hadde jeg bare kjeftet hele dagen. Jeg irettesetter/kjefter på noe, resten ordner jeg opp i selv uten å gjøre noe nummer av det. Noen dager velger jeg å mase på opprydding i gangen (sko, klær, ransel) andre dager blir det masing om lekser og skole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå