Gjest Spinell Skrevet 9. juni 2011 #41 Skrevet 9. juni 2011 hadde ikke prioritert å komme dessverre.. Hva med å gifte seg i utlandet og ha en fest med familie og venner når dere kommer hjem igjen? Forstår hva du mener, men er ikke helt med på logikken. Med mindre absolutt all slekt og venner bor innen svært kort reisevei vil det være gjester som har reise- og oppholdsutgifter uansett. 1
Grønt blad Skrevet 9. juni 2011 #42 Skrevet 9. juni 2011 I utgangspunktet mener jeg at man bør arrangere et bryllup man har råd til. Om jeg hadde kommet eller ei kommer an på flere punkter: - Hvor nært står jeg brudeparet? - ferie/fri. Hvordan passer det med ferie og fri fra jobb, måtte jeg tatt meg fri en ekstra dag? - økonomi - er det flere bryllup samme år/sesong? Hvor mange ekstrautgifter får jeg (selv om ikke gave er nødvendig, så kjøper man jo gave...; reise; et herregårdsbryllup krever kanskje et ekstra pent antrekk osv.) Hadde jeg nært brudeparet hadde jeg syntes det var kjempegøy, men en hel helg sammen med fremmede og ev. perifer familie hadde gjort meg usikker. Men, dersom dere er de eneste i vennekretsen som skal gifte dere dette året, og venner/familie som du snakker med er positive, så synes jeg dere skal gå for det. Det er deres bryllup, deres dag, og så lenge dere er forberedt på at en del ikke kommer, så er det jo helt greit
Knurr Skrevet 23. juni 2011 #43 Skrevet 23. juni 2011 Som flere skriver ville det komme an på hvor nær jeg var brudeparret, og hvor fleksibelt opplegget er. Velger selv et bryllup fra til høsten fordi jeg er student og ikke har råd til 2500kr til transport, overnatting 2 netter, nytt antrekk og gave. På den annen side planlegger jeg selv denne løsningen, av ren nødvendighet. Jeg og mannen bor i København, og cirka 10 av våre gjester bor her. Resten er i Norge og et par andre europeiske land, med god fordeling - Danmark er derfor det nærmeste for alle. Forskjellen er at det i Køben er stor variasjon i overnattings- og transportmuligheter. Med kjole i skapet, busstur ned og ungdomsherberg - og selvsagt ingen gave - kan studentene fra Oslo klare det til 800kr. Det jeg lurer mest på er egentlig hvordan man formulerer alle forbeholdene i invitasjonen? "Kjære x og x Vi gifter oss lørdag d. x kl. 12.00 i Kbh. PS: Vi trenger ingen gave. PS: Dere kan komme lørdag til middag hvis det er knapt med tid fredag. PS: Det er mange forskjellige hoteller rundt omkring, både x og x standard/prisklasse. PS: Hvis dere absolutt vil gi en gave, så gi et bidrag til bryllupsreise. PS: Ta med jakke - det blir telt i hagen." Blir en lang invitasjon! *s*
Gjest Jay Skrevet 23. juni 2011 #44 Skrevet 23. juni 2011 Sånne "Ps:"-ting synes jeg at passer godt i en bryllupsblogg som dere nevner i invitasjonen. Der kan dere legge ut kart, linker til hotel, busselskap, ønskeliste(?) og annen informasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #45 Skrevet 23. juni 2011 Som flere skriver ville det komme an på hvor nær jeg var brudeparret, og hvor fleksibelt opplegget er. Velger selv et bryllup fra til høsten fordi jeg er student og ikke har råd til 2500kr til transport, overnatting 2 netter, nytt antrekk og gave. På den annen side planlegger jeg selv denne løsningen, av ren nødvendighet. Jeg og mannen bor i København, og cirka 10 av våre gjester bor her. Resten er i Norge og et par andre europeiske land, med god fordeling - Danmark er derfor det nærmeste for alle. Forskjellen er at det i Køben er stor variasjon i overnattings- og transportmuligheter. Med kjole i skapet, busstur ned og ungdomsherberg - og selvsagt ingen gave - kan studentene fra Oslo klare det til 800kr. Det jeg lurer mest på er egentlig hvordan man formulerer alle forbeholdene i invitasjonen? "Kjære x og x Vi gifter oss lørdag d. x kl. 12.00 i Kbh. PS: Vi trenger ingen gave. PS: Dere kan komme lørdag til middag hvis det er knapt med tid fredag. PS: Det er mange forskjellige hoteller rundt omkring, både x og x standard/prisklasse. PS: Hvis dere absolutt vil gi en gave, så gi et bidrag til bryllupsreise. PS: Ta med jakke - det blir telt i hagen." Blir en lang invitasjon! *s* Jeg har tidligere blitt invitert i slottsbryllup over en hel helg. Vi fikk en "vanlig" invitasjon, og vedlagt lå et ark med praktisk informasjon. Var riktignok brudeparets foreldre som formelt inviterte og skrev under på det vedlagte informasjonsbrevet. Jeg synes det var en fin løsning 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #46 Skrevet 24. juni 2011 Tja, det kommer helt an på hvem som gifter seg det. Jeg og mannen var i et bryllup hvor vi måtte leie oss inn på en herregård og betale for overnattingen, de ble et fint og romantisk opphold for oss. Vi fikk god til på herregården til å pleie oss selv for bryllupet var avsluttet kl. 21 og ikke var vi mette så vi måtte stoppe og kjøpe oss mat på vei hjem fra festen for det var ikke nok mat til alle. Et eventyr av et selskap, og noe vi kommer til å huske resten av livet. Jeg kan betale opp til 5000 hvis det er noen jeg virkelig har god kontakt med, bestevenninner eller familie, ikke andre.
Jade Skrevet 24. juni 2011 #47 Skrevet 24. juni 2011 ...for bryllupet var avsluttet kl. 21 og ikke var vi mette så vi måtte stoppe og kjøpe oss mat på vei hjem fra festen for det var ikke nok mat til alle.... :O
Bestee Skrevet 24. juni 2011 #48 Skrevet 24. juni 2011 (endret) Nei, jeg ville ikke kommet så lenge det ikke var et av søsknene mine som giftet seg. Da hadde jeg ikke hatt noe valg.. Husk at dere setter spesielt den nærmeste familien i en vanskelig situasjon. Det er veldig vanskelig for dem å si nei selv om de kanskje egentlig synes det blir for mye.. Også synes jeg det er litt trist med slike bryllup at hvordan og hvor det feires er viktigere enn om gjestene kommer eller ikke.. Altså at festen blir viktigere enn gjestene. Endret 24. juni 2011 av Bestee 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #49 Skrevet 24. juni 2011 OM det var snak om noen av mine aller nærmeste så hadde jeg kommt. Fordi jeg hadde følt at jeg MÅTTE kåmme. Jeg hadde ikke sakt noe på det heller men jeg hadde levd på makaroni resten av måneden;(
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #50 Skrevet 25. juni 2011 Vi hadde sikkert kommet hvis det var bryllupet til mine eller min samboers søsken eller foreldre. Rett og slett fordi det hadde vært så utrolig, utrolig vanskelig å si nei. Vi ville nok ikke satt oss i gjeld for særlig mange andres bryllup, nei...
Gjest norah Skrevet 25. juni 2011 #51 Skrevet 25. juni 2011 (endret) Som flere skriver ville det komme an på hvor nær jeg var brudeparret, og hvor fleksibelt opplegget er. Velger selv et bryllup fra til høsten fordi jeg er student og ikke har råd til 2500kr til transport, overnatting 2 netter, nytt antrekk og gave. På den annen side planlegger jeg selv denne løsningen, av ren nødvendighet. Jeg og mannen bor i København, og cirka 10 av våre gjester bor her. Resten er i Norge og et par andre europeiske land, med god fordeling - Danmark er derfor det nærmeste for alle. Forskjellen er at det i Køben er stor variasjon i overnattings- og transportmuligheter. Med kjole i skapet, busstur ned og ungdomsherberg - og selvsagt ingen gave - kan studentene fra Oslo klare det til 800kr. Det jeg lurer mest på er egentlig hvordan man formulerer alle forbeholdene i invitasjonen? "Kjære x og x Vi gifter oss lørdag d. x kl. 12.00 i Kbh. PS: Vi trenger ingen gave. PS: Dere kan komme lørdag til middag hvis det er knapt med tid fredag. PS: Det er mange forskjellige hoteller rundt omkring, både x og x standard/prisklasse. PS: Hvis dere absolutt vil gi en gave, så gi et bidrag til bryllupsreise. PS: Ta med jakke - det blir telt i hagen." Blir en lang invitasjon! *s* No offence, men jeg blir på et generelt plan litt oppgitt av beregningene mange kommende bruder gjør på et opphold. Man forventer at folk skal ha lyst til å sove på gulvet hos folk man ikke kjenner, hos tante Gerda som bor i nabokommunen - eller på fellessal på ungdomsherberge. Man glemmer ofte også at endel ikke kan bestille de billigste billettene(sent avklart ferie, ikke billige billetter igjen) - og man antar at folk har lyst å reise med buss hele veien til destinasjonen. Folk må kanskje ta en dyrere reise - kanskje de ikke av ulike grunner ønsker bo på herberge hvor de må dele sanitærfasiliteter med ukjente(behov for privatliv, behov for søvn til neste arbeidsuke etc) Ikke minst beregner de aldri kostnadene generelt ved opphold,reise til/fra lokale - eventuelt flytog/lokaltog/buss/taxi til og fra festlokale(som ofte kan være en høy sum) - og kostutlegg. Reiser jeg fra min by(som flyr direkte til Køben eks) så bruker jeg tilsammen ca 3000 pr. pers på hele reise(fly, flybuss/flytog t/r), og ca 700 kr pr natt på et helt ordinært hotell. To personer + gave til 1000 = runder ned og sier 9500 kr kun for reise, gave og opphold. 8500 kr uten gave. Et litt annet regnestykke...... Endret 25. juni 2011 av norah 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #52 Skrevet 25. juni 2011 Nei, jeg hadde ikke kommet. Jeg hadde ikke kommet i noen bryllup som var langt unna og jeg måtte ta inn på ett hotell eller betale annen overnatting selv, for det har vi ikke råd til. Jeg har ikke vært i så mange bryllup, men de vi blitt invitert i har vært nært så vi kan sove hjemme.
Tante M Skrevet 25. juni 2011 #53 Skrevet 25. juni 2011 Vi var invitert i bryllup her i Norge og måtte overnatte på hotell som var dobbelt så dyrt som dette. Tror vi ville bli sett rart på dersom vi ikke hadde kjøpt gave fordi vi måtte betale for overnatting. I tillegg måtte vi ta fri fredag. Men det er selvsagt et valg man tar. Blir ikke støtt av å bli bedt, iallfall
Gjest småhjerte Skrevet 26. juni 2011 #54 Skrevet 26. juni 2011 Om jeg hadde hatt økonomi til det, ville jeg betalt for å komme i et bryllup. Hadde det vært veldig dyrt, så ville jeg kanskje tenkt meg om en ekstra gang. Er det en god venn eller et nært familiemedlem, ville jeg kommet. Hadde det vært en fjern slektning eller en bekjent, tror jeg at jeg ville takket nei. Når det gjelder overnatting, måltider og pris, så ville jeg kommet med et tilbud som alle kan benytte seg av. Men jeg ville også skrevet at de som vil kan ordne dette selv. Kanskje noen vil finne en billigere løsning? Eller vil ordne seg måltid selv? Mange tar jo kanskje dette som en weekendtur, og da er det greit at gjestene selv kan bestemme hva de vil være med på utenom bryllupet
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #55 Skrevet 27. juni 2011 Det frekkeste jeg vet i innbydelser er: GI ET BIDRAG TIL BRYLLUPSREISE! 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #56 Skrevet 27. juni 2011 Vi vurderer å gjøre noe av det samme selv: Bryllup på slott i nærheten av Gøteborg. Har funnet ”drømmeslottet” vårt. Fredag: uformell grillmiddag og vinsmaking. Dette blir det opp til den enkelte om de vil være med på, men vi må selvsagt vite hvor mange som kommer. Lørdag: frokost for de som var med dagen før, vielse, champagne og fingermat, omvisning på slottet, middag og fest. Søndag: frokost. Vi kommer til å be om at gjestene bekoster transport og overnatting selv. Det er ikke noen forutsetning at de sover på selve slottet. Vi vil presisere at det at gjestene deler dagen med oss er gave nok i seg selv. Grunnen til at vi fabler om et slikt opplegg er egentlig at vi er dritt lei vanlige bryllup, vi synes veldig mange av dem er et langt gjesp. Håpet er å gjøre dette til en flott opplevelse for alle, og noe man husker med glede. Jeg er ikke spesielt prinsessete av meg. Synes det er ganske trist å høre at så mange ville sagt nei til noe sånt, og at noen til og med ville blitt ille til mote over å få invitasjon. Men man får jo forholde seg til realitetene, og regne med mange avbud.
bergensjenta83 Skrevet 27. juni 2011 #57 Skrevet 27. juni 2011 Jeg reiser selvsagt til et bryllup om det er famile eller næremeste venner. I fjor var jeg i bryllupet til bestevenninnen min. Tok det som en del av ferien min. Måttte fly til Bergen, bodde hos min mor . Det ble jo litt utgifter til utdrikningslaget, men det ble kjempe gøy!av sluttet kvelden og overnattet på hytten til kusinen hennes. Bryllpet var utrolig flott. I sommer skal broren min gifte seg. De bor i København.. og skal ha alt der. Jeg kan ddessverre ikke bli med i utriknigslaget til svigerinnen min. Igjen blir bryllupet en del av ferien min. Siden køben er en fantastisk by skal jeg være der en uke så må da betale fly og hotell. Vet at mange andre av gjestene kommer fredag og reiser søndag. Vet og at fler ønsker å ta en uke av ferien sin der. Jeg gleder meg!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #58 Skrevet 27. juni 2011 PS: Vi trenger ingen gave. PS: Hvis dere absolutt vil gi en gave, så gi et bidrag til bryllupsreise. Med den setningen sørger dere for å at gjestene føler det er forventet med et bidrag til reisen, hvis ikke, vil de bli oppfattet som gnitne. Blir litt som å si, "ånei, du trenger ikke lage noe middag til meg, men om du likevel vil gjøre det, hadde det vært veldig godt med lammekjøtt!". 4
Sluagh Skrevet 27. juni 2011 #59 Skrevet 27. juni 2011 Hvis de som giftet seg var nær familie eller svært nære venner, og jeg fikk varsel minst 6mnd frem i tid slik at jeg kunne booke og spare litt så ja, da hadde jeg gjort det.
TheaH Skrevet 27. juni 2011 #60 Skrevet 27. juni 2011 Jeg hadde gladelig reist i bryllupet:) Vi reiste fra nord på vestlandet til sørlandet for å delta i et bryllup til et vennepar av oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå