Gå til innhold

Hadde dere dratt i et bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

En i familien min hadde bryllup på et slott i Sverige. Det ble drømmebryllupet hennes. Egentlig ville hun ha det på et slott i Danmark, men da satt moren hennes ned foten og sa at det var for mye å kreve av gjestene. En til i familien hadde forøvrig bryllup på en herregård på vestlandet et sted (vi bor på østlandet) og det ble full fest med mange gjester!

Forhåpentligvis så er jo dette en engangsgreie, som de nærmeste venner og familie kommer til å legge inn penger på. Jeg ville nok ikke brukt så mye penger om det var et bryllup til noen bekjente, men heller nærme venner. Så som folk tidligere i tråden har nevnt, så blir det nok ikke å bli fullt så mange gjester som hvis du skulle hatt det på et grendehus i nærheten.

Det er ditt bryllup, gjør det til den drømmen du vil ha!

Edit: Gjestene betalte reisen og oppholdet selv

Endret av Micolina
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Kanskje hvis det var broren min sitt bryllup eller noen andre i nær familie, men ikke ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Hotellet: 2700

Gave som de fleste gir selv om dere ikke krever det: 600

Reise til og fra herregård med bompenger og bensin: 300

Egen middag x2: 500

Nytt antrekk eller veske eller smykke eller sko for ham eller henne: 800

Barnevakt: 600

Fri fra jobben fredag 1500 x2: 3000

Total sum: 8500

Hvis du hadde betalt for overnatting selv og latt gjestene velge om de kom på lørdag istendefor fredag så hadde det vært greit- faktisk koselig, men jeg syns er frekt å forvente at folks kal bruke 8500 kr på å feire bryllupet ditt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke hatt råd til.

Gjest norah
Skrevet

Jeg har vært i flere brylluper hvor det har kostet oss en del kroner å komme. Bl.a slott i Danmark, høyfjellshotell etc..

Syns det er kjempekult, og tar det som en weekendtur, hvor man får slappet litt av og kost oss i tilegg.

Det som er vanlig, er jo at man ikke legger like mye penger i gaven, som man kanskje ellers ville gjort.

Dessuten vet man jo om ett bryllup i lang tid, og kan sette av pengene!

Har ikke erfart at folk ikke har kommet av økonomiske grunner :)

'

Lykke til :)

Ikke alle som kan eller vil sette av penger.

Spesielt ikke når man blir invitert til mange bryllup hvert eneste år, og aller helst har lyst til å dra på en selvvalgt ferie.

For ikke å snakke om reiseveien dit - og at man gjerne må ta seg fri fra jobb(ikke alle som har fleksitid eller vil benytte den på et bryllup) = tapt arbeidsinntekt.

Så nei, jeg hadde nok ikke dratt. Jeg får nok litt sånn prinsesse-feeling over slike bryllup.....

Hadde en av mine beste venner giftet seg et sted hvor man faktisk selv kunne tenkt seg en ferie uansett - så hadde saken kunne stilt seg annerledes dersom man hadde økonomi til det.

Men jeg er nok en av de som synes slikt er upassende og selvsentrisk - det setter alle inviterte gjester i en vanskelig og ubehagelig situasjon, ikke alle har samvittighet til å si nei da de føler press til å delta/kanskje ikke har lyst å dele sin økonomiske situasjon med alle andre.

• Liker 4
Skrevet (endret)

585 norske kroner per pers per natt synes jeg er en grei pris for overnatting med frokost og brunch når dere i tillegg ikke ønsker gave. Jeg regner da med at rommene har eget bad.

Det som videre vil påvirke min avgjørelse, er hva reisen fra/til vil koste, og hvor innviklet det er å komme seg dit. Er det flyplass i nærheten, f.eks.? Eller må jeg kjøre i timesvis?

Angående øvrige måltider under oppholdet, så måtte jeg jo ha kjøpt det uansett hvilken sort helgetur det var. Og jeg går utifra at gjestene kan velge selv hvor de vil spise utenom bryllupsmiddagen og nattmaten, slik at de ikke er låst til noe hodereisende matutgifter.

Ny kjole kjøper jeg selv hvis jeg ønsker, og vil da bruke den ved flere anledninger, så den kostnaden setter jeg ikke på hvert enkelt bryllup. Dessuten har jeg trolig noe i skapet allerede, og smykker har jeg masse av.

Antakeligvis ville jeg kjøpt gave uansett, siden du virker som en hyggelig og oppegående dame, TS :)

Endret av Jade
  • Liker 3
Skrevet

Det kommer ann på hvem brudeparet er. Jeg har reist utenbysi bryllup utenbys med tildels store kostnader både til transport og overnatting, men det er nok ikke noe jeg hadde gjort for hvem som helst. Er det nære venner eller familie så gjør jeg det jeg kan for å prioritere bryllupet, selv om det koster meg endel.

Er det litt mer perifere venner/familie så kommer det litt mer ann på. Det er nok ikke sikkert at jeg vil bruke av feriebudsjettet (og f.eks måtte droppe en planlagt ferietur) for å delta i et bryllup. Hvordan det er å komme seg til stedet er også viktig. Hvis det blir mye mas med lange bussturer el slik at både fredagen og søndagen i stor grad forsvinner i transport så vil det telle negativt (og spesielt hvis jeg må ta fri fredagen for å rekke frem i tide), mens hvis det er en relativt kort tur med bil/tog/fly og så er man fremme så er det et pluss.

Skrevet

Vi skal selv gifte oss på en herregård i Sverige og var først litt redd for at noen syns det ble for dyrt. Derfor letet vi opp alternative overnattingsmuligheter, som passet alle budsjetter: vandrerhjem, hytter og andre hotell.

Men nå er det så mange av gjestene våre som har booket på herregården at det snart er fullbooket:) kjempemoro! Til og med gjestene som er fra Stockholm har valgt å overnatte der:)

Poenget mitt er at 1) dere trenger ikke betale overnatting, da det ofte er vanlig at gjester må overnatte i bryllup, ofte er jo ikke alle gjestene fra stedet bryllupet holdes, 2) det bør tilbys rimeligere alternativ, siden man må ha respekt for at ikke alle har råd, 3) mange syns det er hyggelig når man gjør noe litt ekstra ut av bryllupet, så ikke vær redd for det, og 4) ikke "krev" gave til slike bryllup, gaven er at gjestene kommer:)

Skrevet

Vi har nettopp vært i bryllup i utlandet. Kostnaden ble på litt over 10 000 kr. Vi tok det som en tidlig sommer ferie. Vi kjøpte gave ved siden av, men det ble presisert at det ikke var forventet.

For vår del var det ikke et tema å ikke reise da vi gjerne ville dele dagen med brudeparet.

Men at endel ikke har råd å reise er jo forståelig.

AnonymBruker
Skrevet

Det var jeg som var TS i tråden det linkes til her.

Jeg har ikke noe imot å betale for overnatting etc. selv. Det jeg reagerte mest på med bryllupet jeg ble bedt i var at det overhodet ikke var noen form for fleksibilitet fra brudeparet. Det var ikke muligheter for alternativ overnatting i nærheten og de hadde ikke lagt opp til at folk kunne velge å kun delta på deler av arrangementet. Det var deres opplegg eller ingenting, take it or leave it. Hadde vi hatt muligheten til å kun være med fra lørdag til søndag hadde vi selvsagt betalt for det, ikke noe problem.

Jeg synes det er helt ok å legge opp til denne typen bryllup, så lenge man er fleksibel og det er rom for at ikke alle har anledning til å være der to netter osv. Jeg ville også droppet ønskelister til et sånt bryllup.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er litt tilhenger av "man arrangerer det bryllupet man har råd til". Med det mener jeg at dersom dere ikke har råd til å bekoste bryllupet for alle deres gjester bør dere heller tone det ned.

Som flere andre her har sagt; jeg ville ikke blitt spesielt glad for å motta en slik invitasjon. Jeg ville følt at den satte meg i en vanskelig situasjon med tanke på sårede følelser osv..

• Liker 8
Skrevet

Og en annen ting: Selv om man sier at "gave er ikke nødvendig" vil nok de fleste føle seg "forpliktet" til å ha med seg en uansett..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt med råd til å komme. Skal jeg bruke så mye penger så vil jeg ha mer igjen for det. Hadde selvfølgelig kommet om det var broren min eller min bestevenninne. Men ingen andre. Jeg synes du skal legge dennne planen på hylla. Finn en mellomting mellom hemmelig bryllup i utlandet og svensk slott.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde vi ikke hatt råd til. Vi ville også fått store problemer med å skaffe barnevakt til to døgn.

Greit nok at det er en "engangsgreie" for brudeparet, men det blir jo kanskje ikke det for gjestene? Råflotte opplegg som dette blir jo mer og mer vanlig blant folk. (Vi har til og med opplevd å bli invitert i 40-årslag som en langhelg i Praha.)

I tillegg til overnattingskostnader kommer bryllupsgave og antrekk. Mange av gjestene er også med på utdrikkingslag i forkant. Et jeg skal være med på nå koster meg 1000 kroner, og inneholder ingenting spektakulært. Mange arrangerer jo spabehandling for bruden, fallskjermhopping og det ene med det andre, så tusenlappene flyr.

Hva er galt med å leie et lokale og ønske gjestene vel hjem på kvelden, liksom?

• Liker 3
Skrevet

hadde dere dratt?

Om bruden og/eller brudgommen var noen kjente og kjære fra fortid eller nåtid ville jeg ha reist, noe jeg også flere ganger har gjort. Har vært i flere utenlandsbryllup, og har betalt hotell og reise selv. Man kan jo ta det som en ferie i tillegg, og se på det som en fin opplevelse.

Skrevet

Jeg synes generelt at folk sutrer for mye. Jeg synes du skal arrangere det bryllupet du ønsker deg, men at du da må godta at ikke alle ønsker/har råd til å komme. At folk blir sure for at de blir bedt i et bryllup som ikke er som de selv vil ha det/synes er bekvemt får de ta på egen kappe.

Jeg hadde dratt om det var familie eller gode venner, men kanskje ikke om det var bekjente. Om summen du nevnte er for to netter så er ikke det all verdens for overnatting, men det er en fordel med en viss fleksibilitet så folk kan bli en natt om de ønsker det.

Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Det kommer veldig an på hvem, når og hadde foretrukket om der var alternativ til å være én natt i stedet for to.

Men det er noe annet å tenke på enn økonomi for meg med slike "lukkede" slotts-eventer.

Feks, om bestevenninna mi skulle gifta seg på en herregåd eller slott.. Så hadde jeg har enormt lyst til å dra, men jeg har kjent henne i to år. Har truffet far hennes, men ikke mor hennes... Ingen tanter, eller noe og ingen av hans familie eller venner. Hvor morsomt ville jeg hatt det "innesperret" en helg med fremmede? :filer: For brudeparet er det sikkert stor stas, og et sånt opplegg funket veldig bra om man inviterer en kjerne (eller en kjerne fra hver side) der mange kjenner hverandre...

Men med mindre jeg hadde kjent 4-5 stykker av andre gjester, så ville jeg takket nei til et sånt opplegg, for jeg forventer ikke at bruden skal holde meg med selskap den helgen.

Men, hadde aldri sett ned på et sånt opplegg, men ønsket dem lykke til og bedt om å få se masse bilder, og hadde fått sendt en gave med noen.. :gave::jepp:

Endret av Tirkes
  • Liker 1
Skrevet

hadde ikke prioritert å komme dessverre..

Hva med å gifte seg i utlandet og ha en fest med familie og venner når dere kommer hjem igjen? :)

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Tror egentlig de fleste dropper slike ting med mindre de får så godt som alt gratis hele helga (høhø), eller hvis de ikke kjenner brudeparet godt. :)

Er det virkelig vanlig å innvitere folk man ikke kjenner godt?

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig vanlig å innvitere folk man ikke kjenner godt?

Tror det er relativt vanlig å invitere både partner til gode venner, OG familie man ikke nødvendigvis har så mye kontakt med i hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...