Gå til innhold

Hadde dere dratt i et bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss neste år, og diskuterer veldig hvordan vi skal gjøre det. Først bestemt vi oss for å reise til utlandet å gifte oss alene, men så ble jeg litt redd for at jeg kom til å angre. Så nå sitter vi og leter etter lokaler.

Vi kom plutselig over en herregård i Sverige, og tenkte at dette hadde vært utrolig morsomt. Men vi har ikke råd til å betale overnatting for folk. Da sprenger vi budsjettet med over 40 000.

Så om dere hadde blitt bedt i et bryllup på en svensk herregård, men hadde fått beskjed om at dere måtte betale overnatting selv (1350 svenske for 2 netter med frokost og brunsj per pers.) hadde dere dratt, eller hadde dere syntes at det var tåpelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere risikerer jo at mange ikke kan komme av økonomiske grunner. 1350 x 2 er 2700, så skal man ha gave, kanskje nytt antrekk til begge, samt barnevakt der det er aktuelt osv. Syns det er litt drøyt å gå fra å gifte seg alene til herregårdsbryllup også... :huh:

• Liker 7
Skrevet

Det kommer an på hvor nør jeg var med brudeparet, hvor god råd jeg hadde når dette skulle betales, om jeg visste om det i god tid i forveien, og om det hadde vært naturlig for de fleste gjestene å være tilreisende uansett.

Men sånn i utgangspunktet synes jeg ikke det hadde vært noe problem for nære venner. (Men synes det høres litt dumt ut, om alle gjestene egentlig ikke ville behøvd overnatting dersom brudeparet hadde hatt bryllupet "hjemme". )

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært i flere brylluper hvor det har kostet oss en del kroner å komme. Bl.a slott i Danmark, høyfjellshotell etc..

Syns det er kjempekult, og tar det som en weekendtur, hvor man får slappet litt av og kost oss i tilegg.

Det som er vanlig, er jo at man ikke legger like mye penger i gaven, som man kanskje ellers ville gjort.

Dessuten vet man jo om ett bryllup i lang tid, og kan sette av pengene!

Har ikke erfart at folk ikke har kommet av økonomiske grunner :)

'

Lykke til :)

Gjest Spinell
Skrevet

Mange gjester må betale overnatting når de reiser i bryllup, så i utgangspunktet virker det kanskje ikke helt galt. Det som gjør opplegget du skisserer litt vanskelig, er at det ikke gir gjestene noe valgmuligheter mtp pris, varighet osv. Alle må reise dit og alle må gå for dette overnattingsalternativet. (Husker scenarioet har vært diskutert tidligere, med mange sterke meninger.)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kommer dere og mange av gjestene fra samme sted - innen kjøreavstand til lokalet? I så fall kan det være en idé å imøtekomme gjestene litt ved å leie inn en buss som frakter alle tur og retur.

Når det er sagt, skal vi også i utenlandsbryllup snart, og gleder oss stort. Dette skal være i en europeisk storby, og vi har fått barnevakt hele helga og skal reise bare jeg og mannen. Da blir det som en liten storbyferietur, med et bryllup på en av dagene.

Når man skal i bryllup i Norge, innebærer det jo også ofte kostnader for overnatting og reise, så jeg ville ikke blitt forferdet over et herregårdsbryllup i Sverige. :)

Skrevet

Vi skal ha et slikt bryllup selv. Nå er det ikke så mange gjester vi skal ha, så mesteparten er familie, og voksne som kan ha råd til å betale litt for å overnatte. Det er jo ofte også slik at folk må overnatte på hotell uansett, for som regel bor jo ikke alle i byen der bryllupet skal arrangeres.

Jeg hadde også litt betenkeligheter med å gjøre det på denne måten, men fikk inntrykk av de flesrte da jeg luftet tanken om at det bare var koselig.

Vi har fra fredag-søndag der gjestene betaler overnatting inkl. frokost, og middag første kvelden selv. Så står vi for resten!

Å få mindre i gave gjør meg ingenting, jeg syns det er en koselig ramme å skulle ha bryllup over en helg :)

Skrevet

Å måtte betale for overnatting en natt i forbindelse med bryllup er ikke så uvanlig, selv om jeg synes det er en fordel å ha valgmuligheter. Jeg reagerer mer på at det opplegget du skildrer innebærer to overnattinger i tillegg til at gjestene selv må bekoste middag den ene dagen, samt et godt stykke å reise.

En bryllupsinvitasjon som hadde kostet meg opp mot 4000 kroner bare i reise og opphold, i tillegg til lang reise (herregårder ligger dessuten sjelden veldig sentralt, og jeg har ikke bil...) og sannsynligvis behov for fri fra jobb, ville ikke akkurat bli mottatt med stor jubel. Om jeg hadde kommet ville vært avhengig av hvor nært jeg sto brudeparet og de andre gjestene, og om det var mulig å komme seg dit på en noenlunde enkel måte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min dro på et slikt bryllup selv når han ikke hadde så god råd.

Han hadde det kjempefint! Men så kjente han også brudgommen veldig godt da! :) Han hadde nok ikke dratt hvis ikke han gjorde det.

Brudeparet skrev i inbydelsen at de ikke ønsket gave fra menneskene som kom til bryllupet, for de så på tilstedeverelse som gave nok. :) Syntes det var en fin måte å gjøre det på jeg. :)

Tror egentlig de fleste dropper slike ting med mindre de får så godt som alt gratis hele helga (høhø), eller hvis de ikke kjenner brudeparet godt. :)

• Liker 1
Skrevet

Hmmm, ja jeg skjønner poengene deres. Vi vil selvfølgelig ikke kreve gaver i tillegg til dette. Vi hadde jo som sagt tenkt på å reise bort i første omgang, så da hadde vi jo ikke fått noen gaver.

Jeg har luftet det for noen av våre nærmeste, og de syns det hadde vært veldig gøy.

En del måtte ha reist uansett og overnattet, mesteparten bor i nærheten. Jeg tror, som noen skriver her, at de som er nære kommer med glede, mens de andre vil nok droppe det. Det hadde jeg nok selv gjort også, om brudeparet ikke var nære venner.

Men kan nok være lurt å lufte det litt, og høre hva de nærmeste vennene mener. De som det er viktig for oss at kommer.

Skrevet

Syns det er greit om man også kan velge å komme og bli kun én natt, og hvis dere sier at gjestene ikke behøver å kjøpe gave i tillegg.

• Liker 3
Skrevet

Eg hadde ikkje vald å bruke så mykje pengar på eit bryllaup, nei.

Og naturlegvis skal de ikkje kreve gåver. Det skulle de faktisk heller ikkje om bryllaupet var i gåavstand for alle gjestane.

• Liker 1
Skrevet

Det må være helt greit, man må bare ta høyde for at det kan bli mindre gjester, som ellers kanskje hadde kommet om det ikke var for stor avstand/økonomi.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde ikke hatt hatt råd til å komme i bryllupet deres. Selv om vi ikke hadde gitt gave! :riste:

Det får være måte på hvor dyre gaver man skal gi.

Strengt tatt synes jeg at det å 'kreve gave' høres helt sykt ut. Ingen kan vel kreve gave uansett om bryllupet holdes på samfunnshuset.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

vi skal ha vårt bryllup i utlandet her vi bor, og vi skal betale 50 % av folks flyreise, som koster ca 1500 kr + overnatting.

AnonymBruker
Skrevet

Strengt tatt synes jeg at det å 'kreve gave' høres helt sykt ut. Ingen kan vel kreve gave uansett om bryllupet holdes på samfunnshuset.

Det er jo ingen som sier at de krever gaver, men det er forventet at man gir brudeparet en gave, så det er en form for frivillig tvang.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er tilhenger av prinsippet "ditt bryllup, du bestemmer!" men her ber jeg deg tenke deg litt om. Mange kommer nok til å takke nei pga. pris, og mange i din nærmeste familie risikerer kanskje å blakke seg litt bare fordi de føler det er deres plikt å komme.

Skrevet

Det var en annen tråd om dette en gang. En som hadde blitt invitert til akkurat et sånt bryllup. For henne var det alt for dyrt og det var heller ingen alternativer ift å bare være over en natt eller lignende. Den bruden var ikke særlig hyggelig mot henne i tillegg, men jeg syns uansett det er litt mye å kreve av gjestene.

Det er kanskje ikke så lett for mange å takke nei til en invitasjon heller, man føler seg kanskje litt nødt til å dra? Jeg vet ikke, men det er kanskje greit å gjøre det klart til dem du inviterer at det er forståelig om de ikke har mulighet til å reise så langt og bruke så mye penger. Selv de dere har nært, kan også ha dårlig råd.

Men jeg tenker: Hvis det da blir ganske få som faktisk dukker opp, vil det ikke da bli enda dyrere for de som er der? Og er det ikke litt stusselig med et bryllup på en herregård og bare ti gjester?

Gjest Spinell
Skrevet

Som nevnt i tidligere innlegg har jeg lest en diskusjon med samme scenario tidligere. Nå fant jeg den igjen, her.

Det er mye som ikke er sammenliknbart i disse to trådene også, f.eks prisen og brudens innstilling (i følge trådstarter i den andre tråden, i alle fall), men den kan i alle fall illustrere noen av reaksjonene du kan komme til å møte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...