Gå til innhold

faren har add

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt.
Skrevet

Pappa'n til barna våre har en lett variant av ADD og er følgelig da veldig distre og rotete , men en kjærlig og god far som er flink med alle barna våre.

Det hender imidlertid alt for ofte at han tar med seg beskjeder og informasjonsskriv fra barnehage/skole , putter i lomma og så går det i glemmeboka , sånn at jeg dessverre enten oppdager det som stod i brevene ved en tilfeldighet eller aldri får informasjonen i det hele tatt og da følgelig uteblir fra diverse dugnader , foreldremøter ol.

Jeg har prøvd å ta det opp med ham og forklare ham at hvis han ikke greier å ta ansvar for informasjonen etter at han har åpnet brev og notater , så får han ikke lov til å ta informasjonen , men må la meg få ta det , slik at jeg kan følge det opp , men han vil ikke helt være med på dette og mener at han har like mye rett på informasjonen som jeg.

Gode råd?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg har add, eneste som har hjelpt meg er å lage notat på mobilen med en gang, før jeg gjør noe som helst annet.

Gjest anonym
Skrevet

jeg har adhd og kjenner meg veldig igjen i det med og glemme ting osv.og må si at det er utrolig frustrerende for meg som sliter med dette.ög han vil nok ikke la deg ta over pga han føler på dette.men skjønner samtidig deg.

vi har det sånn selv og samboern er noe frustrert over rotet mitt.jeg skal begynne på adhd bedisiner igjen etter sommern og jeg gleder meg til det for da blir jeg ryddig av meg og ikke så surrete og glemsom.kanksje det hadde vært noe for han?

ellers skrive en lapp eller no og henge på kjøleskapet der det står han må sjekke lommer eller annet for lapper osv.

ellers må han sette på huskelapper på mobilen.

Skrevet

Tar han medisiner?

Med min mann var det kombinasjonen av medisiner, skrevne beskjeder og økt oppmerksomhet rundt det som hjalp oss.

Har dere en notattavle? Slik at du kan spørre han om han har fått noe som skal henges opp der?

Skrevet

Tar han medisiner?

Med min mann var det kombinasjonen av medisiner, skrevne beskjeder og økt oppmerksomhet rundt det som hjalp oss.

Har dere en notattavle? Slik at du kan spørre han om han har fått noe som skal henges opp der?

Gjest Gjest
Skrevet

Pappa'n til barna våre har en lett variant av ADD og er følgelig da veldig distre og rotete , men en kjærlig og god far som er flink med alle barna våre.

Det hender imidlertid alt for ofte at han tar med seg beskjeder og informasjonsskriv fra barnehage/skole , putter i lomma og så går det i glemmeboka , sånn at jeg dessverre enten oppdager det som stod i brevene ved en tilfeldighet eller aldri får informasjonen i det hele tatt og da følgelig uteblir fra diverse dugnader , foreldremøter ol.

Jeg har prøvd å ta det opp med ham og forklare ham at hvis han ikke greier å ta ansvar for informasjonen etter at han har åpnet brev og notater , så får han ikke lov til å ta informasjonen , men må la meg få ta det , slik at jeg kan følge det opp , men han vil ikke helt være med på dette og mener at han har like mye rett på informasjonen som jeg.

Gode råd?

Hei.

Det å true med å ta fra oppgaver som har med barna å gjøre kan være begynnelsen til problemer og er uansett ikke riktige måten å løse dette på. Søk om det finnes hjelpemidler.

Ikke begi deg in på ville veier med å bruke barna på dette.

Lurer litt på din dømmekraft når du tenker slik.

Gjest Gjest
Skrevet

Gode råd?

Hei.

Det å true med å ta fra oppgaver som har med barna å gjøre kan være begynnelsen til problemer og er uansett ikke riktige måten å løse dette på. Søk om det finnes hjelpemidler.

Gjest oppgitt
Skrevet

Hei.

Beklager hvis du følte deg tråkket på , men konsekvensen av at noen som ikke greier å ta vare på informasjon forsyner seg av den eneste skriftlige informasjonen som finnes og roter den bort etterpå , blir jo at viktige beskjeder ikke kommer frem slik at ingen av foreldrene kan følge opp barna lenger.

Jeg syntes ikke dette er riktig ovenfor barna .

Det er ikke snakk om noen trussel , men en praktisk måte å ordne ting på . Jeg ser på en familie som et lag hvor man utnytter hverandres sterke sider og ikke insisterer på at man selv må tar ansvar på områder hvor det finnes andre som faktisk kan gjøre jobben mange ganger bedre.

Takker ellers for innspill om å henge opp lapp om å sjekke lommene + notistavle , det er mulig at det kan hjelpe , for slik jeg ser det så må vi enten finne en metode hvor han slutter å rote bort informasjonen , eller så må vi finne en måte hvor ikke han alene er den som får tilgang til informasjonen først.

Gjest Gjest
Skrevet

Glemte å nevne at bare ADHD kan medisineres , men ADD kan ikke det.

Skrevet

Tøv, min mann har ADD. og får ritalin... Så det kan såvisst medisineres. Poliklinikken regner ADD og ADHD som varianter av samme "sykdom", med varierende grad av hyperaktivitet eller hypoaktivitet.

Din mann trenger sannsynligvis også at dere BEGGE får bedre selvinnsikt og forståelse for den andres reaksjon i disse settingene. Han må erkjenne at det må settes igang tiltak grunnet hans tilstand, og du må muligens gå en runde for å se om din reaksjon hjelper han eller øker "byrden" det er for han å ikke reagere optimalt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå viste sikkert du om mannens diagnose før du fikk barn med han, å burde igrunnen da regnet med at mye av det praktiske ansvaret ville ligge på deg.

Kan ikke dere sammen sette dere ned å finne ut hvilke oppgaver han er i stand til å mestre, så kan han få de ansvarsområdene, også tar du resten?

Synes ikke du skal ta ifra han oppgaver, også la han føle at han ikke mestrer noe.

Det er en voksen mann det er snakk om, så hvis du tar opp med han på en ordentlig måte at du ser at de oppgavene han har idag ikke fungerer så bra, så kanskje han blir lettet over å bytte oppgaver da han kanskje selv ser at han ikke mestrer det.

Han er kanskje bedre på praktiske oppgaver å liker å jobbe med kroppen, så hus og hagearbeid passer kanskje bedre for han.

Gjest Gjest
Skrevet

Tøv, min mann har ADD. og får ritalin... Så det kan såvisst medisineres. Poliklinikken regner ADD og ADHD som varianter av samme "sykdom", med varierende grad av hyperaktivitet eller hypoaktivitet.

Ifølge fastlegen så har ikke de med ADD nytte av medisin og jeg har også lest det samme andre steder også , men det spørs kanskje hvor forstyrrende lidelsen er for personen?

Det er nok mye enklere for en person som fungerer dårlig i feks jobb og skolesammenhenger , å bli medisinert enn en som fungerer bra , og pappa'n her fungerer svært bra og det er ingen oppegående lege på denne jord som noengang kommer til å medisinere ham.

Gjest Mirage
Skrevet

I følge legen min gikk jeg fra å teknisk sett ha ADD til å ha ADHD på grunn av en eller annen reorganisering i definisjoner og klassifiseringssystemer. ADD ble plutselig en undertype av ADHD. Jeg fortsatte likevel på ritalin, og effekten var like så god etter forandringen som før :P.

Jeg går ikke på meds nå, men hadde sikkert hatt nytte av de.

Skrevet

Ifølge fastlegen så har ikke de med ADD nytte av medisin og jeg har også lest det samme andre steder også , men det spørs kanskje hvor forstyrrende lidelsen er for personen?

Det er nok mye enklere for en person som fungerer dårlig i feks jobb og skolesammenhenger , å bli medisinert enn en som fungerer bra , og pappa'n her fungerer svært bra og det er ingen oppegående lege på denne jord som noengang kommer til å medisinere ham.

Har dere vært på ADHD-poliklinikken?

Jeg aner selvsagt ikke når, eller på hvilket grunnlag din mann har fått diagnosen, men min mann fungerte i alle fall godt nok til at han ikke fikk diagnosen før han nærmet seg 30...

Hvis dette er det ENESTE problemet han har av ADD'en, kan poliklinikken kanskje komme med råd om teknikker dere kan bruke for å hjelpe hverandre, i det minste. For det går jo tydeligvis ut over hverdagen siden du skriver her...

Skrevet

Beklager hvis du følte deg tråkket på , men konsekvensen av at noen som ikke greier å ta vare på informasjon forsyner seg av den eneste skriftlige informasjonen som finnes og roter den bort etterpå , blir jo at viktige beskjeder ikke kommer frem slik at ingen av foreldrene kan følge opp barna lenger.

Jeg syntes ikke dette er riktig ovenfor barna .

Det er ikke snakk om noen trussel , men en praktisk måte å ordne ting på . Jeg ser på en familie som et lag hvor man utnytter hverandres sterke sider og ikke insisterer på at man selv må tar ansvar på områder hvor det finnes andre som faktisk kan gjøre jobben mange ganger bedre.

Takker ellers for innspill om å henge opp lapp om å sjekke lommene + notistavle , det er mulig at det kan hjelpe , for slik jeg ser det så må vi enten finne en metode hvor han slutter å rote bort informasjonen , eller så må vi finne en måte hvor ikke han alene er den som får tilgang til informasjonen først.

Hvorfor ikke gjøre det så enkelt at du spøe han når han har hentet om det var noen beskjeder eller infoskriv. Trenger ikke gjøre det vanskeligerer en det er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe problem for deg å sjekke hjemmesidene til skolen/ barnehagen? De fleste legger ut all informasjon på nettet nå om dagen. Hvis ikke, kan du be dem maile deg all inormasjon, noe som sikkert ikke vil være noe problem.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel ikke noe problem for deg å sjekke hjemmesidene til skolen/ barnehagen? De fleste legger ut all informasjon på nettet nå om dagen. Hvis ikke, kan du be dem maile deg all inormasjon, noe som sikkert ikke vil være noe problem.

Jeg tror nok det er et stykke igjen til at "de fleste barnehager og skoler legger ut absoulutt all informasjon " på nettet og godt er kanskje det?

I forhold til det andre forslaget ditt er det noen barnehageansatte som ville si at de ikke vil bruke tid på å maile informasjon til enkeltforeldren siden det da vil gå ut over tiden de har for å ta seg av barna i barnehagen , men jeg er faktisk enig i at det er bedre med digital informasjon enn en haug med lapper

Gjest gjest
Skrevet

Her har skolebarna en mappe i sekken sin til beskjeder og meldingsbok. Hvis dere har det samme kan du kanskje trene pappaen til å legge eventuelle andre beskjeder/bursdagsinvitasjoner og annet fra skolen også i denne mappen i sekken? Det går sikkert ann å ha en mappe til beskjeder i barnehagesekken også?

Et eller annet system for å få lagt beskjeder/regninger eller annet en fast plass tror jeg er den enkleste løsningen på problemet.

Skrevet

Glemte å nevne at bare ADHD kan medisineres , men ADD kan ikke det.

Det kan det da. Min eks fikk diagnosen ADD først i voksen alder, og han ble nesten som en ny person da han fikk ritalin. Da mener jeg ikke at han plutselig forandret mening om alt, men at han fikk til ting han aldri før hadde klart (uten å vite hvorfor han ikke klarte det). Han ble roligere, mer konsentrert og mindre frustrert av ritalinen. Han som aldri før hadde klart å lese ferdig en bok, er nå medlem i en bokklubb og spør meg stadig om jeg har noen anbefalninger. Han har fått kontroll på det tidvis eksplosive sinnet (som kom helt ut av det blå), og han har ikke lenger problemer med å holde på en jobb (fordi han er rolig nok til å tenke på konsekvensene av å ikke møte opp). Han har fått en helt ny forståelse av hvem han faktisk er og hva han egentlig vil. Intelligent har han alltid vært, men nå er det lett for andre å se det også.

Nå er selvsagt ikke alle med ADD like, og medisin hjelper ikke for alle, men det kan så absolutt medisineres :)

TS: Jeg synes det er helt på sin plass å kreve at du skal ha ansvar for disse brevene, med mindre han er forberedt på å selv ta noen grep for å "skjerpe seg". Mennesker med ADD og ADHD kan nemlig skjerpe seg, men det krever en viss innsats, og diagnosen blir ofte en unnskyldning for alt man ikke kan, selv om det egentlig er snakk om en forklaring på hva man sliter med. Du har allerede fått gode råd om notattavler og lagring av notater på mobilen. Han har like mye rett på informasjonen som deg, sant nok det, men det er mer sannsynlig at dere begge får denne informasjonen dersom den blir gitt til deg først. Det handler om at han må innarbeide visse rutiner (og kanskje du også), men om han ikke tar det seriøst så må du rett og slett ta ansvar der han ikke klarer/gidder.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Nå er selvsagt ikke alle med ADD like, og medisin hjelper ikke for alle, men det kan så absolutt medisineres :)

Tror du er inne på noe her , fastlegen sa iallefall at han har den varianten som ikke kan medisineres ( eller han kan sikkert spise piller hvis han vil , men han vil ikke få noen forbedring ) , har hørt at bare de med den hyperaktive varianten kan medisineres .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...