Gå til innhold

Hva gjør du om du kjører på en katt eller hund?

Englepusen

Anbefalte innlegg

Da svogeren min var i Afrika sa han at taxisjåfører og lignende prøvde ALT de kunne å kjøre på de stakkars dyrene som gikk langs veiene.

Han ble rett og slett så kvalm at han måtte si i fra til slutt. Men sjåføren brydde seg ikke. For det var helt vanlig..... :evil: :cry:

Jeg har heldigvis ikke kjørt på noe som helst, og håper jeg slipper det! Men skjer så vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. For noen dager siden måtte jeg hjelpe en mann som hadde kjørt på en liten hund, men jeg ble helt stiv av skrekk og klarte ikke å ta i hunden... :hår:

Jeg viste ikke at jeg reagerte så sterkt.

Det er ikke bare bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge Dyrevernloven § 6 har alle personer plikt til å hjelpe et dyr de oppdager er sykt, skadd eller hjelpeløst, så langt det er mulig.

Jeg siterer:

Råker nokon på eit dyr som synlig er sjukt, skadd eller hjelpelaust, skal han hjelpa det så langt råd er. Let det seg ikkje gjera å gjeve hjelp eller god nok hjelp og dyret er eit husdyr, tamrein eller storvilt, skal han snarast råd er seia frå til dyret sin eigar eller innehavar eller til næraste politi.

Når det er klårt at dyret ikkje kan leva eller verta godt att, kan kvar den som råkar på det, taka livet av dyret med det sama i samsvar med reglane i § 10, såframt det trengst for å spara det for meir liding.

Den som tek livet av husdyr, tamrein eller storvilt, skal snarast råd er melda frå til næraste politi. Husdyr, tamrein og storvilt må ikkje avlivast etter denne føresegna dersom det let seg gjera å få tak i eigar eller innehavar, veterinær eller politi innan rimeleg tid. Utgiftene med tiltak etter denne paragrafen skal staten betala, men pengane kan ikkje krevjast att hjå eigaren eller innehavaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...