Gå til innhold

4åring som ikke vil sove

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange timer sover din 4åring?

Vi har et stadig voksende probøem, føler vi. Vår 4åring sovner ikke før ca kl 23, dette har vart noen uker. en sjelden kveld innimellom har hun kunnet sloknet kl 21.30 ca.

Vi står opp kl 7 om morgenen, hun vkner og står opp greit, virker uthvilt, glad og lystig hele dagen, med full fart og energi (hun går i barnehage).

Hun kommer ofte ut av rommet etter leggetid som er 19.30 (men har drøyd den til 20 og 20.30 i det soste for å se om det hjelper) da skal hun på do, er tørst, bare mååå si oss noe osv. Vi er konsekvente og legger henne rett i seng igjen.

Nå bruker hun sjeldent å komme ut av rommet sitt, men jeg hører hun styrer mye, hører på musikk, hoppe rog danser... da bruker jeg å gå inn og si at det er natt og hun må ligge i senga. Vi bruker å lese en bok og synge før hun legger seg (har hatt faste rutiner hele tiden).

Er hun bare et barn som ikke trenger mer enn 8-9timers søvn? Jeg føler jeg trenger mye mer en 8 timer søvn... ;)

Svigermor sier at faren var sånn når han var liten, sovnet kjempesent og var tidlig våken.

Eller er det vanlig at barn har perioder, der sovingen endrer seg eller at det er fryktelig vanskelig å sovne?

Vi har vært opptatte av at barna skal lære seg å sovne selv, har jatt fast rutine på kveldene, lese, synge og natta. vurderer nå om vi bør sitte inne hos henne, eller legge oss litt sammens med henne, visst det er med på å roe henne ned slik at hun sovner fortere. Noen som har erfaring med det= Har vært så i mot det, fordi jeg ikke vil lage uvane... men fortsetter dette er jeg villig til det, for de få timene vi har voksentid om kvelden er også gull verdt!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dere må prøve å være enda mer konsekvente, gi henne drikke, la henne gå på do FØR hun legger seg og gi beskjed om at det ikke blir flere muligheter for dette senere. Når hun har lagt seg så skal hun ikke ut av sengen for å leke, danse, hoppe etc.. Ha faste regler på dette, vær i nærheten slik at dere hører det om hun prøver seg, og send henne i seng igjen..

Når man ikke får lov til noe annet, er det kanskje lettere å sove...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...